۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
صعود نجومی بورس به زودی آغاز می‌شود؟

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان شنبه به تشریح عوامل موثر بر کلیت بازار سرمایه پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران اولین روز کاری در فصل زمستان را بهاری آغاز کرد و رنگ سبز یک دستی را به سهامداران ارائه کرد. شاخص کل با رشد ۴۱،۸۰۲ واحدی (معادل ۲.۷۹ درصد) پرقدرت به کانال ۱.۵ میلیون واحدی برگشت و در نهایت عدد یک میلیون و ۵۳۸ هزار واحدی را در پایان روز معاملاتی گذشته ثبت کرد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است امروز شرایط مشابهی داشت و با رشد ۲.۳۷ درصدی همراه شد.  ارزش معاملات خرد سهام در روز کاری گذشته رکورد ۷ ماهه را شکست و در کانال ۷ هزار میلیارد تومانی قرار گرفت و عدد ۷۳۴۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی و در بین نمادها پالایش، شپنا و شتران بیشترین ارزش معاملات را داشتند. از این میان شاهد ورود پول ۴۹۶ میلیارد تومانی به کلاس دارایی سهام بودیم. اما از سوی دیگر حدود ۱۰۶۰ میلیارد تومان از صندوق‌های درآمدثابت و مختلط خروج پول حقیقی اتفاق افتاد. این دو داده کنار یکدیگر نشانگر آن است که از بازار سرمایه حدودا ۵۵۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی در روز جاری به ثبت رسیده است.

در  برنامه زنگ پایان شنبه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه به تشریح عوامل موثر بر کلیت بازار سرمایه پرداخت و فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری در بورس را بازگو کرد. به عقیده وی بر خلاف آذر ماه در ۳ ماه مانده تا پایان سال، بازار سهام می‌تواند جزو بازارهای برنده قرار گیرد. وی در رابطه با روند صعودی بورس در این روزها اعتقاد داشت: دلیل اصلی سبزپوشی بورس سقف‌شکنی های دلار در بازار آزاد است. در چند ماه گذشته بازار سرمایه با وجود ارزندگی از بازارهای موازی عقب افتاده است چراکه به دلیل تحولات سال ۹۹ و روند فرسایشی بازار در ۲ سال اخیر، اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار از دست رفته است. نمایان شدن اثر دلار بر بازار سرمایه در گرو افزایش نرخ دلار نیما است و خبرهای مثبتی از تصمیم دولت برای افزایش نرخ این دلار به گوش می‌رسد. این نکته حائز اهمیت است که بازار سهام با توجه به وضعیت بنیادی مناسب در اکثر نمادها تا زمانی که بتواند مجددا اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند به محرک دلار نیاز دارد و با آشتی سهامداران می‌تواند حرکت پرقدرت خود در مدار صعودی را ادامه دهد.

آسایش افزود: تورم و انتظارات تورمی تاثیر مثبتی بر سودآوری صنایع خواهد داشت و در ادامه بازار سرمایه نیز با بازارهای موازی همراه خواهد شد. در این بین رفع ابهامات در حوزه برجام و عبور شاخص کل از محدوده مقاومت روانی ۱.۶ میلیون واحدی می‌تواند به ادامه روند صعودی بورس کمک شایانی کند.

این کارشناس در رابطه با سیگنال‌های منفی بانک مرکزی در خصوص افزایش نرخ بهره بدون ریسک و اثر آن بر آینده بازار سرمایه عنوان کرد: مهم‌ترین ریسک این روزهای بازار سرمایه همین موضوع است اما با توجه به وضعیت بنیادی مناسب بازار سهام، جذابیت‌های لازم برای ورود نقدینگی به این بازار وجود دارد. از سوی دیگر محرک‌های مثبتی نظیر افزایش نرخ دلار، تحولات در صنعت خودرو و بهبود وضعیت فروش در اکثر صنایع، کفه ترازو را به سمت خبرهای مثبت سنگین می‌کند.

او در پایان درارتباط با دلایل اقبال سرمایه‌گذاران به بازارهای موازی با وجود افزایش‌های قابل توجه قیمت خاطرنشان کرد: عموم مردم با توجه به حافظه تاریخی سال ۹۹ همچنان از ورود به بورس هراس دارند و ترجیح می‌دهند با وجود حباب بازار طلا، ارز، مسکن و خودرو، برای در امان ماندن از تورم به این بازارها ورود کنند اما برای کسانی که تحلیل بنیادی را در نظر دارند قضیه متفاوت است چراکه بررسی سابقه تاریخی بازارها در بلندمدت حاکی از پیشتازی بورس نسبت به رقبا است. باید به این نکته توجه کرد که افزایش قیمت دلار از دو جبهه یعنی افزایش سودآوری و قیمت دارایی‌های شرکت‌های بورسی بر بازار سهام تاثیر مثبت دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    سال ۹۹ دلار بوده حدود ۳۰ هزار تومان و شاخص کل بورس بوده بالای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد. اکنون دلار بالای ۳۹ هزار تومان ولی شاخص کل بورس حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد!!!!!!!!!! تو این دوسال دلار افزایشی ولی شاخص بورس کاهشی!!!!!!!!!!!!! شاخص باید در حال حاضر بالای ۴ میلیون و ۶۰۰هزار واحد باشه .
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    ارز، سکه‌ طلا، خودرو،ملک و .... تو این چند روز پرواز کرده اند ولی بورس لاک‌پشتی بالا میره!!!!!!!!! پراید یک شبه حدود ۱۵ میلیون گران شده !!!!!!!!!!!! طلا تو این چند روز حدود ۱۵ درصد رشد داشته ولی بورس حدود ۶ درصد!!!!!!!!
  • سعیدssss IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    یعنی بااین صعود جای امیدواری هست.میشه سقوط بورس درسال ۹۹ رو جبران کرد؟سهام داران ب پولهاشون میرسن.
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    دوباره قراره کمبود بودجه از جیب مردم جبران بشه هر شخصی دوست داره قمار کنه بفرما این گوی این میدان
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    بورس کلاه گشادی بود که دولت بی انصاف بر سر ملت و میلیونها سهامدار گذاشت ولی ضرر اصلی رو خودش کرد که اینکار اعتماد مردم رو از بین برد و منجر به مرگ تولید و اقتصاد شد
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    دقیقا همینطوره و دولت میخاد از اب گل آلود اساسی ماهی بگیره فقط حواستون باشه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار