۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
پیش بینی بورس فردا ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

شاخص کل بورس امروز که به دلیل انتشار خبرهای خوب برجامی شروع مثبتی داشت، با فشار دوباره عرضه‌ها، تن به نزول داد.

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم در بورس امروز چه اتفاقتی رخ داد و چه عواملی در بورس فردا تاثیرگذار هستند. خبرهای مثبت از برجام و چراغ سبز ایران به این موضوع در روز گذشته باعث شد که خوش‌بینی برجامی بار دیگر خود را در بورس تهران نمایان کند. شروع بورس امروز با قدرت بالای تقاضا در گروه خودرویی و بانکی همراه بود و در برخی صنایع کوچک نیز این افزایش تقاضا نسبت به روزهای گذشته دیده می‌شد. در سمت دیگر بازار اما صنایع و سهام بزرگ بازار روز خوبی را سپری نمی‌کردند و با ارزش معاملات پایین در محدوده منفی دامنه نوسان روزانه درحال نوسان بودند.

روند شاخص‌های امروز در ابتدا با افزایش همراه شدند اما به مرور با افزایش عرضه‌ها از سقف‌های روزانه خود عقب‌نشینی کردند به طوری که شاخص کل بورس در نهایت با کاهش ۰.۲۹ درصدی همراه شد اما شاخص هم‌وزن به واسطه معاملات بهتر سهام کوچک توانست ۰.۳۵ درصد به ارتفاع خود بیفزاید. ارزش معاملات اما همچنان درحال افزایش است که می‌تواند نشانه خوبی باشد. این پارامتر امروز با رسیدن به عدد ۳۹۰۵ میلیارد تومان به مرز ۴هزار میلیارد تومانی زدیک شد. خروج پول‌های حقیقی نیز هر چند همچنان ادامه دارد اما نسبت به روزهای اوج خود، از روندی کاهشی حکایت می‌کند. امروز ۱۲۶ میلیارد تومان سرمایه خرد از گردونه معاملات سهام خارج شد.

متهمان نیمه متفاوت بورس

برای پیدا کردن دلیل افزایش عرضه‌های امروز می‌توان دو موضوع را پیگیری کرد. در بحث اول بهتر است به افزایش انتظار برای رسیدن به نتیجه نهایی مذاکرات اشاره کرد. درحالی که شب گذشته امیدها به پاسخ مشخص و نهایی از سمت ایران به پیش‌نویس اخیر اروپا افزایش یافته بود، عدم انتشار جزئیات و البته فضاسازی منفی برخی کانال‌های در این خصوص، سبب شد تا هم دلا از کف ۳۰ هزار تومانی فاصله بگیرد و هم در بورس تهران شاهد برگشت دوباره فروشندگان حتی در صنایع برجامی باشیم. ضمن آنکه همچنان پالایشی‌ها به نظاره کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نشده‌اند و نگران از کاهش کرک اسپرد خود، روندی کاهشی را طی می‌کنند. در مجموع اما احتمال می‌رود در صورت عدم تغییر مواضع طرفین مذاکره و همچنین عدم انتشار خبرهای مهم و تاثیرگذار، بورس فردا و روزهای آینده تا زمان به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای، با نوسانات روزانه زیادی همراه باشد.

نوسان در روزندهای روزانه

نگاهی به روندهای روزانه ایجاد شده در شاخص‌ها و همچنین تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش به عنوان سنجه‌ای برای عرضه و تقاضا، می‌تواند دید مناسبی برای پیش‌بینی بورس فردا ارائه دهد.

همانطور که در تصاویر زیر پیداست، شاخص کل بورس پس از یک رشد کوتاه در ابتدای بازار، روند ریزشی به خود گرفت که عمده دلیل آن نیز به روند کاهشی صنایع بزرگ به واسطه بحث کاهش قیمت دلار و همچنین تداوم نوسان منفی در بازارهای جهانی بود. شاخص هم‌وزن نیز که شرایط به مراتب بهتری را دنبال می‌کرد، از اواسط معاملات تغییر مسیر داد و از سقف خود فاصله گرفت.

پیش بینی بورس فردا ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

در تصویر تعداد و ارزش صف‌های خرید نیز این موضوع تا حدودی قابل مشاهده است. اما نکته مهم در اینجا افزایش هم‌زمان تعداد صف‌های خرید و فروش است که نشان می‌دهد با وجود فعالیت فروشندگان، همچنان تقاضا برای برخی سهام بالاست که این موضوع می‌تواند در کوتاه‌مدت ادامه‌دار باشد.

پیش بینی بورس فردا ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

به طور کلی با توجه به نکات گفته شده می‌توان انتظار داشت که بورس فردا حداقل در شروع کار خود با برتری عرضه‌ها مواجه باشد اما وجود تقاضا همچنان می‌تواند نوسانات مثبتی را رقم بزند. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که در صورت انتشار هرگونه خبر مهم در رابطه با توافق هسته‌ای، روندهای پیش‌رو با تغییرات جدی همراه می‌شوند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار