۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
خودرو در سرازیری

با سیگنال‌های مثبت از برجام، افت قیمت خودرو سرعت گرفت. گزارش‌ها حاکی از عقب‌نشینی خریداران و ورود خودروهای دپویی به بازار است.

فردای اقتصاد: بازار خودرو امروز بار دیگر با ریزش قیمت‌ها مواجه شد. شاخص قیمت خودروهای داخلی بورسان ۰.۲ درصد، شاخص قیمت خودروهای چینی ۰.۴ درصد افت را ثبت کردند. به این ترتیب، شاخص کل قیمت خودروی بورسان‌ (که میانگین از دو شاخص داخلی و چینی است) ۰.۳ درصد کاهش داشت. این دومین ریزش جدی قیمت‌ها طی یک هفته اخیر است.

خودرو در سرازیری
افت قیمت خودرو سرعت گرفت

امروز کوییک دنده‌ای با ۱.۳ درصد کاهش قیمت، پراید وانت با ۰.۹ درصد افت و همچنین پراید، کوییک R و ساینا دنده‌ای با ۰.۵ درصد کاهش قیمت از خودروهای داخلی با بیشترین افت قیمت بودند.

در سوی دیگر، قیمت خودروهای چینی که تا روز گذشته بر خلاف انتظارات افت نسبتا ملایمی را تجربه کرده بودند، امروز جدی‌تر در سرازیری قرار گرفتند. برای مثال، جک S5 ۱.۱ درصد کاهش داشت. فیدلیتی پرایم ۷ نفره که فردا در بورس کالا عرضه می‌شود هم با افت ۰.۸ درصدی قیمت مواجه شد.

خودرو در سرازیری
قیمت برخی خودروهای داخلی و چینی امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

طی روزهای گذشته با ریزش قیمت دلار به کف کانال ۳۰ هزار تومان و سیگنال‌هایی از احتمال نهایی شدن توافق احیای برجام، برخی افراد که به قصد سرمایه‌گذاری خودرو خریده و در پارکینگ‌ها انبار کرده بودند، در صدد فروش این خودروها افتاده‌اند و این موضوع روند نزولی قیمت خودرو را جدی‌تر کرده است. جزییات بیشتر را در گزارش «خودروهای دپویی راهی بازار شدند؟» ببینید.

عقب‌نشینی خریداران

امروز سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در مصاحبه با ایسنا درباره با آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: «طی دوماه الی دو ماه و نیم گذشته، قیمت‌ها در بازار با ثبات همراه بوده است. طی چند روز اخیر نیز که صحبت‌هایی پیرامون مذاکرات برجامی مثبت بوده و اخبار مثبت از مذاکرات گزارش شده است، مشتری عقب‌نشینی کرده و منتظر است تا در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. در این شرایط مشتریان خرید انجام نمی‌دهند».

موتمنی در پیش‌بینی آینده بازار خودرو اظهار کرد: خودرو یک کالای مصرفی است باید با عرضه متناسب و پاسخگوی نیاز بازار باشد، اختلاف قیمت بین بازار تا کارخانه کمتر خواهد شد و اگر بیش از تقاضا شود، دیگر اختلاف قیمتی نخواهیم داشت. دیدیم که محدودیت عرضه در دو سال گذشته، اختلاف قیمت کارخانه و بازار فاصله بیشتری بگیرد. اما دو ماه گذشته، ایران‌خودرو، بطور مثال ۲۰۷ به تعداد بسیار فاکتور کرد، بنابراین قیمت آن از ۶۰۰ میلیون تومان به کانال ۵۰۰ میلیون هم رسید. حال اگر بیشتر عرضه کند، ظرف یک ماه برابر قیمت مصوب کارخانه‌ای خواهد شد. همانطور که اشاره شد، خودرو کالای مصرفی است که بایستی همچون سایر کالاهای مصرفی دیگر تامین و به بازار عرضه شود. وقفه در عرضه موجب اختلال در قیمت خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار