حفظ انگیزه کارکنان در روزهای دشوار

چگونه پرسنل را در زمان مشکلات مدیریت کنیم؟
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
حفظ انگیزه کارکنان در روزهای دشوار

مدیریت درست در زمان تنگناهای شرکت- آن هنگام که تعدیل نیروها، کاهش بودجه‌ها و رویدادهای پر از مشکل شکل می‌گیرد- وجه تمایز مدیران بزرگ با سایرین است. به جای برگزاری جلسات متعدد یا شام‌های کاری، کافی است یک قدم عقب بایستید و به تجربیات روحی‌ای که زیربنای ایجاد این دوران سخت است، نگاهی عمیق‌تر بیاندازید.

تعجبی ندارد بدانیم این روزها انگیزه کارکنان رو به کاهش است. ترس از کندی اقتصاد باعث شده است تعدیل نیروها در آمریکا طی فصل دوم سال ۲۰۲۲ تا ۳۹ درصد افزایش یابد و رقم آن در کل امسال تا کنون به ۱۳۳ هزار مورد برسد. مهم‌تر از آن، پدیده استعفای بزرگ همچنان کارمندان را به سمت استعفا از فضاهای کاری سمی سوق می‌دهد، فضاهایی که روسای آن‌ها رهبرانی بی‌دغدغه نسبت به کارکنان هستند و فرصت‌های پیشرفت در آن فضاها، کم است. از سوی دیگر افزایش تورم موجب افزایش قیمت‌ها در سوپرمارکت‌ها و پمپ بنزین‌ها شده است، فضای سیاسی‌ای که بیش از هر زمان دیگری دوقطبی است و رویدادهای دردسرساز در سطح جهان، همه و همه ترکیبی بی‌نظیر برای کاهش انگیزه در افراد ایجاد کرده است.   

مدیران متوجه حس ناامیدی و بی‌انگیزگی تیم خود شده‌اند و در جستجوی راه‌هایی برای کاهش بی‌انگیزگی کارکنان هستند. خیلی از مدیران سعی می‌کنند بر کلام انرژی‌بخش و انگیزشی تمرکز کنند اما معمولا در این راه شکست می‌خورند. به طور مثال می‌گویند: «بیایید نیمه پر لیوان را ببینیم.» یا «شکی نیست که بودجه ما خیلی کاهش یافته است اما بیائید خدا را شکر کنیم که هنوز شغل‌مان را داریم.» این سخنان فقط به آسیب وارده حس تحقیر هم می‌افزاید. اگر تیم تحت مدیریت شما نشانه‌هایی از افت انگیزه را نشان می‌دهد، گام‌های مفیدی را می‌توانید برای بازگرداندن انگیزه در اعضای تیم‌تان بردارید. ابتدا اما این نکته مهم است که با برآورد درستی از آنچه در حال رخ دادن است شروع کنید. نخست باید بدانید که انگیزه‌بخشی یک فعل نیست که فاعل آن شما باشید، بلکه به انتخاب اعضای تیم شما وابسته است. در واقع این کاری نیست که شما بتوانید برای دیگران انجام دهید. آنچه شما می‌توانید برای دیگران انجام دهید، خلق شرایطی است که در آن افراد تحت رهبری شما انتخاب کنند تا جایی که فضا اجازه می‌دهد، باانگیزه باشند. کار شما این است که بفهمید ریشه بی انگیزگی کارکنان چیست و به آن‌ها کمک کنید با گذر زمان انتخاب‌های لازم برای احیای انگیزه‌شان را انجام دهند. راه‌هایی برای شروع این مسیر به این شرح‌اند:

وقتی می‌خواهید خبر بدی بدهید یا تماس تلفنی سختی برقرار ‌کنید

هیچ مدیری دوست ندارد اخبار مایوس‌کننده به پرسنل بدهد. برای تسهیل شرایط دشوار، بسیاری از مدیران، خود را بیش از حد درگیر این سختی می‌کنند تا جایی که چشمان خود را از افرادی که انتظار دارند در چنین شرایطی از آن‌ها محافظت شود، می‌دزدند. وقتی حرف‌های سختی باید بزنید، چند نکته را باید مدنظر داشته باشید:

ظاهرسازی نکنید

طبیعی است که بخواهید از میزان ضربه ناشی از تصمیمات دشوار و عکس‌العمل‌هایی دردناک بگاهید اما این کار معمولا بر شدت درد می‌افزاید. دادن اطمینان خاطر بی‌خودوبی‌جهت به کارکنان مبنی بر اینکه اوضاع درست می‌شود، یا نشان دادن فقط جنبه روشن موضوع، باعث می‌شود ترس و ناراحتی افراد از اعتبار ساقط شود در حالی‌که باید اجازه دهید افراد احساسات خود را بیان کنند، با آن‌ها همدلی کنید و از گفتن هر آنچه احساسات آن‌ها را کوچک دهد بپرهیزید.

در لاک دفاعی فرو نروید

اینکه مجبور شوید تصمیمات دشوار اتخاذ کنید، بخشی از شغل شماست. وقتی افراد در برابر کاهش بودجه یا تعدیل نیروها و دیگر اخبار بد شرکت اظهار ناامیدی کنند، قابل درک است و باید پذیرای آن باشید. این بدان معنا نیست که شما باید رفتاری تدافعی بگیرید یا بی‌احترامی را تحمل کنید اما باید خود را برای بدترین موقعیت آماده کنید. هرگز اما خود را با جملاتی مثل "نمی‌دانید این تصمیم چقدر سخت بود"، در نقش یک قربانی جلوه ندهید این باعث خواهد شد افراد اعتمادشان به شما را از دست بدهند و حتی بی‌انگیزه‌تر شوند.

با بازماندگان تعدیل‌نیروها تعامل کنید

اگر مجبور شدید تعدیل نیرو کنید، آن‌هایی که باقی می‌مانند ممکن است حس کنند بازماندگان گناه شما هستند حتی برخی حس تلخ‌تری خواهند داشت و خود را نمایندگان آن‌هایی که رفته‌اند خواهند دانست. مدام با آن‌ها بطور شفاف در ارتباط باشید و شرایط را برای آن‌ها امن کنید تا احساساتشان را با صداقت بیان کنند.

اگر ممکن است، تیم خود را در تصمیمات سخت دخیل کنید

اگر با کاهش هزینه‌ها یا مشکلات شدید مالی مواجه هستید، اجازه دهید تیم‌تان وارد مباحث شود و اعضا را در تعیین راه‌های اتخاذ آن تصمیم سخت دخیل کنید. معمولا آن‌ها راه‌های خلاقانه‌ای می‌یابند تا مشاغل را حفظ کنند و در عین حال اهداف مورد نظر در مورد کاهش هزینه‌ها محقق شود. این فرصتی است که احتمالا شما در آن نظری نداشتید.

به کارمندانی که با مشکل مواجه‌اند توجه نشان دهید و از آن‌ها قدردانی کنید

معمولا مدیران در نشان دادن توجه خود به افراد تیم‌شان کار را از آنچه هست بدتر می‌کنند. اما آنچه افراد واقعا به آن نیاز دارند، خیلی ساده است:

۱- به آن‌ها کمک کنید کار خود را اولویت‌بندی کنند

۲- در دسترس‌شان باشید  

۳- از فداکاری و استقامت آن‌ها در کار قدردانی کنید

۴- برای گفتگوی آزاد یک جمع از افراد تیم درست کنید تا احساسات‌شان را بیان کنند

۵- به الگویی در تحمل نوسانات و هیجانات تبدیل شوید

منبع: HBR

نویسنده: ران کاروچی

مترجم: شادی آذری

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار