۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
پیش بینی بورس فردا ۲۷ دی ۱۴۰۱

بورس امروز توانست با رشد بیش از دو درصدی شاخص کل و سه درصدی شاخص هم‌وزن همراه شود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران امروز توانست پس از استراحت یک روزه خود، با نفسی تازه به مسیر صعودی خود ادامه دهد و معاملات گرمی را در سرمای زمستان به ارمغان بیاورد. شاخص کل بورس امروز در نهایت یک افزایش ۲.۲۵ درصدی را به ثبت رساند و در ارتفاع ۱.۶۸ میلیون واحدی قرار گرفت. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن توانست عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد و با یک رشد ۳.۰۶ درصدی همراه شود تا هم در صنایع کوچک و هم بزرگ شاهد روزی سبزرنگ باشیم. ارزش معاملات پس از کاهشی که در روز شنبه تجربه کرده بود، بار دیگر به بالای کانال ۱۰هزار میلیارد تومانی رسید و عدد ۱۰۲۱۸ میلیارد تومان را ثبت کرد و در کنار این موضوع شاهد برگشت قدرتمند حقیقی‌ها با یک ورود پول هزار میلیارد تومانی بودیم.

شروع دومین روز کاری این هفته برای بورسی‌ها با خاطره‌ای خوش به پایان رسید و رنگ یکدست سبز بازار از اتفاقات مثبتی خبر می‌داد. اگر به اتفاقات آخر هفته گذشته نگاهی بیاندازیم، می‌توان فهمید که دلیل این صعود قدرتمند چه بوده است. رفع چالش جدید خودرو و بورس کالا از اصلی‌ترین دلایل این موضوع بود و شایعات دیگری نیز در سطح اقتصادی کشور وجود داشت که این موضوع را تشدید کرد. در ادامه با بررسی این موارد به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

محرک‌های اصلی صعود بورس امروز

روز چهارشنبه با لغو عرضه محصول دنا توسط اطلاعیه ایرانخودرو، موضوع پایان عرضه خودرو در بورس کالا رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت تا دلیل صف فروش خودروسازان نیز مشخص شود. اگرچه سازمان بورس طی نامه‌ای به ایرانخودرو به این اتفاق به سرعت واکنش داد اما صحبت‌های امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت از جدیت بیشتر آن خبر می‌دهد. قالیباف طی صحبتی که در صدا و سیما انجام داد، عنوان کرد که در حال حاضر وزارت صمت اختیار ارائه مجوز به عرضه‌های جدید در بورس کالا را ندارد و طبق گفته سازمان بازرسی، از این پس شورای رقابت مسئولیت قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان را خواهد داشت. به گفته سخنگوی وزارت صمت، با عرضه‌های صورت گرفته در بازار خودرو طی روزهای اخیر و همچنین واردات خودروهای خارجی، بازار خودرو به اشباع رسیده است و از همان ابتدا نیز قرار بر این بود که با رسیدن به این نقطه، عرضه خودرو در بورس کالا به پایان برسد و خودروسازان خودشان به فروش محصولاتشان ادامه دهند.

با این حال اما تلاش‌های سازمان بورس و مکاتبه آن با وزارت اقتصاد نتیجه داد و دنا پلاس امروز در بورس کالا طبق اطلاعیه قبلی و با ۵هزار دستگاه بیشتر عرضه شد. امروز میزگردی نیز در بورس کالا برای صنعت خودرو کشور با حضور رئیس سازمان بورس، وزیر اقتصاد و همچنین مدیران عامل خودروسازهای بزرگ کشور برگزار شد که نتیجه آن یکپارچگی همه طرف‌ها برای تداوم عرضه خودرو در بورس کالا و از بین رفتن لاتاری خودروسازان با روش‌های قبلی بود. در این احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز با بیان اینکه راه میانه برای حمایت از مردم و تولید، عرضه خودرو در بورس کالاست عنوان کرد که با ویژه‌خواری در بازار خودرو رقابت خواهد شد تا موج جدیدی از اصلاحات اساسی در این صنعت ایجاد شود و این موج مثبت به دیگر صنایع نیز سرایت کرد.

از دیگر محرک‌های بازار امروز می‌توان به خبر تایید نشده‌ای اشاره کرد که امید بورسی‌ها را افزایش داد. گفته می‌شود که احتمال دارد در روزهای آینده احسان خاندوزی از وزارت اقتصاد برکنار شود و شمس‌الدین حسینی به جای ایشان بر صندلی وزارت بنشیند. حسینی برای بورسی‌ها خاطرات خوبی را به جا گذاشته است و گفته می‌شود که نگاه مثبتی به بازار سرمایه دارد. بنابراین انتظار می‌رود که در صورت تحقق این خبر، بورس تهران به آن واکنش مثبتی نشان دهد.

انتظار برای اصلاح لایحه بودجه؟

با تمام این تفاسیر اما همچنان نگرانی بابت بندهای بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ باقی است و می‌توان اثرات آن را در روند معاملاتی گروه‌های بزرگ مشاهده کنیم که البته در جدال با نرخ‌های خوب بازارهای جهانی هستند. سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که پس از اظهارنظرهای بسیار زیادی در نهایت از عدد ۷ هزار تومانی خبر می‌دهد. این در حالی است که سقف ۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱ با نقدهای بسیاری همراه بود و برخی از پتروشیمی‌ها از جمله متانول‌سازها را تا تعطیلی و شناسایی زیان نیز هدایت کرد. انتقاد از فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دلیل استفاده از نرخ هاب‌های اروپایی همواره وجود داشته و دارد و به نظر می‌رسد که قرار است این موضوع ادامه‌دار باشد. از نکات منفی دیگر می‌توان به افزایش ۴۰ درصدی سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و رسیدن آن به ۷ هزار تومان، افزایش ۱۰ واحد درصدی نسبت نرخ گاز صنایع به خوراک پتروشیمی‌ها، بازگشت دوباره عوارض و مالیات صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام و... اشاره کرد. با این حال اما بورسی‌ها هنوز خوش‌بین هستند که این موضوع در مجلس شورای اسلامی با تغییر و تحولاتی همراه شود و حتی دلار نیمای ۲۸۵۰۰ تومانی نیز به دلایلی برای بلندمدت پابرجا نباشد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که قدرت اثر مثبت دلایل دیگر بر این چالش‌ها بچربد.

از سمتی اما همانطور که اشاره شد، بازارهای جهانی در شروع سال ۲۰۲۳ روند صعودی مناسبی را در پیش گرفته‌اند و شاهد سطوح قیمتی خوبی در کامودیتی‌ها هستیم. طی آخرین معاملات در این بازار، نفت به میانه کانال ۸۴ دلاری رسید، طلا بالای ۱۹۰۰ دلار معامله می‌شود، مس به بیش از ۹۱۰۰ دلار رسیده و روی نیز خود را به بالای کانال ۳۳۰۰ دلار رسانده است. از این رو می‌توان انتظار داشت که بورس فردا در گروه‌های بزرگ و کامودیتی‌محور شاهد تقابل عرضه و تقاضا باشد اما به دلیل بهبود روندها در روز جاری، قدرت تقاضا می‌تواند برنده این رقابت باشد.

روز عبور از سقف کانال صعودی

پس از صعود قدرتمندی که در روز جاری تجربه کردیم، شاخص کل بورس توانست بالاخره به بالای سقف کانال صعودی خود که از آذر ماه سال ۱۳۹۹ تاکنون موفق به شکست آن نشده بود، برسد. البته این شکست هنوز تایید نشده است و برای تاییدیه نیاز به یک کندل صعودی دیگر در معاملات فرداست که به احتمال زیاد به دلیل شرایط مناسبی که وجود دارد، رخ خواهد داد.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که بورس فردا حال و روز سبزرنگی را از خود به نمایش بگذارد و شاهد افزایش دوباره نماگرهای اصلی بازار باشیم اما به دلایل ذکر شده، هنوز بهانه‌هایی برای افزایش عرضه وجود دارد و جمیع موارد از یک بازار متعادل به سمت مثبت خبر می‌دهد که این روند صعودی در گروه‌های کوچک خود را بهتر به نمایش می‌گذارد.

پیش بینی بورس فردا ۲۷ دی ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • امین US ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    اصلا نیازی به اندیکاتور نیست. شاخص 1/875/000 دور از دسترس نیست.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار