۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
آلمانی‌ها مشتری چه کالای ایرانی هستند؟

اداره آمار آلمان جزییات تجارت با ایران در نیمه اول سال ۲۰۲۲ و درصد تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل میلادی را منتشر کرد.

فردای اقتصاد: حجم تجارت بین ایران و آلمان از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش داشته است. در ۶ماه نخست ۲۰۲۲، مواد غذایی و دام در صدر کالاهای تبادل شده میان دو کشور قرار دارد.

بر اساس آخرین گزارش ارائه شده توسط اداره آمار آلمان، حجم تجارت ایران و آلمان در ۶ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ۹۵۹میلیون یورو رسید، که نسبت به مدت مشابه در سال قبل (۸۹۹ میلیون یورو) معادل هفت درصد رشد داشته است. از این میزان، سهم صادرات ایران ۱۶۰میلیون یورو بوده است که نسبت به ۶ماه نخست سال ۲۰۲۱ معادل ۹درصد رشد داشته است، ولی با این حال این مقدار چهار درصد کمتر از میزان رشد صادرات کشورهای غیراروپایی به آلمان است. در نیمه نخست ۲۰۲۲، واردات آلمان از کشورهای غیراروپایی ۱۳درصد افزایش داشته است.

همچنین صادرات آلمان به ایران در این مدت ۷۹۹ میلیون یورو بوده که این مقدار به نسبت سال گذشته ۶درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما باز هم این میزان هفت درصد کمتر از میزان رشد صادرات آلمان به کشورهای غیراروپایی بوده است. در نیمه نخست ۲۰۲۲، صادرات آلمان به کشورهای غیراروپایی ۱۳درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان به نقل از اداره آمار آلمان، حجم تجارت میان ایران و آلمان در ماه ژوئن نیز به نسبت ماه مشابه سال قبل پنج درصد رشد داشته است؛ به طوریکه از ۱۶۲میلیون یورو در ژوئن سال ۲۰۲۱ به ۱۷۱ میلیون یورو در مدت مشابه سال جاری میلادی رسیده است. اگرچه صادرات ایران به آلمان در این ماه کاهش ۱۳درصدی داشته است و از ۲۴.۴ میلیون یورو در ژوئن ۲۰۲۱، به رقم ۲۱ میلیون یورو در سال جاری میلادی رسیده است. در طرف دیگر، صادرات آلمان به ایران رشد ۹درصدی را نشان می‌دهد که همین موضوع موجب افزایش حجم تجارت میان دو کشور شده است.

در ۶ماه نخست ۲۰۲۲، مواد غذایی و دام در صدر کالاهای تبادل شده میان دو کشور قرار دارد (۲۸۲ میلیون یورو صادرات آلمان به ایران و ۶۶ میلیون یورو صادرات ایران به آلمان). در این بازه زمانی، صادرات مواد خام غیرخوراکی، غیرسوخت از مبدا ایران رشد ۷۸ درصدی داشته و از ۳۳.۶ میلیون یورو در ۶ ماه اول ۲۰۲۱ به ۶۰ میلیون یورو رسیده است. عمده دلیل این رشد چشمگیر، افزایش میزان صادرات ایران در زیرگروه سنگ معدن فلزی و ضایعات فلزی و زیرگروه مواد خام حیوانی و گیاهی بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار