۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
پیش بینی بورس فردا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

بورس امروز پس از رشد صبحگاهی نماگرهای بازار، با فشار مجدد عرضه‌ها نزولی شد. آیا این روند در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس روز گذشته رخ داد و انتظار اتفاقاتی را در بورس فردا داشته باشیم.

بورس امروز روند مناسبی را دنبال نکرد و پس از رشد کوتاه نماگرهای بازار در ابتدای معاملات، فشار عرضه‌های ایجاد شده از ابتدای هفته جاری، باعث عقب‌گرد شاخص‌ها شد؛ به طوری که شاخص کل بورس با افت ۰.۶۲ درصدی مواجه شد و شاخص هم‌وزن که به واسطه افزایش قیمت برخی تک‌سهم‌ها متحمل فشار فروش کمتری بود، ۰.۲۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. نکته نامطلوب این روزها اما کاهش دوباره ارزش معاملات و شدت گرفتن خروج پول کدهای حقیقی است به طوری که طی روز جاری ارزش معاملات با سقوط دوباره به زیر کانال ۳هزار میلیارد تومان نزول کرد و شاهد خروج ۳۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌های حقیقی از چرخه معاملات بازار بودیم.

در گزارش پیش‌بینی روز گذشته نیز اشاره شد که برخی اتفاقات همچون طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای، شناسایی سود سهامداران خودرویی و کاهش شدید قیمت دلار به زیر مرز ۲۸ هزار تومان (و همزمان با آن نگرانی از اثرگذاری این کاهش نرخ بر دلار نیمایی)، می‌تواند به افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار دامن بزند. حال باید بررسی کرد که آیا این موضوع در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت یا به مرور شاهد برگشت دوباره بازار خواهیم بود؟

کم‌رنگ شدن واکنش‌ها به خبرهای برجامی

یکی از نکاتی که این روزها در معاملات بازار سهام قابل مشاهده است، کمرنگ شدن واکنش به خبرهای برجامی است. درحالی که روند صعودی اخیر بورس تهران با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای و جدی‌تر شدن آن نسبت به دورهای قبلی ایجاد شده بود، عم دریافت پاسخی سریع از طرف مقابل، تاثیر خبرها را کاهش داده است به طوری که با وجود تداوم خوش‌بینی‌ها و نمود آن در بازار ارز، بازار سرمایه روند کم‌رمق‌تری را نسبت به روزهای قبل تجربه می‌کند.

صنایع برجامی نیز با وجود نوسانات بالا در طول روز، اغلب در محدوده منفی درحال معامله هستند. البته موضوع دیگری که می‌تواند در این میان تاثیرگذار باشد، شناسایی سود از سمت سهامدارانی است که سهام برجامی به خصوص خودرویی را در کف‌های اخیر قیمتی خریداری کرده‌اند و اکنون پس از کسب یک بازدهی مناسب درحال فروش سهام خود هستند، برای مثال نماد «خساپا» طی روند نزولی اخیر توانست نزدیک به ۵۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کند که بازدهی قابل توجهی به شمار می‌روند.

بازارهای جهانی بازمی‌گردند

فردا بازارهای جهانی در اولین روز هفته جدید میلادی کار خود را از سرمی‌گیرند و این متغیر تاثیرگذار می‌تواند به روند بورس تهران به خصوص صنایع بزرگ بازار جهت دهد.

بازارهای جهانی در هفته گذشته به دلیل بهبود چشم‌انداز تورمی آمریکا و اقدامات فدرال رزرو، از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد و حتی توانست بخشی از ریزش‌های خود را جبران کند؛ به طوری که مس در آخرین معاملات خود به نزدیکی ۸۱۰۰ دلار بر هر تن رسید. روی برای مدتی سقف دو ماهه خود در ۳۷۵۰ دلار بر تن را نیز لمس کرد و دیگر کامودیتی‌ها نیز شرایط یکسانی را دنبال کردند اما به طور کلی می‌توان گفت که در نهایت هفته‌ای خنثی برای بازار کالاهای پایه رقم خورد.

طی چند روز گذشته خبر اثرگذاری بر روند بازارهای جهانی منتشر نشده است اما تقابل دیدگاه‌ها درباره آینده تورمی آمریکا و وجود شاخص‌های متناقض در اقتصاد کلان این کشور می‌تواند به تداوم روند متعادل این بازار منجر شود.

تکنیکال شاخص بورس چه می‌گوید؟

اگر نگاهی به نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس بیاندازیم، به نظر می‌رسد که کاهش نسبتا زیاد امروز کمی شرایط را برای برگشت سخت‌ کرده است. همانطور که در تصویر بلندمدت نماگر اصلی بازار پیداست، شاخص بورس از زمان ریزش خود در سال ۹۹، داخل کانالی صعودی در نوسان است که تعداد برخوردهای آن به سقف و کف و همچنین خط میانی از اعتبار خوبی برخوردار است. همانطور که پیداست پس از برخورد قیمت‌ها به خط میانی بار دیگر روند نزولی بازار شروع شد و با وجود برخی روندهای صعودی کوتاه‌مدت، درحال حرکت به سمت کف کانال است.

پیش بینی بورس فردا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

در نمای کوتاه‌مدت نیز شاخص در کانالی نزولی نوسان می‌کند که تاکنون ۴ بار (دوبار به سقف و دوبار به کف) واکنش داده است که آخرین برخورد آن نیز مربوط به روز یکشنبه هفته گذشته بود که پس از آن به طور روزانه شاخص کل بورس روندی نزولی به خود گرفت. اگر به اندیکاتور ایچی‌موکو نیز توجه کنیم، همانطور که قبلا نیز اشاره شد، فضای خالی ایجاد شده بین دو ابرکومو با قدرت جذب خود توانستند کندل‌های قیمتی را تا حدی بالا بیاورند اما قیمت با برخورد به خط کیجنسن توانایی عبور از آن را نداشت و بار دیگر نزولی شد. همانطور که پیداست پس از ریزش امروز نیز خطوط تنکنسن، کیجنسن و کف ابرکومو به سمت پایین تغییر جهت داده‌اند که نشانه‌ای از تداوم روند نزولی است.

پیش بینی بورس فردا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

با تمام این تفاسیر این روزها پیش‌بینی بورس تهران نمی‌تواند قطعی باشد و انتشار هرگونه خبر مهمی ممکن است روند بازار را با تغییر و تحولاتی جدی همراه کند. اگر فقط به داده‌های بالا بسنده کنیم، احتمالا روند نزولی ایجاد شده در معاملات فردا نیز ادامه‌دار باشد اما باید منتظر ماند و دید که آیا اتفاق یا خبری می‌تواند این روند را دستخوش تغییر کند یا خیر.

پیش بینی بورس فردا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
نمای پایانی بازار سهام (یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱)

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار