۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
دومین قربانی بحران بانکی جدید آمریکا

بانک سیگنچر (Signature) بعد از بانک سیلیکون ولی، قربانی بعدی آشفتگی بانکی ایالات متحده ‌شد.

فردای اقتصاد: دو روز پس از فروپاشی بانک سیلیکون‌ولی (SVB)، رگولاتورهای ایالتی، بانک سیگنچر(Signature) مستقر در نیویورک را روز یکشنبه تعطیل کردند و سومین شکست بزرگ در تاریخ بانکداری ایالات متحده رخ داد.

به گفته دپارتمان خدمات مالی ایالت نیویورک، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) کنترل سیگنچر را که در پایان سال گذشته ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی و بیش از ۸۸.۶ میلیارد دلار سپرده داشت را به دست گرفت. سیگنچر در کنار سیلورگیت، که هفته گذشته انحلال خود را اعلام کرد، یکی از بانک های اصلی صنعت ارزهای دیجیتال است که ۴۰ شعبه در سراسر آمریکا دارد. برای محافظت از سپرده گذاران، FDIC  تمام سپرده‌ها و اساساً تمام دارایی های سیگنچر را به بانک سیگنچر بریج (Signature Bridge) منتقل کرد که توسط FDIC اداره خواهد شد. فعالیت‌های بانکی از روز دوشنبه ۱۳ مارس از سر گرفته می‌شود و سپرده گذاران و وام گیرندگان به طور خودکار مشتری بانک بریج سیگنچر می‌شوند. «بریج» یک بانک ملی رسمی است که زیر نظر هیئت مدیره ای که توسط FDIC تعیین می‌شود، فعالیت می‌کند، سپرده‌ها و برخی بدهی‌های دیگر را به عهده می‌گیرد و دارایی‌های خاصی از یک بانک ورشکسته را خریداری می‌کند. ساختار بانک برای ایجاد «پل» بین شکاف شکست یک بانک و زمانی که FDIC می‌تواند مؤسسه را تثبیت کند و تصمیم‌گیری منظم را اجرا کند، طراحی شده است.

وقتی یک بانک سقوط می کند، اغلب سوال وحشتناک این است که «بعدی کیست؟». سایر مؤسسات مالی ممکن است به دلیل ارتباط با مؤسسه از بین رفته، به دلیل استفاده از مدل‌های تجاری مشابه یا صرفاً به دلیل تضعیف احساسات سرمایه‌گذار، در معرض خطر قرار گیرند. اگر وجوه سپرده گذاران بیش از حد بزرگ باشد که تحت پوشش طرح های بیمه سپرده قرار نگیرند، با ضرر مواجه می شوند. این دقیقاً نگرانی‌هایی بود که در اثر سقوط SVB شانزدهمین وام‌دهنده بزرگ آمریکا، پس از تلاش ناموفق برای افزایش سرمایه و کاهش سپرده‌های آن در ۱۰ مارس، ایجاد شد.

در طول آخر هفته شایعاتی در رسانه های اجتماعی در مورد مشکلات احتمالی در تعداد انگشت شماری از وام دهندگان منطقه ای منتشر شد. تصور اینکه شرکت های نگران، تصمیم به انتقال سپرده های خود به بزرگترین بانک‌ها بگیرند آسان بود. اما در ۱۲ مارس، پاسخ مشترک خزانه‌داری آمریکا، فدرال رزرو و شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) کمک کرد تا نگرانی‌ها در مورد سپرده‌گذاران از روی میز برداشته شود و در عین حال یک قربانی دیگر بانکی فاش شود.

دو روز پس از فروپاشی SVB، رگولاتورهای ایالتی، بانک سیگنچر مستقر در نیویورک را روز یکشنبه تعطیل کردند و سومین شکست بزرگ در تاریخ بانکداری ایالات متحده رخ داد. وزارت خزانه داری ایالات متحده و سایر رگولاتورهای بانکی در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که تمامی سپرده گذاران سیگنچر و SVB تحت پوشش قرار داده خواهند شد و "هیچ ضرری متوجه مالیات دهندگان نخواهد بود."    

فدرال رزرو برای بررسی این وقایع جلسه فوری ترتیب داد و تصمیم گرفت یک دریچه تامین مالی یک ساله به اسم Bank Term Funding Program در اختیار بانک‌هایی که در سطح فدرال تحت پوشش بیمه هستند، قرار دهد.       

 آشفتگی در بانک‌ها که باعث نگرانی‌ها در مورد بحران سیستماتیک بانکی شده بود، سرمایه‌گذاران را وادار کرد تا در مورد چشم‌انداز خود برای افزایش بیشتر نرخ بهره در نشست ماه مارس فدرال رزرو تجدیدنظر کنند. فدرال رزرو از سال گذشته در تلاش برای مبارزه با تورم، نرخ بهره را از سطوح پایین قبلی افزایش قابل ملاحظه‌ای داده است. در این شرایط، تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری های بدون ریسک افزایش داده و تمایل کمتری برای ریسک دارند. این امر بر استارتاپ‌های فناوری تأثیر گذاشت، زیرا سرمایه‌گذارانِ آنها را ریسک‌گریزتر می‌کرد و لذا نیاز آنها به نقدینگی را افزایش داد. پیش از این مقامات SVB بیان داشتند که سپرده‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های مشتریان  سریع‌تر از حد انتظار کاهش یافته بود و نهایتا منجر به ورشکستگی بانک گردید. 

در همین رابطه بخوانید:

تکرار تجربه تلخ ۲۰۰۸ در انتظار اقتصاد جهانی؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار