۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
دومین رکورد ارزش معاملات بورس از ابتدای ۱۴۰۰

با وجود تشدید صبحگاهی عرضه‌ها در بازار سهام، بازگشت خریداران شاخص‌های بورسی را در محدوده سبز تابلو نگه داشت.

فردای اقتصاد: معاملات امروز بازار سهام در حالی پایان یافت که شاخص کل با رشد ۰.۹۴ درصدی توانست به قله دو میلیون و ۲۷۵ هزار واحد رسید و نماگر هم‌وزن نیز با رشد ۱.۵۹ درصدی همراه شد. حالا شاخص کل ۱۶ درصد بالاتر از شروع سال ایستاده است و نماگر هم‌زن نیز در این مدت کوتاه حدود ۲۵ درصد رشد کرده است تا بورس با فاصله نسبت به رقبا پیش افتد. این روزها از یک سو شاهد شناسایی سودهای سریع و از سوی دیگر شناسایی فرصت برای خرید سهام از سوی سرمایه‌گذاران هستیم. تقابلی که امروز سبب شد تا ارزش معاملات خرد سهام از ۱۸هزار میلیارد تومان فراتر رود. این میزان ارزش دادوستدها را می‌توان دومین ارزش معاملات پرمقدار بازار سهام از ابتدای ۱۴۰۰ تا کنون دانست. ضمن اینکه امروز سهامداران حقیقی نیز امروز خالص خرید ۴۷۴ میلیارد تومانی را رقم زدند تا برای سومین روز متوالی خریدار باشند.

بازگشت سریع تقاضا پس از عرضه‌های صبحگاهی

در حالی پس از گذشت نیم ساعت از شروع دادوستدهای امروز بازار سهام، عرضه‌ها کمی شدت گرفته بودند و حتی انتظار می‌رفت پس از رشد پرمقدار روز گذشته، چهره بازار کمی به سرخی بگراید، اما خیلی سریع عرضه‌ها جمع شدند و جای خود را به تقاضای جدیدی دادند که هر چند نسبت به معاملات ابتدای هفته نبود اما توانست نماگرها را در محدوده سبز تابلوی معاملاتی سهام نگه دارد. در واقع دو نکته در معاملات امروز بورس تهران جلب توجه می‌کرد که یکی از آن‌ها بازگشت سریع تقاضا پس از اندک عرضه ابتدای معاملات بود و دیگری نیز مسیر متفاوتی است که گروه‌ها و نمادها از یکدیگر در پیش گرفته‌اند. هرچند که بخشی از عرضه‌های بازار امروز می‌تواند به دلیل شناسایی سود از سمت سهامداران کوتاه مدتی و چرخش پول بین صنایع باشد اما به نظر می‌رسد که به مرور مسیر صنایع و سهام در این رالی صعودی از یکدیگر جدا خواهد شد. 

واکاوی افزایش عرضه‌ها

فارغ از رشدی که بورس تهران از ابتدای اسفند ماه سال گذشته آغاز کرد، بازدهی شاخص کل بورس از شروع سال جدید تا روز گذشته نزدیک به ۱۶ درصد بود و در شاخص هم‌وزن رشد بیشتری را نیز شاهد بودیم. کسب سودهای قابل توجه در بسیاری از سهام موجب می‌شود که بسیاری از سهامداران کوتاه‌مدتی اکنون به فکر شناسایی سود باشند و حتی سرمایه خود را بین گروه‌های مختلف به چرخش درآورند. این موضوع نیز خود یکی از دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار امروز بوده و می‌تواند در بورس فردا نیز تاثیرگذار باشد و پس از یک توقف کوتاه‌مدت، ورود پول تازه نفس به برخی صنایع منجر به از سر گیری روند صعودی بازار شود. بورس امروز به خوبی نشان داد که ممکن است از این پس شاهد حرکت یکدست نمادها با یکدیگر نباشیم و هر سهم با توجه به شرایط مختص به خود با قدرت خریداران یا فروشندگان مواجه خواهد شد. اگرچه فعلا شرایط کلی بازار مثبت ارزیابی می‌شود و نگرانی خاصی بابت احتمال کاهش قیمت‌های شدید وجود ندارد اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که خرید سهام درست و در قیمت مناسب می‌تواند به بازدهی نهایی سبد سهام ما کمک بسیاری کند. از این رو احتمالا نگاه بورسی‌ها به هر سهم متفاوت خواهد بود و انتظار می‌رود که به مرور صنایع و سهام در ریل‌های متفاوتی به معاملات خود ادامه دهند.

جدال شاخص بورس با مقاومت تکنیکالی

در این بررسی نموداری شاخص‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس در نمودار تکنیکالی خود، مقاومت مهمی را پیش رو داشت که در ابتدا به آن واکنش منفی داد اما توانست از ریزش جلوگیری کند. اگرچه شاخص بورس هنوز موفق به عبور از آن نشده و در لبه آن قرار دارد، روند معاملات امروز این خوش‌بینی را ایجاد کرده است که احتمالا با یک مسیر صعودی اما نه پرشتاب از سد این مقاومت نیز عبور کنیم و به سمت اهداف بعدی روانه شویم. در صورت مقاومت ذکر شده در محدوده ۲.۲۷ میلیون واحدی، هدف بعدی شاخص کل بورس محدوه ۲.۴۴ میلیون واحد خواهد بود که نشان از یک رشد ۷ درصدی دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار