۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
احتمال افت قیمت بیت کوین تا ۱۴ هزار دلار وجود دارد؟

بیت کوین در طی یک هفته اخیر در حدود ۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و با نزدیک شدن به ۱۹۵۰۰ دلار بدترین عملکرد ۷ ساله را در ماه اوت ثبت کرد.

فردای اقتصاد:‌ بیت کوین در طی یک هفته اخیر در حدود ۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و با نزدیک شدن به ۱۹۵۰۰ دلار بدترین عملکرد ۷ ساله را در ماه اوت ثبت کرد.

دلایل مختلفی برای ریزش قیمت بیت کوین در طی هفته گذشته وجود داشته است. مهمترین آنها به سخنرانی پاول، رئیس فدرال رزرو، مربوط می‌شود. در طی ۱۰ دقیقه سخنرانی وی، بازار سهام آمریکا بیش از ۱.۲۵ هزار میلیارد دلار را از دست داد. عددی بالاتر از کل ارزش بازار کریپتوکارنسی!

عوامل ریزش قیمت بیت کوین تا حوالی ۱۹ هزار دلار

با انتشار نرخ تورم ماه ژوییه و افت آن نسبت به ماه ‌قبل، خوشبینی در بازارها به وجود آمد که احتمالا فدرال رزرو در پیشبرد سیاست‌های انقباضی نرم‌تر رفتار کند. اما در جلسه روز جمعه پاول اعلام کرد که تا زمان دستیابی به نرخ تورم هدف‌گذاری شده، ۲ درصد، با قدرت به سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد، حتی اگر به قیمت ایجاد رکود در اقتصاد باشد و این بهایی است که در ازای کنترل تورم باید پرداخت. همین موضوع باعث ایجاد ناامیدی و ترس در بازارها گشت. به نظر می‌رسد تا زمانی که چشم‌انداز اقتصاد کلان، همراه با ثبات فاکتورهای مهم اقتصادی نباشد نمی‌توان به رشد مداوم و پایدار دارایی‌ها به خصوص دارایی پر ریسکی مانند بیت کوین امیدوار بود.

به طور کلی مشکلات و بحران اقتصاد کلان، در طی چندین ماه اخیر مهمترین عامل نابسامانی و افت بازارهای سهام و رمزارز بوده است.

همچنین بعد از این سخنرانی رئیس فدرال رزرو، شاخص دلار مجددا در مدار صعودی قرار گرفت و به سطح ۲۰ ساله خود نزدیک شد. افزایش شاخص دلار به معنی کم ارزش شدن دیگر دارایی‌ها است و این اتفاق خوبی برای بازارها محسوب نمی‌شود. بیت کوین و شاخص دلار در طی این سال‌ها همبستگی منفی داشته‌اند و هر گاه شاخص دلار در روند صعودی قرار گرفته ، بیت کوین دچار افت قیمتی شده است.

احتمال افت قیمت بیت کوین تا ۱۴ هزار دلار وجود دارد؟
مقایسه روند قیمت بیت کوین و شاخص دلار 

عامل دیگری که سبب حرکت بیت کوین به سمت ۱۹ هزار دلار شد مربوط به صرافی Mt.Gox می‌شود. این صرافی در سال ۲۰۱۴ بیشترین حجم تراکنش‌های بیت کوین را دارا بود اما به دلیل مشکلاتی که رخ داد دچار ورشکستگی گردید و میزان زیادی از دارایی افراد از دست رفت.

به تازگی این صرافی اعلام کرده است که ۱۳۸ هزار بیت کوین را به صاحبان آنها بازپرداخت خواهد کرد. زمان احتمالی این اتفاق، اواخر ماه اوت مطرح شده است. هنوز نحوه اجرای این طرح به شکل قطعی مشخص نیست اما احتمال می‌رود که این بازورداخت به صورت ارام ارام انجام شود.

بسیاری از افراد نگران ورود یکباره این ۱۳۸ هزار بیت کوین به بازار هستند و از آنجایی که قیمت بیت کوین در آن سال‌ها در حوالی ۵۰۰ دلار قرار داشت، در حال حاضر صاحبان این بیت کوین‌ها، سود ۴۰ برابری کسب کرده و ممکن است اقدام به فروش دارایی خود کنند. این موضع می‌تواند فشار فروش زیادی را در بازار ایجاد کند.

واقعیت این است که این اتفاق بیشتر از لحاظ روانی بر بازار تاثیر گذار بوده است و احتمال زیاد، عرضه این بیت کوین‌ها به یکباره نخواهد بود.

در حال حاضر نزدیک به ماه سپامبر هستم، ماهی که بیت کوین در اغلب اوقات شرایط مساعدی در آن نداشته است. از سال ۲۰۰۸ تا کنون بیت کوین تنها در دو سال موفق شده است که بازدهی مثبت در سپتامبر ثبت کند. این موضوع بر احساسات حاکم بر بازار اثر منفی داشته است و می‌تواند بر ترس و فشار فروش بیافزاید.

احتمال افت قیمت بیت کوین تا ۱۴ هزار دلار وجود دارد؟
بازدهی بیت کوین در ماه‌های مختلف

بیت کوین احتیاج به اصلاح زمانی دارد

اغلب شاخص‌های آنچین بیت کوین نشان دهنده این موضوع هستند که قیمت بیت کوین در منطقه کم ریسک قرار دارد و جایی است که اغلب هولدرهای بلندمدت اقدام به خرید پله‌ای خواهند کرد. در واقع بیت کوین در سطحی قرار دارد که هولدرها آن را ارزنده تشخیص می‌دهند. اما در تمام سیکل‌های قبلی مدت زمانی که بیت کون در این محدوده قرار داشته است بسیار زیاد بوده و به نظر می‌رسد اگر تاریخ مجددا تکرار شود، بیت کوین برای شروع یک روند صعودی پایدار به زمان بیشتری احتیاج داد.

همچنین با توجه به داده‌های آنچین تقاضای موثر در بازار دیده نمی‌شود. فعالیت شبکه در سطح بسیار پایینی قرار دارد که از نشانه‌های رکود و تقاضای اندک است.

اتفاق مهم و قابل توجه این روزها، حفظ سطح ۲۰ هزار دلار، علی‌رغم نبود تقاضای بالا در بازار است.

در گزارش‌های قبلی ذکر کردیم که یکی از نشانه‌های مراحل پایانی روند نزولی و رکودی بیت کوین، تسلیم هولدرهای بلند مدت است. تسلیم زمانی اتفاق می‌افتد که هولدرها از رشد قیمت‌ها ناامید شده و قسمت اعظمی از دارایی آنها در ضرر گرفته باشد. در سیکل‌های قبلی زمانی‌که بیش از ۵۰ درصد موجودی بیت کوین‌ها در ضرر قرار داشتند بازار کم کم به پایان دوران نزولی خود نزدیک شده است. در حال حاضر این عدد در حدود ۴۷ درصد است. بنابراین اگر قرار باشد آنچه درگذشته روی داده، مجددا تکرار شود، نه تنها بیت کوین از لحاظ زمانی نیازمند اصلاح خواهد بود بلکه حتی احتمالا قیمت‌های پایین‌تر را هم خواهد دید.

احتمال افت قیمت بیت کوین تا ۱۴ هزار دلار وجود دارد؟
میزان موجودی بیت‌کوین‌های در سود و ضرر

از طرف دیگر اخیرا ۵ هزار بیت کوین با گروه سنی ۷ تا ۱۰ سال جابه‌جا شده‌اند. در طی یک سال اخیر هرگاه این اتفاق رخ داده، قیمت بیت کوین دچار کاهش شده است. هرچند که این ۵ هزار بیت کوین هنوز وارد صرافی‌ها نشده‌اند اما به طور کلی نشانه مثبتی تلقی نمی‌شود و احتمال افت بیشتر قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

احتمال افت قیمت بیت کوین تا ۱۴ هزار دلار وجود دارد؟
جابه‌جایی ۵ هزار بیت کوین با سن ۷ تا ۱۰ سال

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

بیت کوین در تایم فریم هفتگی حمایت میانگین متحرک ۲۰۰ هفتگی خود را از دست داده و در زیر آن تثبیت شده است. همچنین در شرف از دست دادن حمایت خط روند صعودی بلند مدت است. در صورت وقوع این سناریو احتمالا بیت کوین مدتی را در فاز رنج به سر خواهد برد. مهمترین حمایت‌های بیت کوین سطوح ۱۸ هزار و سپس ۱۶ هزار دلار خواهد بود.

دو شاخص‌ آنچین در گذشته حمایت‌های مهمی را برای بیت کوین تشکیل دادند. این شاخص‌ها اکنون به ترتیب عددهای ۱۸ هزار دلار و ۱۴ هزار دلار را برای بیت کوین نشان می‌دهند که مطابق با حمایت‌های تکنیکالی است.  

در تایم فریم ۴ ساعته واگرایی مثبت در اندیکاتورهای RSI و MACD دیده می‌شود که به معنی رشد احتمالی قیمت بیت کوین است. اولین مقاومت این رمزارز در حوالی ۲۱ هزار دلار قرار دارد.

احتمال افت قیمت بیت کوین تا ۱۴ هزار دلار وجود دارد؟
تحلیل تکنیکال و پیش بینی قیمت بیت کوین

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار