۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
سیاه و سفید تورم برای بورس

پوریا بختیاری، کارشناس اقتصادی در برنامه بورسان به بررسی اثرات مثبت و منفی رکوردشکنی‌های تورم برای بورس تهران پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان دوشنبه همراه با پوریا بختیاری، کارشناس اقتصادی، به بررسی سیاه و سفید رکوردشکنی‌های تورم برای بورس تهران پرداختیم. بختیاری در ابتدای سخنان خود با بررسی چشم‌انداز تورم کشور عنوان کرد: روند توسعه اقتصادی و سلامت یک اقتصاد به سه متغیر مهم یعنی وضعیت بنگاه‌های اقتصادی، شرایط سرمایه‌گذاری و حاکمیت اقتصادی کشور بستگی دارد که متاسفانه کشور ما در هر سه زمینه وضعیت نامناسبی دارد و نمی‌توان انتظار داشت روند تورم در ادامه بهبود خاصی داشته باشد.

وی افزود: فارغ از این موضوع، یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور ما نبود چشم‌انداز مطمئن از متغیرهای اقتصادی است زیرا اگر نرخ تورم همواره در عدد ۳۰ درصد نیز ثابت باقی بماند با وجود اینکه سطح بالایی نیز ارزیابی می‌شود اما می‌تواند تصمیمات اقتصادی را هدفمند کند.

بختیاری در رابطه با وابستگی بورس به تورم عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در بازار سهام در تمامی دنیا از این حیث اهمیت دارد که فارغ از مباحث تورمی که موجب افزایش قیمت دارایی‌های یک کارخانه می‌شود، به دلیل ایجاد ارزش افزوده و مولد بودن آن، می‌تواند بازدهی‌های قابل توجهی را ارائه دهد همانطور که در اگر به روند چندین ساله بازارها در ایران نیز نگاهی بیاندازیم، بازدهی بورس تهران قابل قیاس با دیگر بازارها نیست.

او ادامه داد: در ایران طی چندین سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور، شاهد طرح‌های توسعه‌ای قابل توجه، بروزرسانی ماشین‌آلات و تکنولوژی و... نبوده‌ایم و این امری است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد. تورم در کوتاه‌مدت به دلیل افزایش قیمت دارایی‌های فیزیکی به نفع بورس عمل می‌کند اما در بلندمدت از آنجا که مانع از سرمایه‌گذاری و طرح توسعه به دلیل ریسک‌گریزی افراد می‌شود، به بورس لطمه خواهد زد. با این حال به دلیل ساختار اقتصادی انحصاری - حمایتی کشور، بازار سهام همواره به عنوان یک فرصت‌ مناسب برای سرمایه‌گذاری دیده می‌شود.

این کارشناس در انتها به بررسی این موضوع که چرا بورس همواره با یک فاصله زمانی به روندهای تورمی واکنش می‌دهد پرداخت و گفت: دلیل این اتفاق به ریسک‌های دوران متورم برمی‌گردد زیرا سرمایه‌گذار ابتدا در شرایطی قرار دارد که بازارها و قیمت‌ها متلاطم هستند و ترجیح می‌دهد که از ریسک دوری کند اما به مرور که این روند رو به آرامش می‌رود و تورم نیز پایدار می‌ماند، فرصت سرمایه‌گذاری در سهام به دلایل ذکر شده بسیار بالا می‌رود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار