۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
صف‌نشینی خریداران ملک برای دریافت وام مسکن جدید

مبلغ وام خرید مسکن به نزدیکی یک میلیارد تومان رسید. البته اقساط آن هم به بیش از ماهی ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

امروز در بازار سرمایه شاهد رشد ۵ درصدی و تشکیل صف برای خرید اوراق تسهیلات مسکن (تسه) بودیم. به طوری که قیمت این اوراق به بیش از ۸۵ هزار تومان رسید.

این صف خرید در شرایطی بود که طی ماه‌های اخیر در پی رکود ایجاد شده در بازار مسکن، قیمت تسه‌ها عمدتا در مسیر نزولی قرار داشت. رکودی که در پی عقب‌نشینی هم خریداران مصرفی و هم خریداران سرمایه‌ای شکل گرفته بود. متقاضیان مصرفی ملک دیگر قدرت خریدشان به صاحب‌خانه شدن نمی رسید و خریداران سرمایه‌ای هم با دیدن حباب‌های ملکی (حباب قیمت دلاری و p/r) عقب‌نشینی کرده بودند.

دو برابر شدن وام مسکن

اما روز گذشته فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، خبر از دوبرابر شدن سقف وام مسکن داد. به طوری که وام خرید مسکن زوجین تهرانی از ۴۰۰ به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و وام جعاله هم از ۸۰ میلیون تومان به ۱۶۰ رسید تا در مجموع حداکثر وام قابل دریافت توسط خریداران ملکی به ۹۶۰ میلیون تومان برسد. چیزی که می‌تواند قدرت خرید پایتخت‌نشینان را هر چند اندک افزایش دهد. اگر متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران را ۶۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، با این وام می‌توان حدود تنها ۱۶ متر مربع خانه خرید.

در حالی سقف جدید وام مسکن نصف قیمت یک خانه متوسط در تهران را هم پوشش نمی‌دهد که اقساط آن به نحوی است که هر کسی هم به سادگی نمی‌تواند آن را بازپرداخت کند. برای وام ۸۰۰ میلیون تومانی، متقاضی باید ماهانه ۱۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان قسط بدهد و برای وام ۱۶۰ میلیون تومانی جعاله هم باید ماهی ۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان قسط بدهد. به این ترتیب برای این دو وام ماهانه باید ۲۰ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان اقساط داد.

البته جدای از اقساط بالا، باید هزینه خرید اوراق را هم در نظر گرفت. برای دریافت این ۹۶۰ میلیون تومان وام مجموعا باید ۱۹۲۰ برگه تسه خریداری کرد که با در نظر گرفتن قیمت ۸۵ هزار تومانی اوراق تسه باید ۱۶۳ میلیون تومان پرداخت کرد. به این ترتیب خالص پولی که از وام باقی می‌ماند تنها ۷۹۷ میلیون تومان است.

صف‌نشینی خریداران ملک برای دریافت وام مسکن جدید

نرخ سود ۳۲ درصدی وام خرید مسکن

نرخ سود اعلامی این وام‌ها ۲۲.۵ درصد است. اما اگر هزینه خرید اوراق را هم حساب کنیم، نرخ سود واقعی این وام به مراتب بیشتر می‌شود. به طوری که نرخ سود وام ۸۰۰ میلیونی خرید مسکن که بازپرداخت ۱۲ ساله دارد به ۲۸ درصد می‌رسد و نرخ سود وام جعاله ۱۶۰ میلیون تومانی که بازپرداخت ۵ ساله دارد به ۳۲ درصد هم می‌رسد. چنین چیزی به این معنی است که دریافت‌کننده وام انتظار ندارد که میانگین تورم طی ۱۲ سال آتی کمتر از ۲۸ درصد باشد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار