۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
 پیش بینی بورس فردا ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

بورس امروز شرایط سختی را نسبت به معاملات اخیر خود تجربه کرد و هر دو نماگر روزی کاهشی را سپری کردند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا نیاز است که به بررسی روندهای بورس امروز بپردازیم و همچنین رخدادهای روزهای اخیر که در بورس فردا تاثیرگذار هستن را بررسی کنیم تا نگاه وسیع‌تری نسبت به موضوعات داشته باشیم.
بورس امروز شرایط سختی را نسبت به معاملات اخیر خود تجربه کرد و پس از دو روز متوالی واگرایی در شاخص‌ها، شاهد هم‌گرا شدن دو نماگر اصلی بازار سرمایه بودیم؛ به طوری که در انتهای معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۰.۸۷ درصدی همراه شد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن با افتی بیشتر، ۰.۹۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا بار دیگر شاهد کاهش قیمت در بخش بزرگ و کوچک بازار باشیم.

ارزش معاملات خرد سهام نیز از ابتدای هفته گذشته روندی نزولی به خود گرفت و از بالای ۴هزار میلیارد تومان تا زیر کانال ۳هزار میلیارد تومانی کاهش یافت. این موضوع در بازار اولین روز هفته جاری نیز تکرار شد و ارزش معاملات امروز نتوانست خود را به بالای ۳هزار میلیارد تومان برساند. از سمت دیگر شدت خروج پول نیز افزایش یافت و شاهد ۴۴۴ میلیارد تومانی پول کدهای حقیقی از بازار بودیم که یک رکورد ماهانه محسوب می‌شود.

همانطور که در پیش‌بینی روز گذشته نیز اشاره شد، معاملات ضعیف امروز بیشتر از هرچیزی به دو عامل خبرهای برجامی و بازار جهانی بستگی داشت که کم‌رنگ شدن امیدها به هر دو، روندی نزولی را در بورس تهران رقم زد. حال در ادامه با بررسی پارامترهای تاثیرگذار در روند روزانه تلاش خواهیم کرد که معاملات بورس فردا را پیش‌بینی کنیم.

گره برجامی بورس تهران

اغراق نیست اگر بگوییم حدود یک ماه است که اتفاقات و خبرهای دور آخر مذاکرات هسته‌ای بیشتری تاثیر را بر روند تالار شیشه‌ای می‌گذارد. در طول این مدت بارها شاهد بودیم که انتشار خبرهای مثبت و منفی رسمی و غیررسمی باعث نوسانات زیادی برای بازار سهام در همان جهت شد و همچنان نیز ادامه دارد.

روز جمعه تمامی خبرگزاری مملو از حواشی پیرامون پاسخ ایران به آمریکا بود و صحبت‌های ضد و نقیضی از سمت‌های مختلف مذاکره به گوش می‌رسید. مهم‌ترین این خبرها به گفته‌های برخی از مسئولان آمریکایی و اروپایی برمی‌گشت که در همان ابتدا درخواست‌های ایران را بلندپروازانه و ناکارآمد تلقی می‌کردند و احیای برجام را در خطر می‌دیدند. در سمت مقابل اما صحبت‌های طرف ایرانی و کشورهایی مانند روسیه و چین از منطقی بودن این پاسخ خبر می‌داد و دستیابی به توافق هسته‌ای را طی روزهای آینده نیز محتمل می‌دانستند.

به هرحال تناقضات ایجاد شده در خبرهای دو روز گذشته باعث شد که خوش‌بینی‌های ایجاد شده در روزهای اخیر کم‌رنگ شوند و بورس تهران نیز که با نگاهی محتاط‌تر به ادامه معاملات خود بپردازد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که تا حدودی در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد.

دلار همچنان امیدوار است

نگاهی به روند قیمتی دلار در بازار آزاد که به عنوان یکی از هوشمندترین بازارها در تحولات سیاسی شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که همچنان فعالان ارزی امید خود در خصوص احیای برجام را از دست نداده‌اند. دلار که روزهای گذشته توانسته بود خود را به بالای کانال ۳۰هزار تومان برساند، پس از انتشار خبرهای متناقض تغییر چندانی را تجربه نکرد که نشان از عدم افزایش نگرانی و همچنین خوش‌بینی دارد. دلار نیمایی اما این روزها تا محدوده ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان پیشروی کرده که می‌تواند واکنش مثبت بورسی‌ها را به دنبال داشته باشد. با این حال حال و هوی سهامداران متفاوت است. به هر روی به نظر می‌رسد جو منفی ایجاد شده در بورس امروز تنها یک هیجان منفی زودگذر بوده و می‌تواند طی روزهای آتی به مرور بهبود یابد.

امواج نگرانی در بازارهای جهانی

بازارهای جهانی سهام و کامودیتی روز گذشته آخرین معاملات خود را در هفته میلادی به پایان رساندند تا به پرونده یکی از سرخ‌ترین هفته‌ها بسته شود. از آنجا که بخش عظیمی از تالار شیشه‌ای را شرکت‌های صادراتی و کامودیتی‌محور تشکیل می‌دهند، روند قیمتی کالاهای پایه همواره به عنوان یکی از متغیرهای مهم و تاثیرگذار بر بورس تهران شناخته می‌شود و در جهت‌دهی آن نقش بسزایی دارد.

رخدادهای اخیر در اقتصادهای بزرگ دنیا همچون تورم ۹.۱ درصدی حوزه یورو، تداوم بحران انرژی در اروپا و طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین، باعث شده است تا سیاست‌گذاران با انگیزه بالاتری به سمت سیاست‌های انقباضی حرکت کنند. گفته‌های اخیر سران بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و کشورهای اروپایی از این موضوع خبر می‌دهد که ترس بازارهای مالی از افزایش نرخ بهره هنوز به پایان نرسیده و ممکن است مدت‌ها ادامه داشته باشد.

آمریکا تاکنون نرخ بهره خود را از ۰.۲۵ درصد به ۲.۵ درصد رسانده و صحبت‌ها از یک افزایش ۰.۷۵ درصدی در نشست ۲۱سپتامبر حکایت دارد. از سمت دیگر به نظر می‌رسد که سران بانک مرکزی اروپا نیز با تاخیر زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز افزایش نرخ بهره ندارند و بعید نیست که قاره سبز نیز در نشست بعدی خود با افزایشی بیش از ۰.۵ درصد همراه شود.

تمامی این مسائل باعث شده است که این روزها به خصوص در معاملات نمادهای بزرگ، طراوت گذشته را شاهد نباشیم و از آنجایی که عوامل گفته شده ممکن است برای مدتی ادامه داشته باشد، خریداران نیز عجله‌ای برای تکمل پرتفوهای خود ندارند.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز با کاهش مقداری از هیجان منفی خود همراه شود و بتواند با وجود تداوم عرضه‌ها، معاملات بهتری را نسبت به روز جاری دنبال کند اما ثبت بازدهی‌های مثبت در گرو خبرهای احتمالی ادامه روز خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار