۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
 تخریب خلاقانه «متا» باعث شکست توییتر می‌شود؟

با گذشت نزدیک به دو روز  از راه‌اندازی شبکه اجتماعی جدید تردز، تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به ۷۰ میلیون نفر رسید و این چیزی نبود که حتی مارک زاکربرگ هم انتظار را داشت.

فردای اقتصاد - با گذشت نزدیک به دو روز  از راه‌اندازی شبکه اجتماعی جدید تردز، تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به ۷۰ میلیون نفر رسید و این چیزی نبود که حتی مارک زاکربرگ هم انتظار را داشت. 

تردز قرار است جایگزینی برای توییتر متعلق به ایلان ماسک باشد که بر اساس آمار تا تابستان سال گذشته ۲۳۷ میلیون کاربر داشته است. 

در حال حاضر اپلیکیشن تردز در اپ استور اپل در رتبه نخست دانلود قرار دارد. مارک زاکربرگ در یک پست در شبکه تردز نوشت که تعداد کاربران تردز هم اکنون به ۷۰ میلیون رسیده و این ورای انتظارات مابود. 

بسیاری معتقدند رفتار ایلان ماسک در مدت زمانی که مدیریت توییتر را در دست گرفته جا را برای رقابت دیگران باز کرده است. توییتری که ایلان ماسک امروز صاحب آن است بسیار متقاوت از آن چیزی است که هشت ماه قبل او آن را در اختیار گرفت. 

یکی از مهمترین تغییرات ماسک از بین بردن سرویس وریفای کردن این شبکه و فشار به کاربران برای خرید اشتراک از این شرکت بود. هفته گذشته وقتی ایلان ماسک از ایجاد محدودیت برای تماشای پست‌ها در این شبکه خبر داد باعث موج بزرگی از اعتراضات و حتی حرکت به سمت رقبایی چون بلواسکای شد. 

البته بعدا توییتر از این سیاست محدودسازی تماشای پست‌ها عقب نشست ولی این اقدام باعث کاهش اعتماد بسیاری از کاربران به این پلتفرم شد. 

افت درآمدهای توییتر بعد از ماسک 

توییتر تا قبل از آنکه ماسک آن را با قیمت نجومی ۴۲ میلیارد دلار خریداری کند یکی از موفق‌ترین پلتفرمها از نظر جذب کاربران و ناموفق‌ترین از نظر درآمدزایی بود. حالا اما آمارها نشان میدهد که حتی اوضاع درآمدزایی توییتر از نظر آگهی‌ها هم در زمان مدیریت ماسک با افت مواجه شده است. 

 تخریب خلاقانه «متا» باعث شکست توییتر می‌شود؟
درآمدهای ناشی ازتبلیغات توییتر و همچنین تعداد کاربران فعال ماهانه 
بعد از حضور ایلان ماسک در این شرکت کاهش پیدا کرده است - اکونومیست

توییتر در طی ماه‌های اخیر با تغییرات مداومی روبه رو بوده از تغییر در نحوه نظارت بر محتوا گرفته تا پولی کردن تیک آبی و حتی اخراج گسترده کارکنانش که منجر به تغییرات فنی متعددی در این پلتفرم شده است. 

بسیاری از تحلیل گران فنی معتقدند که این تغییرات باعث تزلزل زیادی در این پلتفرم شده و ریسک به وجود آمدن چالش‌های بزرگ فنی  و حتی امنیتی برای آن افزایش یافته است.

توییتر بعد از خرید توسط ایلان ماسک به یک شرکت خصوصی تبدیل شده و بعد از آن دیگر شرکت اطلاعات مالی آن را افشا نکرده است. با این حال در پرزنتیشن‌هایی که این شرکت به خریداران تبلیغ ارایه داده اعلام کرده که ۵۳۵ میلیون کاربر با پتانسیل درآمدزایی دارد. همچنین توییتر به تبلیغ کنندگان گفته که میزان زمانی که کاربران روی این پلتفرم هستند در طی یک سال اخیر ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده و به طور متوسط به ۳۲ دقیقه در روز رسیده است. 

بر اساس تحقیقات شرکت Insider Inteligence توییتر دارای ۳۶۳ میلیون کاربر فعال ماهانه است که ۸۵۰ هزارنفر آنها اشتراک بلو را خریداری کرده‌اند. 

تخریب خلاقانه توییتر 

در چنین فضایی حضور متا با اپلیکیشن تردز در این فضا و استقبال کاربران از آن معنا پیدا می‌کند. اپلیکشن تردز که بسیار مشابه توییتر است در کمتر از دو روز با چنان سرعتی رشد کرده که قطعا می‌توان آن را جدی‌ترین رقیب توییتر به حساب آورد. 

مهمترین نکته‌ در مورد تردز این است که این اپلیکیشن به دنبال جذب کاربران ناراضی توییتر از یک سو و ایجاد فضایی مشابه توییتر برای کاربران فعلی اینستاگرام بوده است. به این ترتیب تردز نخستین تلاقی دو جامعه کاربری نسبتا متفاوت هست.

هرچند تردز هنوز از نظر امکانات و حتی دیزاین با رقیب اصلی خود فاصله دارد اما محصول اولیه آن انقدر خوب بوده که به راحتی ده‌ها میلیون کاربر را به سمت خود جذب کند. همچنین تردز در جهت ایجاد تمایز بیشتر اعلام کرده که تا زمانی که تعداد کاربران تردز به یک میلیارد نفر نرسد برنامه‌ای برای عرضه تبلیغات روی آن ندارد. 

تردز از نظر طول پست و ویدیو نیز بر توییتر برتری دارد و در عین حال با بهره گرفتن از زیرساخت‌ و توان فنی متا از سرعت و بلوغ قابل قبولی برخوردار است. 

تردز  تا همین جا در کارنامه مارک زاکربرگ یک نقطه مثبت بزرگ به شمار می‌رود که حداقل در سال‌های اخیر نتوانسته بود محصول یا سرویس موفق به بازار عرضه کند و در عین حال سرویسهای فعلی آن به جز اینستاگرام با افت مواجه بوده‌اند. 

مشخص است که توییتر و صاحبان آن نگران این وضعیت هستند. این شرکت اعلام کرده که از متا به دلیل نادیده گرفتن حقوق معنوی توییتر شکایت می‌کند. همچنین یاکارینو مدیرعامل جدید توییتر نیز بدون اشاره به نام متا و تردز اعلام کرده که جامعه ایجاد شده توسط توییتر قابلیت ایجاد مجدد ندارد. 

در حالی که در فضای تکنولوژی همه منتظر مبارزه تن به تن زاکربرگ و ایلان ماسک بوده‌اند بسیاری معتقدند که با عرضه تردز این مبارزه عملا اتفاق افتاده است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار