۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
عربستان چک‌های ایرانی‌ها را پاس نمی‌کند؟

چک‌های غرامت سعودی‌ها به خانواده و بازماندگان شهدای حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام هنوز وصول نشده است.

فارس: پرونده سقوط جرثقیل در مسجدالحرام از سوی دیوان عالی عربستان در حالی مختومه اعلام شد که هنوز پس از حدود هشت سال، خانواده شهدای ایرانی مسجدالحرام غرامتی دریافت نکرده و تنها یک چک از سعودی‌ها دارند.

با سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی) رخ داد، ۱۱ زائر ایرانی به شهادت رسیدند. پس از پیگیری‌های انجام شده، در سال ۱۳۹۸ یعنی چهار سال پس از حادثه جرثقیل، سعودی‌ها چک‌هایی را در اختیار نماینده ایران در نیویورک قرار دادند. این چک‌ها که ۶ ماه برای وصل آن فرصت داشت، ۲ ماه قبل از پایان تاریخ وصول در اختیار خانواده شهدای مسجدالحرام قرار گرفت.

با وجود پیگیری‌های مختلف مسؤولان و حتی خانواده شهدای مسجدالحرام، این چک‌ها که به جای ریال سعودی به دلار آمریکایی بود، برای ایرانیان وصول نشد و به عنوان برگه‌ای گران و البته بی‌اعتبار در اختیار خانواده شهدای قرار گرفت.

سازمان حج و زیارت نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با همکاری وزارت امور خارجه و از طریق دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در تاریخ ۱۸ آذر ماه سال ۹۸ موفق به دریافت چک‌های بانکی غرامت از طرف مقابل شد. ولی به دلیل قطع ارتباط بانکی و سیاسی با کشور عربستان سعودی و وجود تحریم‌های غیر قانونی علیه نظام بانکی کشور، خانواده‌های شهدا و جانبازان حادثه سقوط جرثقیل هنوز پس از گذشت یک سال از دریافت چک موفق به وصول وجوه مربوطه نشده‌اند.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها