۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
پیش بینی بورس فردا ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

بورس تهران در هفته‌ای که گذشته اغلب با روزهایی منفی همراه بود و از رونق بسیار پایینی رنج برد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

اتفاقات رخ داده از همان شروع معاملات هفته و صحبت‌هایی که در رابطه با خودروسازان به میان آمد، موجب شد که بخش عمده‌ای از امیدواری‌های بازار سهام از ابتدای هفته به سمت ناامیدی برود و روزهای بورس تهران را با رنگی سرخ مواجه کند به طوری که در روز چهارشنبه، یکی از ضعیف‌ترین اعداد ارزش معاملات خرد سهام طی ماه‌های گذشته به ثبت رسید. شاخص کل بورس در روز پایانی هفته با ثبت یک کاهش ۰.۲۳ درصدی همراه شد و در محدوده ۱.۹۷۳ میلیون واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن نیز که با فشار بیشتری همراه بود، کاهش ۰.۳۲ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز در روز چهارشنبه با ثبت عدد ۳۴۴۶ میلیارد تومانی، رکورد کمترین مقدار خود از بهمن ماه ۱۴۰۱ را شکست که با خروج پول ۲۳۴ میلیارد تومانی نیز همراه بود.

بورس تهران مدت‌هاست که در حال نوسانات شدیدی توسط انتشار خبرها و شایعاتی است که اغلب مدت زیادی طول نمی‌کشد و با تکذیب آن موج فروش سنگینی در بازار شکل می‌گیرد و این درحالیست که انتشار خبرهای مثبت نمی‌تواند با قدرت قابل توجهی قیمت نمادها را در مسیر صعودی قرار دهد. ابهامات بسیاری که این روزها حوالی صنایع مختلف به گوش می‌رسد، با بی‌اعتمادی زیادی که در بازار حاکم است تلفیق شده و بسیاری از سهامداران را دست به ماشه برای فروش سهام در انتظار گذاشته و تمایل زیادی برای خرید دیده نمی‌شود. در ادامه با بررسی شرایط موجود و نگاهی به روند نماگرها در روز چهارشنبه، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

جلسات حمایتی برای کمک به بورس

روز چهارشنبه جلسه‌ای میان سیاستگذاران اقتصادی و اهالی بازار سرمایه برای کمک به شرایط فعلی بورس و صنایع بورسی برگزار شد که امید است بتواند راهکارهایی برای بهبود شرایط ایجاد کند. رسول سعدی رئیس کانون نهادهای سرمایه گذاری به نمایندگی از ۶۰۰ نهاد مالی در جلسه ریاست مجلس و نمایندگان فعالان بازار گفت: فضای سرمایه گذاری ابهام آلود است و از پیش بینی پذیری فاصله گرفته و سهامداران اعتمادی که در خصوص بازار سرمایه داشتند، خدشه دار شده است و باعث می شود که در بلند مدت طرح توسعه ای در صنایع نداشته باشیم و ابراز امیدواریم میکنیم که فضای سرمایه‌گذاری به سمت پیش بینی پذیری حرکت کند. عظیم ثابت، دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در ادامه گفت: این صنایع مشتی نمونه خروار هستند و این صنایع بزرگ زنجیره اصلی صنایع اند که با زیان این شرکت ها بازار سرمایه به مخاطره می افتند. در خواست داریم این جلسات به صورت فصلی برگزار شود و از تمام صنایع کسب نظر شود.

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس نیز در ادامه گفت: اگر قرار است که قیمت گذاری آزاد شود، باید در تمام زنجیره های تولید و صنایع آزاد شود و باید پذیریم آزادسازی برخی انرژی ها ممکن است در برخی صنایع منجر به زیان شود و این نکته ای است که در قیمت گذاری باید مورد توجه باشد. به طور مثال ما فقط به دنبال آزادسازی محصول سیمان نباشیم، بلکه باید همه موارد گازوییل، انرژی، مازوت و هزینه نیروی انسانی را هم در نظر بگیریم.

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه با ارائه برخی اعداد و آمار گفت: این ۵۰ همت افزایش نرخ حامل های انرژی باعث شده ۲۶۰۰ همت از ارش بازار کاسته شود. حدود ۲۸ درصد بازار در اختیار سرمایه گذاری تامین اجتماعی و سهام عدالت است که افت بازار باعث می شود نهاد های عمومی هم تحت تاثیر قرار بگیرند.

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به صنعت سیمان گفت: ارزش جایگزینی تولید یک میلیون تن سیمان حدود ۱۲۰ میلیون یورو یعنی حدود ۶۵۰۰ همت است که یک سرکت میلیون تنی سیمان در بازار سرمایه۳۴۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری می شود یعنی به طور میانگین سود یک شرکت سیمانی با یک میلیون تن تولید در بازار سرمایه ۱۰ میلیارد تومان است که اگر این شرکت در طی ۳۰ سال مستهلک شود این سود دقیقا برابر با استهلاک سالانه آن شرکت خواهد بود. در واقع سود توزیعی در این شرکت سود واقعی نیست بلکه ناشی از استهلاک است.

کاهش دلار به زیر مرز ۴۹

اواخر هفته گذشته خبری منتشر شد که برای تمامی بازارها می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. خبرگزاری تسنیم خبر داد که فرآیند اجرای توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی تمام پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی آغاز شده است. بر اساس این گزارش، قرار است ابتدا پولهای ایران در کره از واحد وون (واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد. بنا بر گزارش تسنیم، مبلغ پولهای ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود ۶ میلیارد دلار است. پس از واریز این پول به حسابی در قطر، تبادل زندانیان نیز به انجام می‌رسد. در این تبادل، چهار تبعه آمریکایی (سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک زندانی دیگر) در قبال آزادسازی همان تعداد یا بیشتر از ایرانیان در بند آمریکا آزاد می‌شوند.
بازار ارز در اولین واکنش خود به این موضوع با کاهش نزدیک به ۸۰۰ تومانی قیمت خود در بازار آزاد روبرو شد و در برهه‌ای به حوالی ۴۸۳۰۰ تومان نیز رسید. با این حال اما و اگرهای زیادی پیرامون این موضوع وجود داشت که در نهایت با اعلام ریاست بانک مرکزی از جزئیات آن، شرایط مشخصی پیدا کرد. اگرچه نرخ ارز باز هم برای چندین روز به بالای کانال ۴۹ هزار تومانی رسیده بود اما دوباره به زیر این مرز آمده که نشان می‌دهد اصلی‌ترین بازار اثرگذار بر انتظارات تورمی، مسیر آسانی برای صعود ندارد و همین رکود بر بازارهای مختلف از جمله بورس تهران نیز اثر می‌گذارد.

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به مسیر شاخص کل بورس به عنوان نماگر اصلی بازار در روز چهارشنبه نگاهی بیاندازیم، همانطور که پیداست، نتوانست رنگ سبز ایتدایی خود در شروع معاملات را حفظ کند و با افزایش عرضه‌ها مواجه شد و در دقایق پایانی تقریبا بدون تغییر باقی ماند. این اتفاق نشان می‌دهد که فعلا تقاضای خاصی در بازار سهام وجود ندارد مگر با اتفاقی مهم و خاص.

پیش بینی بورس فردا ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
روند روزانه شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و همچنین مسیری که شاخص کل بورس در روز چهارشنبه به ثبت رسانده، انتظار می‌رود که بورس فردا نیز روز کم‌رمقی را دنبال کند و البته با امید به جلسات حمایتی برگزار شده، با تقاضایی اندک همراه باشد و شاهد روزی متعادل و سبز باشیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار