۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
پیش‌بینی سناتور ارشد جمهوری‌خواه از زمان احیای برجام

لیندسی گراهام: دولت جو بایدن به شدت دنبال توافق با ایران است و حتما به توافقی با ایران دست خواهد یافت.

فردای اقتصاد: یک سناتور ارشد آمریکایی مخالف برجام، پیش‌بینی کرد که احیای این توافق احتمالا به بعد از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که قرار است 17 آبان برگزار شود موکول خواهد شد.
به گزارش عصرایران، سناتور «لیندسی گراهام» که هفته گذشته به همراه هیاتی از سنا به اسراییل سفر کرده‌بود در مصاحبه ای با نشریه « جوئیش اینسایدر»، پیش‌بینی کرد که توافق جدید با ایران تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای آتی آمریکا و اسرائیل نهایی نخواهد شد.
او گفت: «‌من خواهان درگیری با ایران نیستم. من اصرار دارم که آنها سلاحی تولید نکنند... هر کاری که برای متوقف کردن آنها لازم باشد، من حاضرم انجام دهم.»
این سناتور آمریکایی در عین حال با تاکید بر اینکه دولت بایدن به شدت دنبال توافق با ایران است، گفت: «من فکر نمی‌کنم احتمالی وجود داشته باشد که توافق قبل از انتخابات ما یا انتخابات اسراییل [که در اوایل نوامبر (آبان) امسال برگزار خواهد شد] اعلام شود، زیرا اعلام توافق با ایران به نفع فضای سیاسی  آمریکا و اسراییل در آستانه انتخابات نیست. اما، با وجود شکست‌های تازه در آخرین دور مذاکرات، به گمان من دولت بایدن حتما به توافقی با ایران دست خواهد یافت، چون به شدت دنبال یک توافق هستند.»
گراهام گفت که او راهی برای کنگره برای جلوگیری از پیشبرد توافق نمی بیند: «ما باید اکثریت دارای قدرت عبور از وتوی رییس جمهوری (بالای 67 رای در سنا) داشته باشیم، که (در انتخابات میاندوره ای) به آن نخواهیم رسید.»
گراهام اضافه کرد که مطمئن نیست در سنای آینده اکثریت بیش از 60 سناتور مخالف برجام وجود داشته باشد و افزود این امر احتمالا به شکل نهایی توافق احیای برجام هم بستگی خواهد داشت.
این سناتور ارشد ایالت کارولینای جنوبی همچنین تهدید کرد که برنامه‌هایی برای تصویب قوانین تحریمی بیشتر علیه تهران در پاسخ به آنچه تلاش‌های ایران برای هدف قرار دادن مقامات سابق آمریکایی در خاک آمریکا توصیف کرد، ارایه می‌کند.
او همچنین گفت که پیش‌بینی می‌کند طرح مشترک او با باب منندز - رییس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا - که مستلزم گزارش‌های منظم و جامع به کنگره در مورد وضعیت تلاش‌های هسته‌ای و تسلیحاتی ایران تا پایان سال است، تصویب شود. گراهام و منندز برای گنجاندن آن در قانون مجوز دفاع ملی 2022 تلاش می کنند.
این طرح به عنوان تلاشی برای ایفای نقش مهم‌تری برای کنگره در سیاست‌گذاری ایران تلقی می شود.
گراهام همچنین گفت که او و منندز در حال بررسی امکان یک معاهده دفاعی دو ملیتی «محدود» بین ایالات متحده و اسراییل در رابطه با «تهدیدات وجودی برای دولت یهود» هستند.
او در این رابطه گفت: «چنین پیشنهادی به دنیا می فهماند که آمریکا از اسراییل حمایت می‌کند و تلاش می‌کند آن را به گونه‌ای انجام دهد که ما اقدام مستقل نیروهای دفاعی اسراییل (علیه برنامه هسته ای ایران) را از بین نرود.»

گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با همتایان اروپایی خود

پیشتر و در روز جمعه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده با وزرای خارجه کشورهای تروییکای اروپا شامل فرانسه، آلمان، و بریتانیا در خصوص مسائل بین المللی از جمله ایران گفت‌وگو کرد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده در همین مورد گفت که آنتونی بلینکن در ویدئو کنفرانسی با کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، آنالنا بارباک، وزیر امور خارجه آلمان، و جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت‌وگو کرده‌است.
در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آمده‌است که وزرای خارجه این چهار کشور در خصوص چالش‌های ناشی از ایران و تعهد برای همکاری جهت مقابله با این چالش‌ها، رایزنی کردند.
این بیانیه جزییات بیشتری از مذاکرات آنتونی بلینکن با وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام درباره ایران ارائه نکرده است.
آنتونی بلینکن روز جمعه و ساعاتی پیش از گفت‌وگوی تلفنی با همتایان اروپایی خوددر بروکسل مدعی شد که که پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام یک به «عقب» بود.
وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری ادعا کرد که «در هفته‌های گذشته برخی از اختلافات حل شد و ایران مطالبات فراجامی که را که ربطی برجام نداشتند، کنار گذاشت.»
آنتونی بلینکن اضافه کرد: «اما آخرین پاسخ ایران ما را به عقب می‌برد و ما حاضر نیستیم توافقی را بپذیریم که الزامات حداقلی ما را برآورده نمی‌کند.»
او افزود: «ما فقط توافقی را می‌پذیریم که باعث پیشبرد امنیت ملی ما شود.»
ایران و آمریکا پاسخ های خود را به این پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا ارائه کردند. اما تهران در آخرین پاسخ خود خواستار دریافت تضمین‌هایی قاطع از واشنگتن برای بسته شدن پرونده پادمانی در آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.
کاخ سفید اما حاضر نیست تضمینی شفاف و بدون ابهام درباره بسته شدن پرونده‌های پادمانی آژانس بدهد و قصد دارد تا بتواند از این ابزار به عنوان اهرم فشاری بر ایران در آینده استفاده کند، موضوعی که تهران آن را خط قرمز خود می‌داند و همواره تاکید کرده که پرونده‌های پادمانی آژانس باید تا پیش از روز «باز اجرای برجام» در توافق احتمالی به طور کامل بسته شوند.

گفت‌وگوی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با رهبران سازمان‌های یهودی

همزمان رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با مسئولان و مقامات شماری از مهم‌ترین سازمان‌های یهودیان آمریکا که حامی اسرائیل هستند، دیدار کرد تا به پرسش‌های آنان درباره تلاش‌های واشینگتن برای احیای برجام پاسخ دهد.
نشریه جوئیش اینسایدر روز جمعه ۱۸ شهریور نوشت که این دیدار در وقفه‌ای که در تماس‌های غیر مستقیم آمریکا و ایران رخ داده، انجام شده‌است.
مسئولان فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی، کنفرانس روسای سازمان‎‌های عمده یهودیان آمریکایی، اتحاد یهودیت رفرمیست (اصلاح‌طلب)، کمیته یهودیان آمریکا، اکثریت دمکراتیک به خاطر اسرائیل، و ایپک که کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل است، در این دیدار که روز ۱۷ شهریور در واشینگتن برگزار شده، شرکت کرده‌اند.
سخنگوی فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی بدون اشاره به جزییات نشست، از کوشش کاخ سفید برای باز کردن باب گفت‌وگو با این سازمان‌ها تقدیر کرد.
به نوشته جوئیش اینسایدر، اکثر سازمان‌ها و شخصیت‌های حاضر در دیدار با مالی، پیشتر با برجام مخالفت کرده‌اند و از توافقی تازه که بازگشت آمریکا به برجام را میسر کند، ناخشنود هستند.
این رهبران طرفدار اسرائیل از زمان آغاز به کار رابرت مالی در مقام نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، منتقد او هستند.
در این میان، به نوشته رسانه‌های اسرائیل، تشدید کوشش‌های حامیان این رژیم در آمریکا، از جمله در کنگره، بخش دیگری از فشار برنامه‌ریزی شده برای بازداشتن دولت جو بایدن از بازگشت به برجام است.
داوید برنئا رئیس سازمان اطلاعات خارجی اسراییل، موساد، پس از دیدار و مذاکره در روزهای اخیر با شماری از مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی به فلسطین اشغالی بازگشته‌است.‌
اما در پایان سفر برنئا نیز هنوز مجموعه‌ای از گزارش رسانه‌های اسرائیل حاکی است که آمریکا از قصد خود برای احیای برجام عدول نکرده و عدم دستیابی به توافق، ناشی از اختلافات میان تهران و واشینگتن بر سر متن توافق است نه به دلیل تماس‌های پیاپی مقامات ارشد اسرائیلی با آمریکا.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
آیا برجام شکست خورده است؟
اخذ مشورت از صالحی برای توافق احیای برجام
امتیاز برجامی بایدن به لاپید؟
روایت آمریکایی از آخرین وضعیت برجام
توافق به کنگره می‌رود
اسراییلی‌ها چگونه علیه توافق کار می‌کنند؟
حمله برجامی لاپید به نتانیاهو
سرنوشت برجام به روایت وزارت خارجه اسراییل
موساد: برجام امضا خواهد شد

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار