۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
واقعا چه بر سر بیمارستان غزه آمد؟

یک شبکه تلویزیونی انگلیسی تلاش کرد تا با بررسی شواهدی که تاکنون از بمباران بیمارستان المعمدانی در مرکز غزه به‌دست آمده و گفت‌وگو با شاهدان، نشان دهند که عصر سه‌شنبه واقعا چه اتفاقی در غزه رخ داده است.

ایسنا: شبکه تلویزیونی کانال چهار انگلیس با انتشار گزارشی در رابطه با بمباران المعمدانی در مرکز غزه گفت: ما واقعا در مورد انفجار این بیمارستان و ادعاهای متناقض اسرائیل و حماس چه می‌دانیم؟ انجام هرگونه راستی‌آزمایی مستقل غیرممکن است، اما ما تاکنون در حال بررسی شواهد ارائه شده توسط هر دو طرف بوده‌ایم.

اندکی پس از ساعت هفت عصر به وقت محلی سه‌شنبه مثل هر شب، دوربین‌ خبرگزاری‌ها روی غزه قفل شد تا گزارشی از انفجارها بدهند. در یک لحظه یک راکت ظاهرا در میان آسمان منفجر شد و اندکی پس از آن دو انفجار، که انفجار دوم گمان می‌رود در پارکینگ بیمارستان المعمدانی بوده باشد، آتش‌سوزی ایجاد کرد. چیزی وجود ندارد که ثابت کند انفجار آن راکت در میانه آسمان و انفجاری که روی زمین رخ داد، لزوما مرتبط باشند. این شبکه در این رابطه با یک شاهد عینی صحبت کرد.

این شهروند ساکن غزه گفت: من در نزدیکی بیمارستان زندگی می‌کنم. ما مناطق اطرافمان می‌دیدیم که بمب‌هایی به نزدیکی بیمارستان المعمدانی (الاهلی العربی) برخورد می‌کند. انفجار خیلی بزرگ و مهیبی بود و شدت موج انفجار که به سمت آسمان می‌رفت، بسیار وحشتناک بود. می‌دانستیم که انفجاری در المعمدانی یا همان بیمارستان بپتیست که قدیمی‌ترین بیمارستان غزه است، رخ داده است.

یک پزشک حاضر در صحنه می‌گوید که ارتش رژیم صهیونیستی از قبل هشدار حمله نداد، بر خلاف چیزی که صهیونیست‌ها بعدا ادعا کردند. به گفته او، حدود سه هزار نفر در بیمارستان پناه گرفته بودند – چون فکر می‌کردند که طبق قوانین بین‌المللی بیمارستان هدف حملات قرار نمی‌گیرند. این پزشک می‌گوید که نمی‌داند چه چیزی عامل انفجار بوده، اما بعد که کودکان تکه‌تکه شدند، او فهمیده آنچه به بیمارستان اصابت کرده، چه کار می‌توانسته بکند.

به گفته حماس بیش از ۴۰۰ تن در این حمله جان باختند. بعد از این حمله مصیبت‌بار، پزشکان در حیاط بیمارستان که موقتا اجساد کشته‌شدگان را قرار داده بودند، کنفرانس خبری گذاشتند و گفتند که چند صد تن به شهادت رسیدند.

اسقف کانتربری مدعی است یکشنبه اسرائیلی هشدار تخلیه المعمدانی را داده بودند.

تصویری که اکنون از این منطقه دیده می‌شود، ویرانی و با خاک یکی شدن ساختمان‌های بتونی است. خسارات وارد آمده، از برخورد موشک حکایت دارند. در داخل بیمارستان هم حفره‌های کوچکی روی زمین هست که می‌تواند کار خمپاره و توپخانه باشد نه موشک. ساختمان‌های اطراف هم خسارت دیده‌اند اما ویران نشده‌اند. این انفجار زمینی موشک‌های اسرائیلی را بعید می‌کند اما انفجار مهمات هوایی که می‌تواند جان مردم بیشتری را بگیرد اما خسارت میدانی کمتر بزند، رد نمی‌کند.

موضع اسرائیلی‌ها بعد از انفجار چه بود؟ آنها کنفرانس خبری گذاشتند و علت این انفجار را شلیک ناکام موشک از سمت جهاد اسلامی فلسطین دانستند. آنها در توجیه صحبت‌هایشان به یک فایل صوتی از گفت‌وگوی ادعایی دو عضو حماس اشاره داشتند که حماس آن را ساختگی خوانده و گفت که گویش مورداستفاده افراد در نوار صوتی با گویش اهالی غزه متفاوت است. دو روزنامه‌نگار مستقل عرب هم به این شبکه انگلیسی گفتند که بررسی زبانشناسی و مشخصات لهجه و گویش، صحبت حماس را تایید می‌کند و آنچه در این فایل صوتی گفته می‌شود معتبر نیست.

به گفته اسرائیل، موشک ادعایی جهاد اسلامی از نزدیکی بیمارستان و از یک قبرستان شلیک شده اما فیلمی که از آن روایت منتشر شده، با توجه به ارتفاع و عرض موشک و دیگر مشخصات، می‌گوید که موشکی از نقطه مدنظر اسرائیلی‌ها شلیک نشده است. جهاد اسلامی فلسطین هم می‌گوید که می‌تواند ثابت کند که موشک‌پراکنی کار اسرائیل بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم در سفر به سرزمین‌های اشغالی، تمام قد کنار ادعای نتانیاهو مبنی بر بی‌خبری از بمباران بیمارستان المعمدانی ایستاد و موضعی گرفت که بیشتر جهان به آن اعتقادی ندارد.

از سری دروغ‌پراکنی‌های اسرائیل می‌توان به دو نمونه اشاره کرد: کشته شدن جیمز میلر فیلمبردار که ۲۰ سال پیش در غزه کشته شد و کشته شدن شیرین ابوعاقله خبرنگار. در هر دو مورد رژیم صهیونیستی هرگونه دست داشتن در قتل آنها را تکذیب می‌کرد اما نهایتا اعتراف کرد. اینها فقط دو نمونه هستند. اسرائیل می‌تواند هر چه می‌خواهند در توییتر بگوید اما حقیقت ماجرا نیاز به تحقیق مستقل دارد که تاکنون محقق نشده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها