۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
موج گسترش یهودی ستیزی در آمریکا

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که یهودی‌ستیزی در آمریکا گسترش یافته است. مثلا گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد حوادث رخ داده علیه یهودیان یک انیتحاد ضم علیه یهودیان دست یافته باشند. تنها در ۴۰ روز به میزان یک سوم سال گذشته بوده است. به نظر می‌رسد که پس از جنگ غزه چپ و راست افراطی درباره یهودیان به موضع مشترکی درباره‌ی یهودیان رسیده باشند. البته هر یک با انگیزه متفاوت.

فردای اقتصاد: در اواسط نوامبر بود که مردی در X در پاسخ به فراخوانی نوشت: جوامع یهودی دقیقاً نوع نفرت دیالکتیکی را علیه سفیدپوستان اعمال می‌کنند که از مردم می‌خواهند از استفاده علیه آنها دست بردارند. حق با هیتلر بود. نکته قابل توجه این بود که ایلان ماسک، رئیس X، به این توییت پاسخ داد: شما حقیقت را گفتید.

آنگونه که اکونومیست گزارش داده است، زمانی که ایلان ماسک شبکه توییتر را به دست آورد، یا به قول خودش «پرنده را آزاد کرد»، تیمی را که مشغول رصد کردن سخنان مشوق نفرت در توییتر بودند، اخراج کرد. موسسه بروکینگز دریافته است که پست‌های یهودی‌ستیزانه، از آن پس در فضای مجازی منتشر شده‌اند. اخیرا یک گروه چپ‌گرای آمریکایی به نام «مدیا مترز» است گفته مستنداتی دارد که نشان می‌دهد آگهی‌های شرکت‌های معروفی مانند Comcast و Disney  کنار نوشته‌هایی نمایش داده می‌شوند که در ستایش نازی‌ها و انکار هولوکاست و حتی نقل‌قول‌های مستقیم از آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی‌ هستند. ماسک هم در پاسخ گفته است که با علیه مدیا مترز شکایت خواهد کرد واین گروه را متهم کرد که جرقه تخریب شبکه ایکس را زده‌اند.

از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل، یهودی‌ستیزی در آمریکا افزایش یافته است. به گفته اتحادیه ضد افترا، تعداد حوادث رخ داده علیه یهودیان تنها در ۴۰ روز به میزان یک سوم کل سال گذشته بوده است. چندی پیش یک دانشجو به دلیل تهدید به بریدن گلوی یهودیان در محوطه دانشگاه دستگیر شد. همچنین خبرنگاری یهودی از سوی زنی مورد آزار قرار گرفت که پیشنهاد داده بود برای جلوگیری از رای دادن یهودیان، تهدیدات بمب‌گذاری صورت گیرد. رئیس اف‌بی‌آی می‌گوید که تعداد جرایم ناشی از نفرت علیه یهودیان به بالاترین حد تاریخی رسیده است.

ماه گذشته، توجه زیادی به یهودستیزی در میان دانشجویان چپگرا شده است. با این حال، داده‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که نگرش‌های یهودستیزی در آمریکا بیشتر در جناح راست افراطی متمرکز است. نگرش‌هایی که مواری از قبیل نسل‌کشی سفیدپوستان، یا تئوری توطئه جایگزینی سفیدپوستان، تیرانداز کنیسه پیتسبورگ و نئونازی‌هایی را که در شارلوتزویل راهپیمایی کردند برانگیخته است. با این حال یک استاندارد دوگانه شدید نیز در چپ دیده شده است. بسیاری از یهودیان آمریکایی احساس می کنند توسط دوستان مترقی‌شان در معرض رد قرار گرفته‌اند. به این ترتیب که حتی یهودی‌هایی که ارتباطشان با اسرائیل قطع شده است، به عنوان ظالم برچسب می‌خورند.

آیا یهودستیزی از بین خواهد رفت؟ مطالعه ای که توسط ایتان هرش از دانشگاه تافتس و لورا رویدن از دانشگاه هاروارد انجام شد، نشان داد که اگرچه جوانان غیرسفیدپوست آمریکایی معمولاً نسبت به افراد مسن تر تعصب کمتری دارند، اما به طور قابل توجهی بیشتر با اظهاراتی مانند اینکه یهودیان قدرت زیادی در آمریکا دارند موافق هستند. جوانان سیاهپوست و اسپانیایی تبار، صرف نظر از سیاست یا مذهبشان، به همان اندازه یهودی‌ستیز هستند که جریان «راست‌ جایگزین» چنین هستند. مطالعات نشان می‌دهد که آن اقلیت‌هایی که دارای مدرک دانشگاهی بودند نسبت به یهودیان سوء‌ظن بیشتری داشتند. دلیل کمی وجود دارد که باور کنیم آنها به مرور زمان تغییر خواهند کرد کرد. نظرات آقای ماسک بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید مورد توجه است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار