۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
کمپین انتخاباتی ضدبایدن به دنبال چیست؟

رهبران عرب و مسلمان در چندین ایالت مردد آمریکا، کمپینی با عنوان «ترک کردن بایدن» به راه انداخته‌اند. هدف آن‌ها از ایجاد این کمپین، جلوگیری از انتخاب مجدد جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴  آمریکا است.

فردای اقتصاد: خشم شدید در میان عرب‌ها و مسلمانان آمریکایی به دلیل نحوه مدیریت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در مناقشه اسرائیل و حماس می‌تواند شانس او ‌را برای انتخاب مجدد تهدید کند. رهبران مسلمان از چندین ایالت مردد آمریکا (ایالت‌هایی که رای آن‌ها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معمولا ثابت نبوده و هم‌سویی یا غیر هم‌سویی آن‌ها با یکی از کاندیداهای جمهوری‌خواه یا دموکرات می‌تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد.) روز شنبه به میشیگان رفتند تا یک کمپین ملی علیه انتخاب مجدد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به راه بیاندازند. آن‌ها این اقدام را پاسخی به مدیریت بایدن در مناقشه اسرائیل و حماس می‌دانند.

آنگونه که پلیتیکو گزارش داده است، سازمان‌دهندگان این کمپین از میشیگان، مینه‌سوتا، آریزونا، ویسکانسین، فلوریدا، جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا نام این کمپین را «بایدن را ترک کنید» نامیده‌اند و متعهد شده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که بایدن یک رئیس‌جمهوری یک دوره‌ای خواهد بود. اعضای ائتلاف گفته‌اند که این رهبران کارزارهایی را برای اقدامات جداگانه‌ای در ایالت‌های مربوطه اجرا کرده‌اند. اما اکنون آن‌ها احساس می‌کنند که زمان هماهنگی برای ارایه واکنش واحد در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ فرا رسیده است. در این راستا حسن عبدالسلام، استاد دانشگاه مینه‌سوتا و یکی از اعضای ائتلاف ملی ترک بایدن در نشست خبری که روز شنبه برگزار شد، بیان کرد: «ما به دنبال یافتن راه‌هایی برای ایجاد یک مکانیسمی جهت هماهنگی میان همه ایالت‌های مردد هستیم. ما باید به طور مداوم همکاری کرده تا مطمئن شویم که آمریکایی‌های مسلمان در همه این ایالت‌ها به ما پیوسته‌اند و آقای بایدن رای همه‌ی آن‌ها را از دست خواهد داد. چیزی که آقای بایدن باید ببیند از دست دادن ۱۱۱ رای الکترال است در حالی‌که آخرین بار با ۷۴ رای از این تعداد وی برنده‌ی انتخابات شد.

مشخص نیست که این کمپین در ادامه چقدر گسترده شده و یا چقدر به موفقیت دست خواهد یافت، اما ایجاد آن حاکی از افزایش فشار سیاسی بر بایدن است. فشار سیاسی در بحبوحه‌ی درگیری در خاورمیانه. برای نزدیک به دو ماه، رهبران مسلمان و عرب جو بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند تا خواستار آتش‌بس شود. جنگ غزه تا کنون در میان فلسطینیان بیش از ۱۵۰۰۰ کشته در غزه به جای گذاشته است و اکنون این ائتلاف جدید فشارها را افزایش می‌دهد.  خشم شدید در میان آمریکایی‌های عرب و مسلمان می‌تواند شانس بایدن را برای انتخاب مجدد در بسیاری از ایالت‌های مردد در سال ۲۰۲۴ تهدید کند. این ایالت‌ها حاوی بخش‌های کلیدی بلوک‌های رای‌دهی عرب آمریکایی و مسلمان آمریکایی هستند.

جیلانی حسین، یکی از اعضای ائتلاف اخیرا گفته است: «ما به عنوان مسلمانان آمریکایی ناتوان نیستیم. ما قدرتمند هستیم.  ما در این کشور آرای واقعی داریم و از آن استفاده می‌کنیم. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، جمعیت مسلمانان آمریکا تقریباً ۳.۴۵ میلیون نفر است هر چند که این جمعیت رو به رشد است. به گفته مؤسسه عرب آمریکایی، در سال ۲۰۲۰، تقریباً ۵۹ درصد از آمریکایی‌های عرب از بایدن حمایت کردند، اما نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که این حمایت رو به افول می‌رود.

رهبران عرب به چه کسی رای خواهند داد؟

رهبران عرب آمریکایی روز شنبه گفتند که در سال آینده به دونالد ترامپ رای نخواهند داد. اگرچه آنها متوجه شده‌اند که تلاش آنها برای طرد بایدن می‌توان منجر به پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا شود. رهبران عرب آمریکایی همچنین درباره‌ی اینکه در انتخابات از چه کسی حمایت خواهند کرد؟ گفته‌اند که درباره‌ی انتخابات مقدماتی، به بحث و گفتگو ادامه می‌دهند. جیلانی حسین درباره این موضوع گفته است: ما از ترامپ حمایت نمی کنیم .ما اشتباهی را که درباره بایدن مرتکب شدیم تکرار نمی‌کنیم. صرفا «دو راه» پیش روی ما نیست.  ما گزینه‌های زیادی داریم و آن را به کار خواهیم گرفت. چالش سیاسی پیش روی بایدن تشدید شده است. اکنون «دموکرات‌های مترقی» هم درخواست‌ها برای آتش‌بس را افزایش داده‌اند. این در حالی است که آمریکا در حال تلاش برای آزادی گروگان‌های بیشتری بوده و بایدن گفته است که از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواسته است تا در جریان تلاش برای از بین بردن حماس، بر کاهش تعداد تلفات تمرکز کند.

اخیرا چندین مقام دولتی گفته‌اند که توافق اخیر برای آزادی چند گروگان نشان‌دهنده کارآمدی استراتژی دولت بایدن در قبال جنگ است. با این حال درخواست‌ها از بایدن برای تلاش بیشتر و همینطور درخواست آتش‌بس قوت بیشتری گرفته است. جیلانی حسین در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه همچنین گفته است: «جو بایدن یک رئیس‌جمهوری خطرناک برای آمریکایی‌ها است. آمریکایی‌ها باید پاسخ دهند که آیا می‌خواهند که پسرانشان به جنگ دیگری فرستاده شوند که ما می‌دانیم هرگز پایان نخواهد یافت؟  خیر. اکثر آمریکایی‌ها با ما موافقند که آتش‌بس و برقراری صلح اقدام درستی است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار