۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
چرا دموکرات‌ها گزینه جایگزین ندارند؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ هم در حزب خود و هم در مقابل بایدن اوضاع بهتری دارد. این یعنی تا اینجای کار ترامپ در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری آمریکا دست بالا را دارد. اما چرا دموکرات ها به گزینه دیگری غیر از بایدن اعتماد نمی‌کنند؟

معمولا رؤسای‌جمهور تمایل ندارند از خیر وسوسه انتخاب مجدد بگذرند. آخرین کسی که این کار را انجام داد «لیندون جانسون»، سی و ششمین رییس‌جمهوری آمریکا بود. در سال ۱۹۶۸ اعضای حزب او یعنی دموکرات‌ها، ترجیح دادند او را فراموش کنند. جانسون محبوب نبود. در آن دوران، کشور و حزب توسط جنگ ویتنام و جنبش حقوق مدنی دچار تفرقه شده بود. پس از مواجهه با یک چالش شگفت‌انگیز در اولین رقابت مقدماتی، او کنار ایستاد. هدف نابود کردن هرج و مرج بود. یکی از نامزدهای اصلی برای جایگزینی او، رابرت کندی بود که ترور شده بود. نامزدی حزب در نهایت توسط بزرگان حزب به مردی که حتی یک انتخابات مقدماتی را به دست نیاورده بود، یعنی هوبرت هامفری اهدا شد. در نهایت اما نامزد جمهوری‌خواه، ریچارد نیکسون، که در ابتدای سال به طور گسترده‌ای غیر قابل انتخاب بود، به صورت قانع کننده‌ای توانست برنده انتخابات شود. 

در شرایط حاضر به نظر می‌رسد که ترامپ نیز به دلیل ۹۱ جرمی که در نقاط مختلف آمریکا به آن متهم شده، غیر قابل انتخاب است. با این حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، انقدر ناخوشایند است که ممکن است به ترامپ ببازد. در مواردی مانند جانسون از جو بایدن خواسته شده که کناره‌گیری کند اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که او مایل به انجام چنین کاری باشد در عین حال هم هیچ تضمینی هم وجود ندارد که دموکرات‌ها در صورت انجام چنین کاری با یک نامزد قوی‌تر به پایان برسند. به همین دلیل، اگرچه بسیاری از فعالان دموکرات در مورد نامزدی او تردید دارند اما اکثر آن‌ها سکوت می‌کنند. به قول معروف اگر جمعی در یک قایق مشکوک در دریایی گیر افتاده باشند، طبیعی است که ساکنان قایق آرزوی یک کشتی بهتر داشته باشند، اما سوراخ کردن بدنه قایق یا ایجاد هرج و مرج برای آن‌ها غیر سازنده است.

آنگونه که اکونومیست گزارش می‌دهد، نظرسنجی‌های ضعیف اقای بایدن تا کنون بذر ترس را ایجاد کرده است. نظرسنجی اکونومیست درباره انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان، اقای ترامپ را بیش از ۵۰ درصد جلوتر از نزدیکترین رقیب خود قرار می‌دهد و تقریبا یقین حاصل شده است که وی نامزد جمهوری‌خواهان بود. از سوی دیگر میانگین نظرسنجی‌ها برای انتخابات عمومی که توسط RealClearPolitics جمع‌اوری شده نشان می‌دهد که ترامپ با اختلاف ۲.۳ درصد از آقای بایدن پیشی گرفته است. این اعداد نشان می‌دهد اوضاع او بسیار بهتر از نمایش او در دو رقابت ریاست‌جمهوری گذشته است که در آن او به طور مداوم در نظرسنجی‌ها عقب نشان داده می‌شد. برای انتخابات سال ۲۰۱۶، در چنین زمانی حمایت از ترامپ هفت امتیاز پایین‌تر از بایدن بود. او با اختلاف پنج امتیاز از هیلاری کلینتون عقب‌تر بود. در این مرحله از سال ۲۰۲۰ نیز او پنج امتیاز از بایدن عقب‌تر بود.

با توجه به اینکه اکثر ایالت‌ها در آمریکا آنقدر حزبی هستند که در آن‌ها رقابتی صورت نمی‌گیرد، مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در شش ایالت متمرکز خواهد شد که نتیجه در در آن‌ها نامشخص است. این ایالت‌ها عبارت‌اند از آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین. نظرسنجی‌های اولیه در این ایالت‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن در مجموع چندین امتیاز از ترامپ عقب‌تر است. این در حالی است که برخی از دموکرات‌ها می‌ترسند که این نظرسنجی‌ها ممکن است حتی حمایت آقای ترامپ را دست کم بگیرد، زیرا طرفداران او ممکن است با کسانی که نظرسنجی می‌کنند، صادقانه رفتار نکنند.

پشتوانه قدرت ترامپ یک تغییر سیاسی گسترده است. وفاداری حزبی در آمریکا ممکن است به طور هیستریک ریشه‌دار به نظر برسد، اما در واقع قابل تغییر است. در سال ۲۰۱۶ این رای‌دهندگان سفیدپوست طبقه کارگر بودند که باعث پیروزی ترامپ شدند. در سال‌های پس از آن، طبقه کارگر غیرسفیدپوست نیز شروع به جابجایی به صورت جمهوری‌خواهان کرده است. بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، آمریکایی‌های اسپانیایی تبار، که زمانی رای‌دهندگان نسبتاً وفادار دموکرات بودند، ۱۸ امتیاز به سمت جمهوری‌خواهان حرکت کردند. در حال حاضر سیاه‌پوستان نیز کم کم در حال جدا شدن از دموکرات‌ها هستند. در حال حاضر تنها هجوم فارغ‌التحصیلان سفیدپوست کالج است که حزب دموکرات را در سطح ملی رقابتی نگه داشته است. این روندهای جمعیتی به اندازه کافی بزرگ هستند که در صورت تداوم، نتیجه انتخابات را تعیین کنند. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای دهندگان آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی تبار در حال حاضر بیشتر از سال ۲۰۲۰ از ترامپ حمایت می‌کنند.

مشکلاتی در ارتباط با خود اقای بایدن هم وجود دارد. با توجه به چندین میانگین نظرسنجی عمومی رتبه تایید خالص رئیس‌جمهوری -۱۶ امتیاز است. این شرایط به ویژه بدتر از شرایط شخص ترامپ در این مرحله از ریاست جمهوری‌اش است. رای‌دهندگان نگران قدرت جسمی او برای حضور در دفتر ریاست‌جمهوری هستند. یکی از نظرسنجی‌های هفتگی YouGov برای اکونومیست در ماه دسامبر نشان داد که ۵۵ درصد از امریکایی‌ها فکر می کنند که سلامت و سن اقای بایدن ۸۱ ساله «به شدت توانایی او را برای انجام کار» رئیس‌جمهوری، محدود می‌کند. تنها ۲۴ درصد از آمریکایی‌ها می‌خواهند او دوباره برای تصدی پست ریاست‌جمهوری نامزد شود. اما به طور کلی ۶۱ درصد از آن‌ها، از جمله ۳۸ درصد از کسانی که در سال ۲۰۲۰ به او رای دادند چنین نمی‌خواهند.

اما درباره ترامپ نیز می‌توان گفت که آمریکایی‌ها فقط کمی بیشتر از بایدن در مورد پیشنهاد حضور ترامپ ۷۷ ساله در کاخ سفید مشتاق هستند. اما آن‌ها کمتر فکر می‌کنند که ترامپ برای به دست گرفتن پست ریاست‌جمهوری بسیار پیر یا ضعیف باشد. بایدن به دلیل پاندمی در سال ۲۰۲۰ کمپین انتخاباتی قابل توجهی به راه نیانداخت. به نظر نمی‌رسد که او از مبارزات انتخاباتی دشوار پیش رو لذت ببرد، در حالی که به نظر می‌رسد رقیب او یعنی اقای ترامپ هیچ چیز را بیشتر از پرسه زدن در مقابل جمعیت دوست ندارد. چهار سال پیش بایدن وعده داده بود که تنها برای یک دوره در قدرت باقی خواهد ماند. او همچنین در ماه دسامبر گفته است: «اگر ترامپ در حال حاضر بر سر کار نبود، من مطمئن نیستم که من هم به میدان می‌آمدم.» وقتی از او پرسیده شد که چند دموکرات دیگر می‌توانند ترامپ را شکست دهند؟ گفت: احتمالا ۵۰ نفر از آنها... من تنها کسی نیستم که می‌تواند او را شکست دهد. ولی من شکستش می‌دهم. تقریبا هیچ شانسی وجود ندارد که بایدن داوطلبانه از انتخاب مجدد خود دست بردارد. او خود را به عنوان یک Trumpbuster معرفی کرده و معتقد است که سابقه انتخاباتی هم او این را نشان داده است. او ابتدا در سال ۲۰۲۰ ترامپ را شکست داد. سپس هم در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲، دقیقا زمانی که جمهوری‌خواهان انتظار داشتند که پیروزی چشم‌گیری دربرابر دموکرات ها به دست بیاورند با این همه حمایت از دموکرات‌ها به صورت شگفت‌انگیزی خوب بود.

حامیان بایدن، طبیعتا اعتماد به نفس زیادی ابراز می‌کنند. جیم مسینا، مدیر کمپین موفقیت‌آمیز باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ می‌گوید اگر شما پوکر بازی کنید، کاری که من انجام می‌دهم، ترجیح می دهید کارت‌های ما را در اختیار داشته باشید تا کارت‌های آن‌ها را. ستاد انتخاباتی بایدن استدلال می کند که رئیس‌جمهوری آمریکا قبلا هم دست کم گرفته شده است، همانطور که در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ هم به نظر می‌آمد دست کم گرفته شده بود. پیش از آنکه اجماع بر سر نامزدی او صورت بگیرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار