۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
پیشتازی سرباز استقلال تایوان

رسانه‌های چینی و تایوانی در نخستین گزارش‌ها از شمارش آرای انتخابات امروز تایوان از پیشتازی لای چینگ‌ته خبر می‌دهند. انتخاب لای که خود را سرباز استقلال تایوان می‌نامید می‌تواند نتیجه چندان رضایت‌بخشی برای چین نباشد.

فردای اقتصاد: بر اساس گزارش‌ها چند ساعت از اتمام انتخابات تایوان گذشته و رسانه‌های چینی از پیشتازی لای چینگ‌ته نامزد حزب حاکم دموکراتیک پیشرو تایوان (DPP)، در انتخابات ریاستی در جزیره تایوان خبر می‌دهند. بر اساس نتایج سه ساعت اول شمارش آرا، لای چینگ‌ته با ۴۱ درصد رای در صدر جدول قرار گرفت و رقیبان این نامزد انتخاباتی، هو یو ایه نماینده حزب کومینتانگ با ۳۳ درصد و کو ون جه از حزب خلق تایوان با ۲۶ درصد به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. گفتنی است از مجموع جمعیت ۲۳ میلیون و ۱۹۰ هزار نفری تایوان، حدود ۱۹میلیون نفر بالای ۱۸ سال بوده و حق رای داشتند. تایپه پیش‌تر مشارکت در انتخابات را بیش از ۷۵ درصد اعلام کرده بود.

نتیجه انتخابات تایوان برای چین هم اهمیت ویژه‌ای دارد. پکن پیش‌تر «لای چینگ‌ته» را «خطری جدی» برای صلح در منطقه توصیف کرده بود. چین همچنین پیش‌تر مطرح کرده بود که DPP و در واقع رای‌دهندگان تایوان، پیاده‌نظام‌های آمریکا برای عقب نگه داشتن چین هستند. به نظر می‌رسد که چین تمایل داشت نماینده حزب کومینتانگ یا حزب خلق تایوان به قدرت برسند. شی‌ جین پینگ، رییس‌جمهوری چین پیش‌تر در سخنرانی خود در ۳۱ دسامبر، اتحاد تایوان با چین را یک اجتناب‌ناپذیر تاریخی خوانده بود. او که ایده یک‌پارچه‌سازی تایوان و چین را پی‌گیری می‌کرد اکنون بار دیگر با انتخاب اهالی تایوان مبتنی بر میل بر استقلال این جزیره رو به رو شده است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار