جمهوری‌خواهان علیه ترامپ

محمدحسین پرورده / تحلیگر سیاست ‌و روابط بین‌الملل
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
جمهوری‌خواهان علیه ترامپ

محمدحسین پرورده / تحلیگر سیاست ‌و روابط بین‌الملل

کمتر از یکسال تا انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است و فضای انتخاباتی این کشور در حال داغ شدن است. درحالیکه سکون و سکوت بر حزب دموکرات حاکم است و ظواهر حاکی از آن است که جو بایدن، رییس‌جمهوری فعلی، نامزد این حزب خواهد بود، حزب رقیب روزهای داغی را تجربه می‌کند و احتمالا داغ تر نیز خواهد شد. در این میان می توان گفت حساس ترین مساله، دونالد ترامپ و احتمال پیروزی اوست. شاید کمتر نامزدی در تاریخ ایالات متحده این چنین مورد انتقاد و مخالفت هم حزبیانش قرار گرفته است. این مخالفت‌ها از سطح اختلاف نظر درون حزبی فراتر رفته است و می‌تواند به سطح مقابله در انتخابات نهایی منجر شود. کار حتی بدانجا کشیده است که عده ای از مقامات و رای دهندگان حزب جمهوری‌خواه اعلام کرده اند در صورتی که ترامپ نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه باشد، به نامزد حزب رقیب یعنی جو بایدن رای خواهند داد. مخالفت های شدید جمهوری‌خواهان با ترامپ مختص این دوره نیست و در دوره ی پیشین و همچنین در انتخابات‌ سال ۲۰۱۶ نیز سابقه دارد. هم حزبی های مخالف ترامپ نیز طیف وسیعی را در بر می گیرد، از رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده، جورج دبلیو بوش تا افراد حاضر در کابینه  شخص دونالد ترامپ همچون مایک پنس معاون اول او، نیکی هیلی، مایک پمپئو، جان بولتن و...

 در میان نامزدان ابتدایی و احتمالی حزب جمهوری‌خواه نیز تنها ویوک راماسوامی است که از ترامپ حمایت می‌کند و سایرین با او مخالفند و از او انتقاد می‌کنند. هیلی بارها عنوان کرده است که ترامپ گزینه‌ مناسبی برای جهان امروز ما نیست و انتخاب او می‌تواند هرج و مرج و آشوب را در جهان بیشتر کند. اشاره نیک هیلی به مواضع انزواگرایانه ترامپ است که موجب تیره شدن روابط ایالات متحده با متحدان جهانی و اروپایی آمریکا در دوره پیشین شده بود. هیلی معتقد است با توجه به شرایط حاکم بر روابط بین‌الملل و جنگ‌ها و آشوب‌های موجود، مناسب نیست تا رییس‌جمهوری همچون ترامپ انتخاب شود که شدیدا انزواگراست و تمام توجهش متوجه اقتصاد داخلی است و نشلن داده علاقه چندانی به گسترش روابط و همکاری‌های بین‌المللی ندارد. مساله نگران کننده دیگر در مورد ترامپ، مواضع او در قبال روسیه و پوتین است. آمریکا و متحدان اروپایی‌اش نزدیک به دو سال است که با بحران حمله روسیه به اوکراین مواجه هستند و در این دو سال جو بایدن بر سر کار بوده که نشان داده است که عزم راسخی برای مقابله با روسیه و پوتین دارد. به نظر می‌رسد برای مخالفان اروپایی پوتین بسیار نگران کننده خواهد بود که ترامپ جایگزین بایدن شود که مواضع همدلانه‌تری با پوتین دارد و از طرفی به شدت با دخالت بیش از حد آمریکا در جهان مخالف است. اینها حدس و گمان نیست و ترامپ بارها صراحتا مخالفت خود با حمایت از سایر کشور ها را اعلام کرده است. علاوه بر مسائل بین‌المللی، بسیاری از آمریکایی‌ها نگران دموکراسی نیز هستند و ترامپ را تهدیدی برای دموکراسی آمریکایی می‌دانند. بزرگترین دلیل آن‌ها نیز اتفاقات پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ و حمله ی طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره است. این نگرانی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم ترامپ در نظرسنجی‌ها نه تنها از هم حزبیان خود بلکه از جو بایدن نیز محبوبیت بیشتری دارد، هرچند این نظرسنجی‌های ابتدایی هیچ‌گاه به طور کامل قابل اعتماد نیستند اما می‌توانند گزارشی از وضعیت باشند.

باید در نظر داشت که هر چند مخالفت‌ها با ترامپ از دوره‌های گذشته بیشتر شده است اما حامیان دوآتشه  نیز بیشتر شده‌اند. همین مساله باعث می‌شود تا علی‌رغم اینکه افراد سرشناسی از حزب جمهوریخواه مخالف او هستند، او همچنان پیشتاز و محبوب نظرسنجی ها باشد و پیش بینی ها او را نامزد نهایی بدانند. وضعیت اینگونه است که اگر چه مخالفان ترامپ نسبت به گذشته بیشتر شده اند اما در مقابل هواداران او نیز بیشتر و متعصب تر شده اند. همه ی این مسائل نشان می‌دهند در صورت رخ ندادن اتفاق خاصی، احتمالا ترامپ نامزد نهایی حزب جمهوریخواه خواهد بود. با توجه به این شرایط، عده‌ای از مخالفان ترامپ پیشنهاد داده‌اند تا حزب دموکرات نامزد بهتر و جذاب‌تری برای رقابت با ترامپ معرفی کند و با توجه به اینکه محبوبیت بایدن کاهش یافته است، بهتر است او رقیب ترامپ نباشد. البته بایدن کمتر از یک سال فرصت دارد تا شرایط را برای خود بهبود ببخشد اما بحران‌های خارجی و داخلی بسیاری وجود دارد که او باید به فکر حل آن‌ها باشد. بایدن در سال ۲۰۲۰ توانست ترامپ را شکست دهد اما در آن زمان چهره یک سیاستمدار کارکشته و تا حدودی خوش‌سابقه را داشت که کارنامه سیاسی پربارتری نسبت به ترامپ را دارا بود؛ ترامپ شخصیتی ضد سازمانی داشت و بایدن یک سیاستمدار کهنه‌کار و با تجارب فراوان در حوزه‌های مختلف بود. ناکامی‌های داخلی و خارجی اما چهره بایدن را امروز تغییر داده است و انتقادات از او را افزایش داده است. به نظر نمی‌رسد در شرایط عادی شخص دیگری به غیر از بایدن نامزد حزب دموکرات باشد و در صورت انتخاب ترامپ به عنوان نامزد جمهوری‌خواه باید شاهد رقابت دوباره و تکراری این دو باشیم، مساله‌ای که برای دومین بار پس از سال ۱۹۵۶ و رقابت تکراری آیزنهاور و استیونسون برای دو دوره متوالی رخ خواهد داد. در این صورت مخالفان ترامپ باید امیدوار باشند تا بایدن ۸۱ ساله و با تجربه بتواند ترامپ ۷۷ ساله را در یک رقابت سالمندانه شکست دهد، رقابتی که به احتمال بسیار زیاد آخرین دوره هر دو خواهد بود و شاید بهتر است تا سیاستمداران جوان تری برای کسب این مقام تلاش کنند. در این صورت شاید شاهد یکی از معدود اتفاقات تاریخ آمریکا باشیم، همکاری و همیاری عده‌ای از جمهوریخواهان با دموکرات‌ها بر علیه نامزد حزب خود زیرا به نظر می رسد همانگونه طرفداران ترامپ شدیدا حامی او هستند، مخالفان او نیز به همان اندازه در مخالفت با او مصّرند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار