۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۲
چالش تخصیص ارز برای  خودروسازان

مدیر عامل گروه بهمن گفت: در سال جاری مشکلاتی به وجود آمد که نتوانستیم به اهداف خود در تولید خودرو دست پیدا کنیم که مهمترین آنها چالش تخصیص ارز بود.

به گزارش فردای اقتصاد، بیوک علیمرادلو در حاشیه اتو اکسپوی تهران به تشریح برنامه های توسعه ای گروه بهمن در سال ۱۴۰۳ پرداخت و تصریح کرد : سال آینده تولید دیگنیتی و فیدلیتی پرایم و پرستیژ و همچنین ریسپکت افزایش خواهد یافت و همچنین فیدلیتی XB۱ را نیز به تولیدات شرکت  اضافه خواهد شد.

وی افزود: در زمینه سواری به زودی محصولی جدید و اقتصادی خواهیم داشت که در سگمنت C قرار می گیرد. این خودرو می تواند بازار را رقابتی تر کرده و سبد محصولات بهمن را گسترده تر کند.

مدیر عامل گروه بهمن خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش حجم تولید، به صورت گسترده تر به برقی سازی هم ورود کنیم. امروز توافقی با سایر خودروسازان در بحث ایجاد شبکه گسترده شارژ خواهیم داشت و به زودی ترخیص هونگچی E-QM۵ آغاز می شود و این خودرو به تاکسیرانی اضافه خواهد شد.

وی از عرضه یک خودروی پرتیراژ تا دوسال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: یک خودروی پرتیراژ با درصد داخلی سازی بالا را طی سال آینده یا دوسال دیگر به بازار عرضه خواهیم کرد.

علیمرادلو  با اشاره به رونمایی از محصول برقی نتایو در نمایشگاه اتواکسپوی تهران، گفت: یک محصول جدید هیبریدی نیز با شرکت نتا پیگیری می کنیم که این خودرو به صورت همزمان در بازار ایران و چین طی ۶ ماهه دوم سال آینده عرضه خواهد شد.

وی از برنامه ریزی برای توقف تولید وانت کارا خبر داد و افزود: تولید این خودرو باید تا پایان سال متوقف شود اما براساس مجوز سازمان استاندارد، تولید این خودرو را چند ماه دیگر ادامه خواهیم داد.

مدیرعامل گروه بهمن با بیان اینکه وانت کاپرا B جایگزین وانت کارا خواهد شد، تاکید کرد: تولید این خودرو سال آینده آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد:  درصددیم تا سال آینده تیراژ بالایی از وانت ها را داشته باشیم و در کنار آن تولید ون اینرودز هم افزایش خواهد داشت.

علیمرادلو درباره برنامه های گروه بهمن در تولید خودروهای کار و تجاری تصریح کرد: سال آینده تنوع و تولید این محصولات افزایش می یابد.

به گفته وی، بر اساس آمار های ارایه شده تولید اتوبوس های سیبا موتوربا رشد مواجه شده  و به زودی اتوبوس ۱۲ متری تمام برقی نیز از سوی این شرکت عرضه می شود.

مدیرعامل گروه بهمن با بیان اینکه طی امسال ۴۶۰ دستگاه جی ایکس ۴۶۰ توسط از سوی سیبا موتور به بازار عرضه شد، افزود:، محصولات سبک ۶ و ۸.۵ تن این شرکت طی ۶ ماهه دوم سال آینده با طراحی به روز و امکانات بالاتر عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به تحویل ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شهری به ناوگان حمل و نقل تبریز، تصریح کرد: قرارداد تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در حال انجام است.

علیمرادلو ادامه داد: همچنین برای سال آینده نیز برنامه افزایش عرضه اتوبوس های ۱۲ متری شهری و اتوبوس های ۱۸ متری دربرنامه گروه بهمن قرار دارد.

رونمایی از اتوبوس های برقی تا پایان سال

وی از  برنامه تولید اتوبوس های ۱۲ متری برقی خبرداد و افزود: این اتوبوس ها تا پایان سال جاری رونمایی خواهد شد و همچنین اتوبوس بین شهری ۹ متری را نیز به بازار عرضه خواهیم کرد.

مدیرعامل گروه بهمن  در مورد برنامه تولید موتورسیکلت تصریح کرد: طی هفته جاری موتورسیکلت تمام برقی ایران دوچرخ که بطورکامل از سوی مهندسین ایرانی طراحی و تولید شده، در حضور رهبری رونمایی شد.

وی از عرضه موتورسیکلت تمام برقی ایران دوچرخ از سال آینده به بازار خبرداد.

علیمرادلو خاطرنشان کرد: همچنین قطعات کشنده بایک X۹ آماده است و در ابتدای سال آینده عرضه گسترده این محصول را خواهیم داشت.

وضعیت امروز صنعت خودرو نتیجه یک تئوری غلط است

وی درمورد تولید خودروهای سواری در سال جاری گفت: متاسفانه در سال جاری مشکلاتی به وجود آمد که نتوانستیم به اهداف خود در تولید خودرو دست پیدا کنیم که مهمترین آنها موضوع تخصیص ارز بود. با وجود این مشکلات گروه بهمن همچنان به دنبال اجرا کردن طرح های توسعه ای و افزایش تیراژ خود است.

علیمرادلو با اشاره به نابرابری در تخصیص ارز به خودروسازان، تصریح کرد : از تیرماه امسال به وزارت صمت تذکر دادیم که طی ۳ ماهه آخر سال تولید خودرو کاهش خواهد یافت و امروز وضعیت صنعت خودرو نتیجه یک تئوری غلط است.

وی در مورد دریافت ارز مورد نباز گروه بهمن گفت: تا به امروز از میزان  ارز مورد نیازی که اول سال اعلام کردیم حتی نیمی از آن را دریافت نکردیم.

مدیر عامل گروه بهمن با بیان اینکه تولید برخی شرکت های خودروساز طی چندماه اخیر چند برابر شده است، گفت: این شرکت ها ارز خود را از کجا آورده اند؟ از این روبرای برون رفت از این نابرابری باید  تغییر نگرش اساسی  صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ارز تخصیصی خودروسازان در بخش سواری از ارز صادرات غیر به ارز نیمایی تبدیل شده که اتفاق خوبی است و امیدواریم بتوانیم طی ۳ ماهه اول سال آینده خودروها را به مشتریان تحویل دهیم.

علیمرادلو با اشاره به سامانه یکپارچه گفت: امروز برخی از افرادی که در این سامانه خودروهای ما را ثبت نام کرده اند از عدم تحویل ناراضی هستند ما شرمنده این عزیزان هستیم ولی مقصر نیستیم؛ وقتی وزارت صمت بدون مشورت و هماهنگی یک میزان تولید مشخص می کند و آن را به مردم می فروشد، طبیعی است این مشکلات به وجود آید. ما در جلسه ای اعلام کردیم هم اکنون که این تعهد را گردن ما گذاشتید حداقل به ما ارز بدهید که بتوانیم این تعداد خودرو را تولید کنیم اما امسال حتی نصف درخواست ارز ما را نداده اند.

وی افزود: وقتی نظارت وقتی با دخالت همراه شود اعتماد بین مصرف کننده و تولید کننده از بین می رود و این موضوع باید بر اساس یک مسیر درست اتفاق بیفتد.

مدیرعامل گروه بهمن در مورد روش قیمت گذاری از سوی دولت تاکید کرد: ما روش فعلی قیمت گذاری خودرو را قبول نداریم، دولت نباید در قیمت گذاری دخالت داشته باشد بلکه باید نظارت کند.

وی خاطرنشان کرد: روش های مختلف قیمت گذاری خودرو در حال بررسی است که امیدواریم روشی مناسب در پیش گرفته شود.

برنامه تولید محصولات جدید  بهمن دیزل در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل بهمن دیزل نیز در این نشست گفت: در سال گذشته ٢٦ هزار دستگاه خودرو تجاری تولید شده بود اما در سال جاری با ١٨ درصد افزایش تولید تا به امروز ٣١ هزار دستگاه خودرو تولید شده است.  

وی افزود: تمرکز بهمن دیزل طی دو سال گذشته توسعه محصول و زیرساخت بوده است. از این رو در سال آینده محصولاتت جدیدی را در برنامه شرکت خواهیم داشت و در بخش گیربکس ها و بخش های فنی نیز با توجه به نیاز بازار سعی کردیم تغییرات را اعمال کنیم.

حسین خضری با بیان اینکه سال آینده نیز با توجه به نیاز کشور در زمینه تولید وانت برنامه داریم. ، خاطرنشان کرد: چنانچه مشکلات ارزی ما در سال ۱۴۰۳ برطرف شود تا ٥٠ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

تامین قطعات یدکی در گرو تخصیص ارز مورد نیاز

معاون فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن نیز در نشست یاد شده گفت: در بحث فروش خودروهای تجاری وام هایی را در نظر گرفتیم در قالب لیزینگ که در هماهنگی با بانک ها هستیم. اما چالش اصلی ما نیز تامین ارز برای تامین قطعات یدکی است که امیدواریم حل شود.

حاجی باقری در مورد تحویل خودروها تصریح کرد: ما مشکل ارزی و کاهش تولید داریم. تعهدات را وزارت صمت ایجاد کرده و ما سعی داریم به آن عمل کنیم اما این نگاه که بهمن قصد ندارد تعهدات را بدهد امکان ندارد. ما ٢٦ هزار و ٦٠٠ دستگاه تعهد داریم و به دلیل کاهش تولید نتوانستیم تعهدات را انجام دهیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار