۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
آیا بیت کوین در پایان دوران رکودی قرار دارد؟

با توجه به شرایط همچنان احتمال افت قیمت بیت کوین وجود دارد. برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که بیت کوین احتمالا تا حوالی ۱۴ الی ۱۵ هزار دلار افت را تجربه کند.

فردای اقتصاد: بیت کوین بعد از ریزش ۱۹ درصدی که بعد از انتشار نرخ تورم ایالت متحده تجربه کرد، در دو هفته اخیر تقریبا روزهای آرامی را پشت سر گذاشت. در طی مدت اشاره شده نرخ تورم اروپا منتشر شد. همانطور که انتظار می‌رفت اغلب کشورهای عضو اتحادیه دچار روند صعودی تورم شده‌اند و برخی از آنها به طور کم سابقه‌ای تورم دو رقمی را ثبت کرده‌اند. این موضوع تداوم روند افزایش نرخ بهره را در اروپا مطمن‌تر می‌کند. انتشار خبر تورم اروپا باعث شد قیمت بیت کوین به عقب رانده شود اما مجددا مانند دفعات قبلی از سطح ۱۸ هزار دلار مورد حمایت قرار گرفت.

مهمترین تهدیدهای موجود در بازار

یکی از مهمترین علت‌های ریزش قیمت بیت کوین به عوامل اقتصاد کلان و سیاست‌های انقباضی مربوط می‌شود. این تهدید همچنان پابرجا باقی مانده است.

در چند روز گذشته شاخص PMI اروپا و آمریکا منتشر شد که کمتر از میزان انتظارات بود. بسیاری از افراد اعتقاد دارند، از آنجایی که این موضوع نشان دهنده شروع رکود است ممکن است بر تصمیمات فدرال رزرو در جهت تعدیل سیاست‌های انقباضی موثر باشد. اما پاول، ریئس فدرال رزرو، بارها تاکید کرده است که آنها تا دستیابی به تورم ۲.۵ درصدی، به سیاست‌های سخت‌گیرانه خود ادامه خواهند داد، حتی اگر این موضوع به قیمت پذیرفتن رکود اقتصادی باشد.

در کنار سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره، وقوع رکود اقتصادی در ایالت متحده و دنیا از دیگر تهدیدهای مهم است که بازارهای پرریسک مانند رمزارزها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند با تداوم روند افزایش نرخ بهره، رکود اقتصادی رخ خواهد داد به طوری که بسیاری از نشانه‌های رکود نیز در حال حاضر دیده می‌شود.

قانون‌گذاری و احتمال اعمال محدودیت برای رمزارزها، عامل دیگریست که ممکن است سبب ایجاد نگرانی‌هایی در این زمینه گردد. هنوز اقدام مشخصی در این زمینه انجام نگرفته است اما پیش بینی می‌شود در سال پیش بخش‌نامه‌هایی در جهت سامان دادن به این بازار به تصویب رسد. گرچه این موضوع در ابتدا می‌تواند سبب نوساناتی گردد، اما در بلند مدت به نفع این بازار خواهد بود چرا که به آن چهارچوب خواهد بخشید. بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل دارند در یک فضای قانونی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و این مورد می‌تواند مشوقی برای آنها باشد.

جنگ روسیه و اوکراین در کنار بحران انرژی در اروپا، از دیگر تهدیدهای مهم در این بازار محسوب می‌شود.

در واقع در شرایطی که اقتصاد در شرایط نامساعدی قرار دارد و به طور کلی ریسک سرمایه‌گذاری در سطح بالایی قرار دارد، تمایل به بازارهایی مثل کریپتو که پرنوسان و بی‌ثبات‌ است، بسیار اندک خواهد بود.

نبود تقاضای موثر در بازار

در روندهای صعودی سال ۲۰۱۷ و قبل از آن اغلب افرادی اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کردند که دارای دانش در زمینه نرم‌افزار و رشته‌های مرتبط بودند. اکثر این افراد به سرمایه‌گذاری خود ایمان داشتند. در دوران صعودی که از سال ۲۰۲۰ سال آغاز شد سرمایه‌گذاران جدید و تازه نفس وارد بازار شدند که بسیاری از آنها تحت تاثیر موج صعودی شکل گرفته اقدام به سرمایه‌گذاری کردند. در حال حاضر درصد بالایی از این افراد در ضرر قرار دارند و یا با ضرر از بازار خارج شده‌اند. با توجه به شرایط اقتصاد کلان و ریسک‌های موجود و همچنین ضرر سنگینی بسیاری از سرمایه‌گذران در آن قرار دارند، انگیزه لازم برای ورود سرمایه‌گذاران جدید به این بازار وجود ندارد. رمزارزها برای شروع روند صعودی قوی و با ثبات نیاز به یک موجی از تقاضای پایدار و همچنین ورود سرمایه‌های جدید دارند، اما در شرایط کنونی این مهم بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.

بررسی داده‌های آنچین

در حال حاضر اغلب شاخص‌های آنچین در جایی قرار گرفته‌اند که بیت کوین در اواخر دوران نزولی خود در این نواحی قرار داشته است. شاخص MVRV و رزرو ریسک از جمله این شاخص‌ها هستند. اکنون شاخص MVRV در منطقه ای قرار گرفته، که نشان دهنده ارزنده بودن قیمت بیت کوین است. بر اساس این شاخص در حال حاضر قیمت بیت کوین در زیر قیمت واقعی آن در حال معامله است و حباب منفی دارد. در سیکل‌های قبلی بیت کوین قبل از اینکه روند صعودی خود را آغاز کند مدتی در این ناحیه قرار داشته است و اکنون از لحاظ زمانی نیاز دارد مدتی در این ناحیه باقی بماند.

آیا بیت کوین در پایان دوران رکودی قرار دارد؟
شاخص MVRV

شاخص رزرو ریسک نیز اکنون در منطقه سبز رنگ قرار گرفته که نشان دهنده ریسک پایین در بازار است. این موضوع به این معنی نیست که بیت کوین بعد از این قیمت‌های پایین‌تر را نخواهد دید، بلکه به این معنیست که ریسک بازار نسبت به گذشته در سطح پایین‌تری قرار دارد.

با توجه به شرایط موجود همچنان احتمال افت قیمت بیت کوین وجود دارد. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که بیت کوین احتمالا تا حوالی ۱۴ الی ۱۵ هزار دلار افت را تجربه کرده و بعد از آن روند صعودی خود را شروع کند.

آیا بیت کوین در پایان دوران رکودی قرار دارد؟
شاخص ریسک

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار