۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
۱۰۰ میلیارد دلار از ثروت ایلان ماسک دود شد

کمتر از یک سال پیش بود که ثروت ایلان ماسک به بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار رسید و او تبدیل به اولین فردی در تاریخ شد که به این عدد دست یافته است. اما در طول یکسال اخیر ثروت وی کاهش جدی را به خود دیده است.

فردای اقتصاد : کمتر از یک سال پیش بود که ثروت ایلان ماسک به بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار رسید و او تبدیل به اولین فردی در تاریخ شد که به این عدد دست یافته است.

از آن زمان تاکنون اتفاقات بسیاری رخ داده است. وی پس از ماه‌ها درگیری برای خرید توییتر، الان در آستانه انجام این معامله قرار دارد و طبق گزارش‌ها قصد دارد در صورت انجام این معامله ۷۵ درصد از کارکنان خود را اخراج کند. اتفاق دیگری که در سال گذشته برای ایلان ماسک رخ داده این بود که با یکی از کارمندانش مشترکاً دوقلوهای مخفی داشت و شایعه شده بود که با نیکول شاناهان، همسر سابق سرگئی برین، بنیانگذار گوگل، رابطه نامشروع دارد. (البته خود ماسک این موضوع را رد کرد.)

ایلان ماسک از سال گذشته تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر کرده است. به عبارتی از ثروتش کاسته شده است.

مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس از ۴ نوامبر ۲۰۲۱ که اوج میزان ثروتش بوده است حدودا ۳۵ درصد از دارایی‌های خود را از دست داده و پنج‌شنبه در پایان بازار آمریکا دارایی‌های وی عدد ۲۰۹.۴ میلیارد دلار ارزش خورد. دلیل عمده این اتفاق کاهش شدید قیمت تسلا است. تنها در ماه گذشته، ثروت ایلان ماسک ۲۸ میلیارد دلار کاهش یافته است و نکته بد این بود که زمانی که چهارشنبه درآمد سه ماهه این خودروساز منتشر شد، همچنان درآمد این شرکت کمتر از پیش‌بینی کارشناسان بود. نگرانی‌ها در خصوص رکود اقتصادی را هم می‌توان به موضوعات فوق‌الذکر اضافه کرد.

مت مالی استراتژیست ارشد Miller Tabak در ایمیلی به بیان این نکته پرداخته است که ایلان ماسک ماشین‌های کمپانی خود را با قیمت و تیراژ بالایی می‌فروشد و رکود جهانی می‌تواند تاثیر به‌سزایی روی کسب و کار وی داشته باشد.

ماسک سال گذشته بسیار ثروتمندتر بود البته او هنوز هم ثروتمندترین فرد جهان است. او ۶۰ میلیارد دلار از رئیس LVMH برنارد آرنو و ۷۱ میلیارد دلار از بنیانگذار آمازون یعنی جف بزوس ثروتمندتر است. زمانی که وی سال گذشته از بزوس پیشی گرفت، در ایمیلی به فوربس به شوخی گفت که می‌خواهد مجسمه‌ای غول پیکر به شکل رقم ۲ برای بزوس بفرستد.

۱۰۰ میلیارد دلار از ثروت ایلان ماسک دود شد
میزان ثروت ایلان ماسک در بازه زمانی یکساله و روند کاهشی آن

ماسک در سال گذشته ۳۱ میلیارد دلار از سهام تسلا را فروخت تا هزینه پیشنهادی خود برای خرید توییتر و خصوصی کردن آن را تامین کند. از آنجایی که این معامله نهایی نشده است، فوربس ارزش پول نقد (منهای مالیات) به دست آمده از این فروش‌ها را به خالص ارزش دارایی‌های او اضافه می‌کند. اما تمام اتفاقات ناخوشایند مرتبط با این معامله باعث می‌شود سرمایه‌گذارانی که معتقدند ماسک برای شبکه اجتماعی بیش از حد پول پرداخت می‌کند و به طور غیرمسئولانه سهام تسلا را برای تامین مالی آن می‌فروشد، منصرف می‌شود.

دن ایوز، تحلیلگر Wedbush در این باره گفت: «مشکل سرمایه‌گذاران تسلا این است که ماسک احتمالاً فروش سهام بیشتری را برای تامین مالی این قرارداد نیاز دارند. ما معتقدیم این معامله به عنوان یکی از بدترین و پردرآمدترین معاملات M&A در تاریخ بازار خواهد بود.»

البته برخی نسبت به چشم انداز تسلا خوشبین‌ هستند. گرت نلسون، تحلیلگر سهام در CFRA Research، می‌گوید تسلا یکی از قوی‌ترین داستان‌های رشد درآمدی بازار در میان‌مدت و بلندمدت باقی خواهد ماند.

منبع: فوربس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار