۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
رشد بورس به خودرویی‌ها گره خورده است؟

محمد ناطقی کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه به بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران در روز سه‌شنبه متعادل و منفی دنبال شد و مجددا شاهد واگرایی میان شاخص کل و هم‌وزن بودیم که دلیل آن را می‌توان به معاملات پررونق در صنعت خودرو به واسطه زمزمه‌های حذف قیمت‌گذاری دستوری جست‌وجو کرد. در نهایت شاخص کل با افت ۴،۲۰۱ واحدی (معادل ۰.۳ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۹ هزار واحدی ایستاد.و شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است امروز نیز در محدوده مثبت به کار خود ادامه داد و با رشد ۰.۳۹ درصدی همراه شد.  ارزش معاملات خرد همچنان در محدوده رکودی قرار داشته و امروز نیز عدد ۳،۴۵۸ میلیارد تومانی را ثبت کرد. در بین صنایع خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاریها و شیمیایی و در بین نمادها خبنیان، خودرو و خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشتند.  خروج پول اشخاص حقیقی همپنان ادامه دارد و حدود ۱۲۱ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.  
در برنامه زنگ پایان امروز همراه با محمد ناطقی کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه به بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداختیم. وی در ابتدا آمارهایی از مقایسه تورم و نقدینگی در ۵ سال گذشته ارائه دادند که نشان می‌داد نقدینگی بیشتر از تورم رشد کرده و سهم پول از نقدینگی به اوج تاریخی خود رسیده است. او اعتقاد داشت: به نظر می‌رسد به دلیل اقداماتی که در جهت کنترل ترازنامه بانک‌ها انجام شده، نرخ بهره بدون ریسک افزایش یافته و این موضوع فضای رکودی را به اکثر بازارها تحمیل کرده است و یکی از دلایل کم‌رمقی بورس تهران در این روزها نیز همین موضوع است.  
این کارشناس تاکید کرد: نشانه‌هایی از حرکت ماشین اقتصادی کشور به سمت آزادسازی به واسطه صنعت خودرو دیده می‌شود که همین موضوع می‌تواند درآمدهای دولت را افزایش داده و بخش زیادی از کسری بودجه را جبران کند. آزادسازی قیمت‌ها در صنعت خودرو، موجب افزایش درآمد خودرویی‌های بازار سرمایه شده و گردش پول در بخش مولد اقتصاد را به دنبال خواهد داشت. سبزپوشی شاخص هم‌وزن در روزهای اخیر نیز می‌تواند شروع یک روند مثبت در بورس تهران با لیدری گروه خودرو باشد. 
او در رابطه با سایر متغیرهای تاثیرگذار بر روند بازار سهام خاطرنشان کرد: در بازارهای جهانی به نظر می‌رسد با توجه به بحران گازی اروپا یک موج تورمی جدید در انتظار قیمت گاز است که این افزایش قیمت گاز می‌تواند صعود قیمتی کامودیتی‌ها را به دنبال داشته و از آنجایی که بازار سرمایه ما نیز عمدتا کامودیتی‌محور است می‌تواند از این رخداد منتفع شود. در مجموع به نطر می‌رسد می‌توان تا انتهای سال بازده حدود ۳۰ درصدی و بالاتر از بازارهای موازی را برای بازار سرمایه در نظر گرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار