۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
نقش اعتراضات در نوسانات بازار سهام

حسین اله‌دادی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان یکشنبه به تشریح مهم‌ترین مشخصه‌های تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران که اولین روز کاری هفته را سرخ رنگ آغاز کرده‌ بود، در روز یکشنبه شاهد چرخش معاملات بودیم و متعادل و مثبت دنبال شد. شاخص کل با رشد ۵،۶۲۴ واحدی (معادل ۰.۴۱ درصد) و در ارتفاع یک میلیون و ۳۸۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است امروز شرایط مشابهی و با رشد ۰.۳۴ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز همچنان در کانال سه هزار میلیاردی و رکودی قرار داشته و عدد ۳۹۰۴ میلیارد تومانی در نهایت ثبت شد. در بین صنایع خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاریها و فرآورده‌های نفتی و در بین نمادها پالایش، شتران و ورنا بیشترین ارزش معاملات را داشتند. در روز جاری خروج پول اشخاص حقیقی از بازار با شیب کمتری دنبال شد و حدود ۱۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.
حسین اله‌دادی، کارشناس بازار سرمایه در جریان برنامه زنگ پایان امروز به تشریح مهم‌ترین مشخصه‌های تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه پرداخت. به عقیده وی شرایط بازار سرمایه این روزها دستخوش اتفاقاتی است که در بستر اجتماع در حال جریان است و اعتراضات اخیر یکی از دلایل رفتارهای نوسانی در بازار سرمایه است. قیمت بسیاری از سهام به صورت بنیادی پایین‌تر از ارزش ذاتی قرار دارند به ویژه در نمادهایی که سودساز نبوده و دارایی محور هستند. در این روزها روند نوسانی بازار سهام ناشی از اعتراضات اخیر است و به نظر می‌رسد با فاصله گرفتن از این فضای ناآرامی، یکی از موانع اصلی در مسیر صعودی بورس از میان برداشته خواهد شد.
وی افزود: با ادامه شرایط اجتماعی فعلی نیز بازار سرمایه می‌تواند سطح تورم را پوشش دهد، چراکه با توجه به اینکه تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی اجتناب‌ناپذیر است بورس می‌تواند سپر تورمی خوبی در این شرایط باشد.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه تاثیر متفاوت افزایش نرخ بهره در بازارهای موازی و بورس گفت: جنس تورم و افزایش حجم پول مهم است. یکی از دلایل اصلی افزایش نقدینگی، موضوع کسری بودجه دولت است و ریشه اصلی تورم را باید در بدهی‌های دولت جست‌وجو کرد. افزایش نرخ بهره تکرار تجربه اشتباه سال‌های ۹۳ تا ۹۶ است که شاهد افزایش نرخ بهره بدون تغییر در مشکلات کسری بودجه و ساختار بانک‌ها برای کنترل نرخ تورم بودیم و نتیجه آن تورم وحشتناک سال ۹۶ بود. این افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت می‌تواند موثر باشد اما در نهایت بدون توجه به اصلاحات ساختاری نمی‌توان به اثرگذاری بلندمدت آن امیدوار بود. در بازار سهام نیز به دلیل تصمیمات لحظه‌ای و نقدشوندگی در این بازار تاثیر کوتاه مدتی خواهد داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار