۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
ادعای تنش‌زای اتریش درباره اعتراضات ایران

وزیر امور خارجه اتریش الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش از صدور حکم اعدام برای محاربین انتقاد و ادعا کرد که ایران به مسیر تشدید تنش‌ها ادامه می‌دهد.

«الکساندر شالنبرگ» روز دوشنبه در آستانه نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی در توئیتی ادعا کرد: امروز تحریم‌های بیشتری را علیه کسانی که مسئول نقض آشکار حقوق بشر در ایران هستند، اعمال می‌کنیم.

وی با اشاره به حکم اعدام محاربین مدعی شد که ایران باید به حقوق بشر احترام بگذارد.

پیشتر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که تحریم‌های ضدایرانی جدیدی در نشست امروز وضع خواهد شد. وی افزود که تحریم‌های جدید مربوط به مسائل حقوق بشری و آنچه او حمایت ایران از جنگ اوکراین نامید، است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «ایران می‌گوید که بعد از آغاز جنگ اوکراین، پهپاد به روسیه ارسال نکرده و برنامه‌ای هم برای ارسال موشک ندارد. باید ببینیم.»

امروز آخرین نشست وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۲ میلادی برگزار می‌شود. دیپلمات‌های ارشد کشورهای اروپایی ۲۳ آبان ماه گذشته در تداوم رویکرد مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران و تلاش برای تنفس مصنوعی به اغتشاشگران، مسائل حقوق بشری را بهانه و ۲۹ شخصیت و ۳ نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌های اتحادیه اضافه کردند. این اقدام با واکنش متقابل ایران مواجه شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در نشست خبری اقدامات ضد ایرانی غرب علیه ایران را مردود، غیر سازنده و متناقض با منشور ملل متحد و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی دانست و تصریح کرد، کشورها حق مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل را ندارند.

وی با اشاره به حق واکنش متقابل ایران تاکید کرد: امروز در همین چارچوب لیست تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهادهای مرتبط با اتحادیه اروپایی شخصیت‌های اتحادیه اروپا هم تحریم‌هایی را علیه برخی نهادهای انگلستان و برخی شخصیت‌ها و مقامات این کشور اعلام و اعمال خواهیم کرد.

کنعانی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و حقوق قانونی خود به منظور ایجاد بازدارندگی در رفتار غلط و غیر سازنده این کشورها تردیدی به خود راه نخواهد داد و در خصوص هرگونه رفتار غیر سازنده به موقع اقدام خواهد کرد ما تاکید می‌کنیم مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی بدون واکنش نخواهد بود و ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی که با هدف اخذ امتیاز از جمهوری اسلامی در برخی زمینه‌ها در حال اقدام و اجرا است نخواهد گرفت.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha