۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
ماجرای التماس غرب برای مذاکره با ایران

به گفته رحیمی، قدرت ایران به لحاظ نظامی، ‌موشکی و به لحاظ نفوذ در منطقه از زمان برجام بیشتر شده که کمتر نشده است. غرب سیگنال‌های مختلفی مبنی بر آمادگی برای ازسرگیری مذاکرات و گفت‌وگوها ارسال می‌کند. برای ما جالب است که هرچه فضای داخلی ما آرام‌تر می‌شود سیگنال‌های ارسالی غربی‌ها قوی‌تر و بیشتر می‌شود.

فردای اقتصاد: جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس با بیان اینکه قدرت ایران به لحاظ نظامی، ‌موشکی و به لحاظ نفوذ در منطقه از زمان برجام بیشتر شده که کمتر نشده است از تقویت و تشدید سیگنال‌های غربی‌ها برای ازسرگیری مذاکرات خبر داد.

 به گفته رحیمی جهان آبادی غرب سیگنال‌های مختلفی مبنی بر آمادگی برای ازسرگیری مذاکرات و گفت‌وگوها ارسال می‌کند و برای ما جالب است که هرچه فضای داخلی ما آرام‌تر می‌شود سیگنال‌های ارسالی غربی‌ها قوی‌تر و بیشتر می‌شود این نشان می‌دهد که غرب پروژه مکمل خود مبنی بر دامن‌زدن به اعتراضات مدنی داخلی ما را شکست‌خورده و تمام شده تلقی کرده است.

این نماینده مجلس افزود: ایران با نگاه مثبت می‌خواهد که پرونده بسته شود. ایران حاضر است به شرطی با غرب رایزنی‌ و مذاکره کند که غرب این واقعیت را بپذیرد که ایران به‌راحتی توانایی اتمی خود که برگ قدرتمند چانه‌زنی در مقابل آنها هست را تحویل غرب نمی‌دهد. برای اینکه بسیاری از دغدغه‌های ایران باید برطرف شود. غرب واقعاً سیاستی در پیش می‌گیرد که این سیاست نه‌تنها ما بلکه اگر هر کشور کوچکی هم بود و این اعمال فشارها از طرف غرب را می‌دید یا قید مذاکرات را می‌زد و یا مقابل غرب می‌ایستاد. کاری که ما می‌کنیم تنها راه معقول و منطقی است که در پیش گرفته‌ایم. جمهوری اسلامی با صداقت با غرب رفتار می‌کند و واقعاً خواهان بستن پرونده اتمی است.

غرب دوست دارد که مذاکرات ادامه پیدا کند

به گفته رحیمی جهان آبادی، برخلاف فضای رسانه‌ای که غربی‌ها بر علیه ما دارند عنوان می‌کنند در جهان به‌شدت تلاش می‌کنند و دوست دارند که مذاکرات ادامه پیدا کند. نمی‌خواهم خودمان را با شوروی مقایسه کنم؛ ولی آمریکایی‌ها در چند دهه متوالی یعنی از دهه ۵۰ میلادی که مسابقات اتمی بین آمریکا و شوروی آغاز شد و بعد مسابقات موشکی دهه ۶۰ و حوادث دهه ۷۰ که آثار درگیری آمریکا در قبال شوروی درجهان ظهور کرد از یک مقطعی به پیمان سالت و پیمان استارت یعنی محدود سازی‌ها روی آوردند. آمریکایی‌ها برجام را در آن محدوده می‌دیدند؛ یعنی مشابه پیمان سالت و بعد هم محدودسازی موشک‌سازی و پهپادها و مشابه پیمان استارت. الان هم که در بحث محدودسازی فعالیت‌های موشکی ایران به نتیجه نمی‌رسند گزینه بعدی را دارند استارت می‌زنند که دامن‌زدن به نارضایتی‌های مدنی است البته این به این مفهوم نیست که ما در داخل کشور مشکل نداریم و مردم ناراضی نیستند و مطالبه ندارند؛ اما آمریکایی‌ها به این دلیل که فکر می‌کنند که چون نتوانسته‌اند ازطریق اعتراضات خیابانی و تشدید نارضایتی‌های مدنی و مسائل‌داخلی، ایران را در نقطه‌ضعف قراردهد و امتیاز بگیرد تلاش آنها برای مذاکره تشدید شده‌است. یعنی چون احساس می‌کنند که چون این‌ پروژه جواب نداده تلاش می‌کنند وارد مذاکره شوند.

مردم مطالبات و نارضایتی‌های به حقی دارند

 به گفته رحیمی جهان آبادی، مردم مطالبات و نارضایتی‌های به حقی دارند. ما هم سیستماتیک باید بشنویم و نیازها و مطالبات مردم را پاسخ دهیم و اگر در درون نظام به تغییر روش و اصلاح نیاز است آن را انجام دهیم؛ اما اینکه هر اعتراضی را بر پایه‌ مردم بدانیم درست نیست؛ چون ما دست آشکار غربی‌ها، سفارت خانه‌ها و تجزیه‌طلبان را در دامن‌زدن به اغتشاشات و بردن اعتراضات به حق به سمت اغتشاشات و فروپاشی نظام می‌بینیم. چون تحلیل آنها این است که از دل این اعتراضات وندالیسم اجتماعی و فروپاشی ساختار سیاسی و اجتماعی را می‌توان به دست آورد که این اتفاق نیفتاده است و به همین دلیل غربی‌ها روند مذاکره را تشدید می‌کنند.

 تلاش مستقیم و غیرمستقیم غرب برای احیای مذاکرات

این نماینده مجلس تأکید کرد: غرب به شکل مستقیم و غیرمستقیم تلاش می‌کند که مذاکرات را احیا کند ایران هم بدش نمی‌آید که مذاکرات احیا شود. نیت ایران هم این است و واقعا می‌خواهد که این پرونده مذاکرات هسته‌ای بسته شود.

وی افزود: با اشراف به سیاست‌های داخلی نظام و برنامه‌های شورای‌عالی امنیت ملی و جلساتی که در وزارت امور خارجه برگزار شده است اعلام می‌کنم که ایران واقعاً می‌خواهد که پرونده هسته‌ای را ببندد؛ اما غرب هم باید بپذیرد که ایران اصلی‌ترین اهرم قدرت چانه‌زنی خود را در مقابل غرب به این راحتی به غرب تحویل نمی‌دهد غرب باید بپذیرد که ایران را دچار پرونده‌های حاشیه‌ای و موازی نکند آنچه که غرب می‌گوید سیاست اعلامی آنها است که ما به سیاست‌های اعلامی غرب کاری نداریم؛ اما برای سیاست‌های اجرایی که برای ما در پیش می‌گیرند از غرب توقع واقع‌بینی داریم. آنها باید بدانند که ایران در عرصه نظامی، موشکی، در عرصه پهپاد و در عرصه نفوذ در منطقه کشور ضعیفی نیست و اگر قرار است با این کشوری که ضعیف نیست گفت‌وگو کنند باید به‌عنوان بازیگر قدرتمند منطقه با آن مذاکره شود. نه اینکه فکر کنند که ایران کشوری مضطر است که تحریم‌ها آن را به‌زانو درآورده و مردم صبح تا شب در خیابان‌اند و نظامش در حال فروپاشی است و حالا می‌خواهد با غرب وارد گفت‌وگو شود تا راه نجاتی برای خود پیدا کند. غرب باید بداند که این تحلیل او را در مورد ایران به نتیجه نمی‌رساند.

رفتار صادقانه جمهوری اسلامی با غرب

 به گفته رحیمی، قدرت ایران به لحاظ نظامی، ‌موشکی و به لحاظ نفوذ در منطقه از زمان برجام بیشتر شده که کمتر نشده است. غرب سیگنال‌های مختلفی دارد ارسال می‌کند مبنی بر آمادگی برای ازسرگیری مذاکرات و گفت‌وگوها و برای ما جالب است که هرچه فضای داخلی ما آرام‌تر می‌شود سیگنال‌های ارسالی غربی‌ها قوی‌تر و بیشتر می‌شود این نشان می‌دهد که غرب پروژه مکمل خودش را که در داخل به اعتراضات مدنی ما دامن می‌زد و آنها را تشدید می‌کرد شکست‌خورده تلقی می‌کند و از نظر غرب تمام شده است. ایران با نگاه مثبت می‌خواهد که پرونده بسته شود و حاضر رایزنی‌ و مذاکره کند با غرب به شرطی که ایران واقعیت را بپذیرد که ایران به این راحتی توانایی اتمی خود را که برگ قدرتمند چانه‌زنی در مقابل آنها هست را تحویل غرب نمی‌دهد برای اینکه خیلی از دغدغه‌های ایران برطرف شود. غرب واقعاً سیاستی در پیش می‌گیرد که این سیاست نه‌تنها ما، بلکه اگر هر کشور کوچکی هم بود و این اعمال فشارها از طرف غرب را می‌دید یا قید مذاکرات را می‌زد و یا مقابل غرب می‌ایستاد. کاری که ما می‌کنیم به نظرم تنها راه معقول منطقی است که در پیش گرفته‌ایم جمهوری اسلامی با صداقت با غرب دارد رفتار می‌کند و واقعاً خواهان بستن پرونده اتمی است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    درود به دولت انقلابی
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    پس چرا، آقای نماینده، التماس های غربی ها را منتشر نمی‌کنید. تا مردم هم در جریان دورویی غرب باشند
  • ناشناس IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    بلی که مردم و اقشار آسیب‌پذیر جامعه که قشر حقوق بگیر و بازنشستگان لشکری هستند مطالبات زیادی از دولت داشته و دارند و خواهند داشت و شما دولتی ها و شما ها مجلسی ها باید این مطالبات را که شامل مسکن ، معیشت ، بیکاری ، همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و وام های قرض الحسنه است را هر چه سریعتر حل نمائید.
  • علی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    قدرت نظامی همچی نیست یکی ازضروضرتهای کشور از هزار مسائل است بایک گل بهار نمی شود استاد
  • ع ک IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    اه راست میگی خیییلی التماس کردن اشکشون درامد
  • محمد IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    موشک خوبه ولی بهتر از موشک امید مردمه که دیگه به هیچی امیدوار نیستن برید سره برجام اسایشو به مردم برگردونید ایقد جنگ طلب نباشید تحریم پدر مردم درآورد دور زدنشم غیر از ضرر چیزی ندارم نمونش قیمت دلار،مردم حقشون این نیست
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    اخه سبیل چه فایده داره پیشنهاد غرب برا مذاکره شما صد سال دیگه نمیتونید از موقعیت به نفع ملت ایران استفاده کنید فقط حرف بلدید بزنید کار هرکس نیست خرمن کوفتن گاو نر میخواهدو مرد کهن (اقاجواد رو میخواد)
  • سعید IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    دقیقا. بهشون محل نذارید. از قدرت ما می‌ترسن. مخصوصا بعد از اختراع کرونا یاب که دنیا حیرت زده شد.
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    بابا بیکاری این همه دروغ می بافی برو پی کارهای اقتصادی تا از بقیه عقب نمانی
  • فرشاد IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    همش دروغه ، ایران برای رهایی از این وضع نابسامان اقتصادی جهت مهار تورم و کاهش قیمت دلار نیاز مبرم به مذاکره با غرب و اجرای برجام داره .
  • عرفان IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    این خبر در حد فان و شوخی و خنده خوبه ولی فاجعه اینه که نکنه خودشون این چرندیات خودشونو باور میکنن؟؟
  • جج IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    خیال‌بافی کنید شما که خود در عیش نوشید چه میدانید که مردم چه میکشند
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    غرب در مورد اختلاس توصیه کرده بود
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    اساسا حاکمیت باید با مردم خود صادق باشد تا بواسطه پشتوانه حمایتی مردم با دنیا از سر موضع اقتدار وارد عمل شود. ما هر چه موشک و هواپیما داشته باشیم ولی مردم از حاکمیت راضی نباشند هیچ ارزشی نخواهد داشت. اساس مردم و حمایت آنان است. نباید کار کرد که نقش مردم تضعیف نشود در انت۷ابات ۱۴۰۰ این خطا روی داده
  • سام IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    دولت ایران باملت خودش صادق نیست مخصوصأ به قشر پایین واسیب پذیر، ان وقت می خواد باغرب صادق باشد، دم خروس را باور کنیم یا حرف روباه را.
  • محمدرضا IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    داداش چی می زنی۰
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    براتون سیگنال میفرستن؟ چه کسانی براتون سیگنال میفرستن؟ تو رسانه ها که میگن مذاکرات براشون اولویت اول نیست حالا شما این سیگنال ها رو از کی گرفتین.؟ اسمشون رو ببر تا رسوا بشن
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    ما توی محله مون یک دیونه داشتیم همه ساکنین اونجا برای ارا،ش روح وروانشون بهش کاری نداشتند تازه کاری میکردند راضی باشه اصلا کوچه رو داده بودند بهش فقط در دیوار مردم رو خراب نکنه داد وفریاد هم موقع خواب بقیه نکنه فقط اون توی محله اسایش داشت چون هم از عقل ازاد بود هم از مزایا راحت بود
  • Ha IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    راست میگه فقط دارند التماس می کنند که چگونه تورم ساعتی در ایران ایجاد کردید که مردم در زباله ها دنبال غذا هستند
  • حمید IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • سید IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    شب دراز است وقلندربیدار،،،،ماهم دوست داریم مشکلات حل بشه
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    درسته ایران قدرت مند شده اما امریکا از لحاظ اختصادی خیلی قدرت مند است به گفته خودتان تحریم دست پای شما را بسته و بخش بزرگی از مردم ایران در رنج فلاکت به سر میبرند سوار از پیاده خبر ندارد سیر از گرسنه
  • حسینی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    کلا دو یه ماه هست که اعتراضات شروع شده قبل از آن که آرامش بود چه کار کردید.چمد سال هست در حال رفت وآمد تا به پایان می‌رسد دوباره یک مسله جدید و برمی‌گردد نقطه اول.‌وضعیت کشور بخاطر همین کارها هست که ایران در جهان منزوی شده و تورم بیداد میکند.
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    🤣🤣🤣🤣🤣
  • هکتور IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    خود بزرگ بینی بزرگترین افت سیاسیون ایران است
  • محمد طبیب چی IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    سلام . یا ما نمی فهمیم یا آمریکاییان . راست اینکه ما می بینیم شما دارید التماس می کنید . اما یهو میگید ما موشک و چه داریم .
  • محمد IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    🙄🙄🙄🙄🙄😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار