جدال مجلس با وزیر آموزش‌وپرورش بر سر تعطیلی‌ مدارس

تهرانی‌ها با هر نفس ۷ نخ سیگار دود می‌کنند
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
جدال مجلس با وزیر آموزش‌وپرورش بر سر تعطیلی‌ مدارس

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در واکنش به سخنان وزیرآموزش‌وپرورش درباره تعطیل‌نشدن مدارس در صورت تداوم آلودگی‌هوا اظهارکرده که بهتراست آقایان در حوزه تخصصی خود اظهارنظر کنند. تشخیص تاثیر آلودگی‌هوا بر سلامت اقشار مختلف جامعه بر عهده وزارت‌بهداشت است و هرگونه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به شرایط آلودگی‌هوا و تشخیص دانشگاه علوم پزشکی باید توسط کمیته اضطرار آلودگی هوا برابر قانون اعلام و اجرا شود.

فردای اقتصاد: حتی اگرسیگاری هم نباشی، در تهران مجبوری با هر نفست معادل ۳ تا ۷ نخ سیگار، دود به کام بگیری. صبح‌ها با پوستی‌سفید از خانه بیرون می‌آیی و شب‌ها طوسی می‌شوی. اینها نتیجه وجود دی‌اکسیدگوگرد بسیاربالا در هواست. هوایی که پاک‌ ترینش حق مسلم توست ولی به خاطر سوء مدیریت دستگاه‌های اجرایی، سوزاندن مازوت، ‌خودروهای فرسوده و مواردی این چنین؛ سهم ما سرطان، ‌تنگی نفس و بی‌حالی و بی‌حوصلگی است.

 هنوز تصمیم نگرفته‌اند که کارمندان را دورکار کنند. وزیر آموزش و پرورش هم امروز در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفته است که از رئیس‌جمهور در خواست کرده تا به خاطر آلودگی هوا فوری مدارس را تعطیل نکنند زیرا جبران دو هفته تعطیلی برای مدارس به ویژه‌ مقطع ابتدایی دشوار است. از سوی دیگر رئیس‌جمهور هم به موضوع تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا اشاره کرده و اعلام کرده است: تعطیلی مدارس به خصوص با توجه به دوره طولانی تعطیلی ناشی از شیوع کرونا خسارات قابل توجهی به روند آموزشی وارد می‌کند و ضروری است شیوه‌هایی در کاهش مؤثر آلودگی هوا دنبال شود که در عین‌حال باعث آسیب به روند آموزش مدارس نشود.

در این میان سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس خواستار دورکاری کارمندان تهران و کلان‌شهرهای آلوده درصورت تداوم آلودگی هوا شده است. او به سخنان یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم واکنش نشان داده و گفته است که بهتر است آقایان در حوزه تخصصی خود اظهارنظر کنند. تشخیص تاثیر آلودگی هوا بر سلامت اقشار مختلف جامعه بر عهده وزارت بهداشت است و هرگونه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به شرایط آلودگی هوا و تشخیص دانشگاه علوم پزشکی باید توسط کمیته اضطرار آلودگی هوا برابر قانون اعلام و اجرا شود.

به گفته رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس قطعا آموزش و پرورش تنها مجری تصمیمات تخصصی است و وزیر آموزش و پرورش نمی‌تواند در خصوص عدم تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا تصمیمی بگیرد چه برسد به پیش‌بینی برای هفته‌های بعدی.

سمیه رفیعی با استناد به آمار وزارت بهداشت مبنی بر این که در روزهایی که هوا برای همه گروه‌ها ناسالم است استنشاق چنین هوایی معادل استعمال ۳ تا ۷ نخ سیگار است گفته که اگر آلودگی هوا ادامه پیدا کند برای تمامی گروه‌های جامعه کمیته‌های اضطرار آلودگی هوای کلانشهرها باید دورکاری کارمندان را اجرایی کنند.

وی با اشاره به این که در روزهای گذشته در تعدادی از کلان‌شهرها از جمله تهران پایداری وضعیت ناسالم جوی برای کلیه گروه‌های سنی اعلام و از شهروندان درخواست شده از تردد غیرضرور خودداری کنند هم گفت: جای سوال است که شاخص و مبنای تفکیک تعطیل نشدن ادارات دولتی و سایر مراکز آموزشی و علمی چیست؟ آیا حد و مرز و شاخص خاصی در زمان تشدید پدیده آلودگی هوا برای اثرگذاری بر سلامت جسمی شهروندان مشخص شده که بر مبنای آن والدین و کارمندان شاغل در معرض این آسیب نبوده و صرفاً این پدیده باعث بروز آسیب بر قشر خاصی خواهد شد!؟

این نماینده مجلس افزود: از سوی دیگر عدم حضور والدین در منزل در زمان غیرحضوری شدن فعالیت واحدهای آموزشی، منجر به بروز مشکلات عدیده در بین خانواده‌ها از جمله مراقبت و نگهداری از فرزندان، اجبار به بردن فرزندان به محل کار و سایر موارد عدیده خواهد شد. به گفته وی باید در زمان اوج آلایندگی کلانشهرها یا موضوع تعطیلی ادارات نیز در دستورکار قرار گیرد و یا آنکه موضوع دورکاری کارمندان ادارات نیز در دستور کار قرار گیرد تا ضمن کاهش میزان ترددهای درون‌شهری و در معرض آلودگی قرار گرفتن شهروندان، از میزان مصرف گاز در ادارات نیز کاسته شود که هر دو آنها موجب کاهش آلاینده‌های هوا خصوصا در زمان وارونگی هوا می‌شود. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: در کنار این امر کاهش ساعت کاری ادارات نیز علاوه بر توزیع بار ترافیکی، در کاهش مصرف انرژی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی نقش موثری دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار