۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
رونق به بورس بازمی‌گردد؟

سینا سلیمانی، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری امین سهم و مصطفی قیافه داوودی، کارشناس بازار سرمایه با حضور در برنامه زنگ پایان به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه پرداختند.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان امروز میزبان سینا سلیمانی، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری امین سهم و مصطفی قیافه داوودی، کارشناس بازار سرمایه بودیم و به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه و آخرین تحولات و اخبار پیرامون این بازار پرداختیم.مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائل این روزهای بازار سرمایه شامل ریسک افزایش اختلاف نرخ دلار و نیما، کسری بودجه قطعی دولت و احتمال افزایش نرخ بهره بانکی در این برنامه مورد بررسی قرار گرفت و این دو کارشناس چشم‌انداز بورس تهران را براساس شرایط وریسک‌های فعلی ترسیم کردند. 
مصطفی قیافه داوودی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عدم تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در بورس عنوان کرد: هرچند که با توجه به روند فرسایشی ۲ سال گذشته بازار سهام در کنار رشدهای ادامه‌دار در بازارهای موازی، عقب ماندگی بورس نسبت به بازارهای موازی باید جبران شود اما سهم زیادی از وضعیت کم‌رمق فعلی بورس به فضای اقتصاد کلان باز خواهد گشت و ابهامات زیادی در متغیرهای بنیادی تاثیرگذار بر بازار سرمایه وجود دارد که همین موضوع باعث می‌شود با توجه به هزینه فرصت بالا در اقتصاد کشور، مردم زمان لازم برای به نتیجه رسیدن نتیجه سرمایه‌گذاری در سهام را قبول نکنند. در این حالت تمایل سرمایه‌گذاری مردم به سمت بازارهای موازی افزایش می‌یابد چراکه آنها احساس کنترل بیشتری بر دارایی خود دارند و بازدهی بالاتری را کسب خواهند کرد.
وی در رابطه تاثیر نرخ بهره بانکی بر آینده بازار سهام اعتقاد داشت که این افزایش که براساس گمانه‌زنی ها حدود ۵ درصد خواهد بود، نمی‌تواند تهدید جدی برای بورس باشد و تارگت اصلی این سیاست کنترل تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز است و آنچه برای بازار سرمایه اهمیت دارد نرخ بهره در صندوق‌های درآمد ثابت است که افزایشی بوده و در قیمت‌گذاری فعلی سهام منعکس شده است.
این کارشناس در رابطه با پتانسیل‌های رشد بورس تهران براساس شرایط موجود خاطرنشان کرد: نمایان شدن اثر افزایش نرخ دلار در صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی در گرو افزایش نرخ دلار نیما است و اختلاف فعلی نرخ دلار آزاد و نیما ماندگار نخواهد بود و پتانسیل رشد حدود ۱۰ درصدی در نرخ دلار نیمایی وجود دارد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد تاثیر اخبار و تحولات سیاسی بر کاهش نرخ دلار مقطعی است و با توجه به رشد افسار گسیخته نقدینگی در اقتصاد کشور، رشد سالیانه حدود ۴۰ برای نرخ دلار طبیعی به نظر می‌رسد. ریشه اصلی این موضوع را می‌توان در زیرساخت‌های دولتی اقتصاد و کسری همیشگی بودجه دولت جست‌وجو کرد و تا زمانی که این شرایط پابرجاست رشد بازار سرمایه در میان‌مدت و بلندمدت حتمی است.

سینا سلیمانی، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری امین سهم در پاسخ به این سوال که چرا دولت با وجود اقداماتی از قبیل تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار در جلب اعتماد مردم به بورس موفق نبوده است؟ گفت: سیاست‌گذاری اقتصادی دولت برخلاف شعارهای اولیه مبنی بر ثبات نرخ بهره در یک کریدور مشخص و حرکت به سمت ارز تک نرخی، مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و به هیچ کدام از این وعده‌ها عمل نشد که نتیجه آن فاصله قابل توجه اختلاف نرخ دلار نیما و آزاد از عدد قانونی ۹ درصدی و تلاش‌های بانک مرکزی برای دریافت مجوز رسمی افزایش نرخ بهره است. این سردرگمی در سطح اقتصاد کلان به بازار سرمایه به عنوان یک بازار شفاف منتقل شده و باعث درجا زدن بازار سهام برخلاف پتانسیل رشد به حق آن شده است.
او در دیدگاهی متفاوت با کارشناس دیگر برنامه اعتقاد داشت: افزایش قانونی نرخ بهره تا کف ۲۵ درصدی، بهای تمام شده پول بانک‌ها را افزایش خواهد داد که نتیجه آن افزایش نرخ تسهیلات‌دهی به شرکت‌های بورسی است که تامین مالی آن‌ها با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. مسیر دیگری که می‌تواند افزایش نرخ بهره بانکی بازار سرمایه را تهدید کند این است که به دلیل شفافیت بازار سهام افزایش ۵ درصدی نرخ بهره کف نسبت p/e کلیت بازار را ۲ واحد کاهش خواهد داد که این موضوع جذابیت بورس را نسبت به بازارهای موازی بسیار کمتر خواهد کرد.
این مدیر سرمایه‌گذاری در پایان خاطرنشان کرد که بازار سرمایه ۲ پتانسیل مهم برای سبقت از بازدهی نرخ دلار دارد. اولین موضوع اختلاف نرخ دلار نیما و آزاد است که با فرض ثابت نرخ دلار آزاد، ارز نیمایی باید تا محدوده ۳۴ یا ۳۵ هزار تومانی افزایش یابد و همین موضوع انتظارات بازدهی را نسبت به گذشته به صورت معناداری افزایش می‌دهد. در کنار این محرک باید به بازارهای جهانی و بهبود چشم‌انداز کامودیتی‌ها با توجه به کاهش شدت سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و افزایش تقاضای کامودیتی‌ها از سوی چین به دلیل کاهش سیاست‌های کووید صفر نیز وزن قابل توجهی داد چراکه تثبیت نرخ کامودیتی‌ها در کنار افزایش نرخ دلار می‌تواند سودآوری صنایع کامودیتی‌محور را افزایش دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد مهدی لو IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    با سلام و عرض احترام به دست اندر کاران فردای اقتصاد بسیار برنامه خوبی بود و تشکر میکنم لطفا از این دست برنامه های تحلیلی با دعوت از صاحب نظران اقتصادی بیشتر تهیه فرمائید. ارادتمند محمد مهدی لو

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار