۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
پیش ‌بینی بورس فردا ۴ دی ۱۴۰۱

معاملات امروز بازار سهام با رشد پرقدرت نماگرها و ورود سرمایه‌های حقیقی بود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز روند مثبت قدرتمندی را در پیش گرفت و توانست در واکنش به رشد دلار، بازدهی مناسبی را به ثبت برساند. شاخص کل بورس طی روز جاری با افزایش ۲.۷۹ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز توانست ۲.۳۷ درصد بر ارتفاع خود بیفزاید تا شاهد رنگی یکدست سبز برای اکثریت گروه‌ها و صنایع باشیم. ارزش معاملات با ثبت عدد ۷۳۴۷ میلیارد تومانی در کنار ورود پول ۴۷۴ میلیارد تومانی نشان از روز پررونقی برای بورسی‌ها داشت.

این روزها فرمان بورس تهران به دست دلار افتاده است و هرگونه نوسانی در آن، به مسیر روزانه بازار سهام جهت می‌دهد. روز چهارشنبه بورس تهران به طور کلی شرایط متعادل و به سمت مثبت داشت تا اینکه روند بازار ارز در روز پنجشنبه و جهش دوباره قیمت دلار، تقاضای جدیدی را در سهام ایجاد کرد و ثبت سقف بیش از ۴۰ هزار تومانی باعث شد که تقاضا با قدرت بیشتری در بورس امروز خود را نشان دهد. حال با بررسی عوامل مختلف که سهم بزرگی از آن به دلار باز می‌گردد، به بررسی بورس فردا خواهیم پرداخت.

دلار سر ایستادن ندارد

هفته گذشته و پس از اینکه دلار با یک جهش پرقدرت خود را به پشت مرز ۴۰ هزار تومانی رسانده بود، انتشار خبرهای مثبت در رابطه با احتمال شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای از سمت ایران و برخی سران اروپایی، انتظارات را به سمت توقف روند صعودی و کاهش قیمت دلار هدایت کرد؛ به طوری که نرخ ارز آمریکایی برای یک روز به زیر ۳۹ هزار تومان نیز رسید. این اتفاق اما تنها یک روز دوام داشت و واکنش آمریکا به خبرهای برجامی و صحبت‌هایی مبنی بر اینکه گفتگوهای هسته‌ای دیگر برای این کشور در اولویت قرار ندارد، سوخت جدیدی را در موتور گرم دلار ریخت تا روز پنجشنبه در نهایت شاهد رشد نرخ این ارز در بازار آزاد و صعود قیمت دلار به بالای کانال ۴۰ هزار تومانی باشیم.

تقریبا از اوایل آبان ماه و در زمانی که دلار به یک باره روند صعودی قدرتمندی را شروع کرد، بازارهای سرمایه‌گذاری از جمله بازار ارز، طلا، مسکن، بورس و حتی خودرو نیز با جهش قیمت‌های بالایی همراه شدند که در این میان اگرچه بازار سهام بازدهی‌های مثبتی را به صورت هفتگی ثبت می‌کرد اما اغلب در انتهای این لیست قرار داشت که عمده دلیل آن نیز به چالش‌ها و ابهاماتی است که بسیار درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم. رشد قیمت دلار در بازار آزاد از منظر تورمی، تاثیر مثبتی بر بورس تهران خواهد گذاشت که البته از آن مهم‌تر نرخ دلار نیمایی است که انتظار می‌رود روند صعودی ملایم خود را شتاب دهد و شرکت‌ها را با تحولات خوبی از منظر نرخ فروش، میزان سودآوری و ... همراه کند. بنابراین دلار ۴۰ هزار تومانی چه از لحاظ تئوریک و چه از لحاظ ذهنی می‌تواند بورس تهران را برای مدتی در مدار صعودی نگه دارد.

صعود نفت در یک قدمی کریسمس

بازارهای جهانی طی معاملات آخرین هفته میلادی خود در سال ۲۰۲۲، روزهای کم‌ نوسانی را دنبال کردند و شاهد تغییر قیمت‌های قابل توجهی نبودیم به طوری که مس حوالی ۸۳۸۰ دلار بر هر تن، طلا کمی پایین‌تر از ۱۸۰۰ دلار به ازای هر اونس و روی نیز زیر ۳هزار دلار بر هر تن کار خود را به پایان رساندند و بیت‌کوین نیز همچنان نتوانسته است در بالای کانال ۱۷هزار دلاری به ثبات برسد. در این میان اما نفت روند متفاوتی را در پیش گرفت و توانست با افزایش نسبتا خوبی، خود را به حوالی ۸۴ دلار به ازای هر بشکه برساند که یکی از اصلی‌ترین دلایل معاملات پررونق گروه پالایشی در بورس امروز بود.

دلیل اصلی رشد قیمت نفت طی روز پایانی معاملات بازارهای جهانی، تصمیم مسکو برای احتمال کاهش ظرفیت تولید خود در سال ۲۰۲۳ است که واکنشی به تصمیم اعضای گروه G7 مبنی بر سقف‌گذاری بر نرخ خرید نفت روسیه است. طبق گفته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، این کشور ممکن است ظرفیت تولید خود در سال ۲۰۲۳ را به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. از همین رو بازارهای جهانی با نگرانی از احتمال کاهش شدید عرضه در بازار انرژی، قیمت نفت را به بالای کانال ۸۰ دلاری افزایش دادند. در کنار این موضوع، بازگشت تقاضای کشور چین به بازارهای جهانی پس از رفع محدودیت‌های همه‌گیری کرونا یکی دیگر از دلایل رشد قیمت طلای سیاه به شمار می‌رود.

هدف بعدی شاخص کجاست؟

صعود پرقدرت شاخص کل بورس طی روز جاری، منجر به شکست مقاومت تکنیکالی نماگر اصلی بازار در حوالی ۱.۵۱ میلیون واحدی شد که برای مدت کوتاهی اجازه رشد را به بازار سهام نمی‌داد. اکنون اما با شکست این مقاومت، هدف بعدی شاخص بورس کجاست؟

نگاهی به نمودار تکنیکالی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد که شرایط برای بورس تهران از منظر تکنیکالی، مناسب دنبال می‌شود و می‌توان به ادامه مسیر صعودی امیدوار بود. همانطور که در تصویر پیداست، شکست مقاومت ۱.۵۱ میلیون واحدی، راه را برای رسیدن به اهداف بعدی هموارتر کرده است و شاخص کل بورس در ادامه مسیر هدف ۱.۶ میلیون واحدی را پیش روی خود دارد که هم از لحاظ تکنیکالی و هم روانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در اندیکاتورها نیز وضعیت خوب دنبال می‌شود. تمامی اجزای ایچی‌موکو گار صعودی به خود گرفته‌اند و RSI نیز بالاخره از مقاومت داینامیک خود عبور کرده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که با توجه به اینکه ابزار چنگال و کانال صعودی، در نقطه‌ای حوالی ۱.۶ میلیون واحدی به یکدیگر می‌رسند، این نقطه می‌تواند در روزهای آینده هدف مناسبی برای بورس تهران باشد.

پیش ‌بینی بورس فردا ۴ دی ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    با توجه به نرخ تورم و رشد فزاینده ی قیمت ارز، سکه‌، طلا، خودرو، ملک و.... شاخص کل بورس باید بالای ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد باشه نه یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد!!!!!!!!!!!!!!!!!

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار