۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
افت سکه به کانال ۱۳ میلیون

با انتظار برای مشخص شدن پاسخ ایران به پیش‌نویس پیشنهادی احیای برجام، قیمت دلار و سکه به یک کانال پایین‌تر نزول کردند.

فردای اقتصاد: قیمت دلار در ادامه روند کاهشی یک هفته اخیر خود، امروز به کمترین سطح ۳ ماه اخیر رسید. امروز امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که تا ساعت ۱۲ امشب جمع‌بندی نهایی خود را (درباره پیش‌نویس پیشنهادی برای احیای برجام) به صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده اروپایی ارائه می‌کنند. انتظار برای مشخص شدن سرنوشت توافق هسته‌ای باعث قرار گرفتن برخی معامله‌گران دلار در سمت فروش شده است.

البته دلار امروز پس از کاهش تا کف ۲۹۹۵۰ تومان با حمایت همراه شد و در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶) طبق اعلام کانال‌های غیررسمی تلگرامی ۳۰۱۰۰ تومان بود.

سکه ۱۴ میلیون را از دست داد

سکه امامی هم امروز با افت ۱.۹ درصدی به کانال ۱۳ میلیون تومان سقوط کرد. سکه آخرین بار در خرداد امسال و پیش از آن در آبان ۱۳۹۹ (مصادف با انتخابات آمریکا) در این محدوده قرار گرفته بود. علاوه بر دلار داخلی، طلای جهانی هم امروز فشار جدی به قیمت سکه وارد کرد. اونس طلای جهانی در روز دوشنبه با تقویت دلار آمریکا و با توجه به محتاط شدن سرمایه‌گذاران در آستانه نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو بیش از ۱.۵ درصد کاهش یافت.

سکه در مسیر نزولی احتمالا در مرز ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با حمایت جدی همراه شود؛ چراکه در مسیر صعودی خود بارها در این سطح با مقاومت مواجه شده بود. معامله‌گران تکنیکال همچنین اشاره دارند اندیکاتور RSI که در هر شاخصی بیانگر میزان بیش خرید یا بیش فروش شدن آن است، در حال حاضر برای سکه در سطح ۲۸ واحدی قرار گرفته است. این موضوع نشانگر آن است که سکه مومنتوم نزولی به خود گرفته است و می‌تواند کاهش قیمت جدی را تجربه کند. به موجب بررسی‌های انجام شده شاهد حمایتی معتبر و مهم حوالی سطح ۲۳ واحدی در این اندیکاتور هستیم که می‌تواند سبب تغییر روند کوتاه مدتی در این شاخص قیمتی شود. اما بدیهی است که هر حمایت و مقاومت تکنیکالی می‌تواند به واسطه اخبار و تحولات مهم بنیادین شکسته شود.

افزایش فروش‌ها با نزدیک شدن به توافق نهایی

روند نزولی ارز و طلا در روزهای گذشته حاکی از آن است که امید به احیای برجام از اواسط مرداد و در پی جدیدترین دور مذاکرات به طور چشمگیری افزایش یافته است. دلار که پیش از آن حوالی ۳۲ هزار تومان قرار داشت، در این مدت بیش از ۶ درصد افت را تجربه کرده و به کانال ۲۹ هزار تومان رسیده است. سکه نیز نسبت به اوج خود در تیر ماه حدود ۱۱ درصد کاهش یافت.

امروز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نزدیک بودن به توافق را تایید کرد. ناصر کنعانی گفت «به توافق نزدیک هستیم مشروط به اینکه خطوط قرمز ایران رعایت شود». از سوی دیگر، وی در خصوص حمله به سلمان رشدی تصریح کرد «به صورت قطعی و جدی» ارتباط شخص ضارب با ایران را تکذیب می‌کنند. پیش از این، برخی سناتورهای تندروی جمهوری‌خواه حمله به سلمان رشدی را به بهانه‌ای برای تخریب مذاکرات تبدیل کرده بودند. موضع ایران در خصوص این موضوع می‌تواند حاکی از اراده برای عدم افزایش تنش‌ها باشد.

در همین حال، وزیر امور خارجه نیز با اعلام آنکه تا پایان روز جاری پاسخ مکتوب خود را به هماهنگ‌کننده مذاکرات می‌دهند، گفت «اگر واکنش آمریکا انعطاف باشد در نقطه توافق هستیم. در غیر اینصورت باید بیشتر گفت‌وگو کنیم». بنابراین، یا باید در انتظار اعلام توافق بود یا ادامه گفت‌وگوها. البته امیرعبداللهیان سناریوی شکست مذاکرات و انتخاب پلان بی (راه جایگزین) را هم رد نکرده است.

اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه دیروز گفته بود «در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی برای احیای برجام ممکن است تا هفته آینده حاصل شود». هر چند این تاریخ به عنوان یک گمانه‌زنی از سوی یک فرد حاضر در مذاکرات می‌تواند برای معامله‌گران دلار اهمیت داشته باشد، اما بازیگران باسابقه‌تر بازار ارز با توجه به سابقه اولیانوف که در دورهای پیشین مذاکرات هم ادعاهای مشابهی کرده بود، بیش از اندازه به اظهارات او وزن نمی‌دهند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار