۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
عامل واقعی رشد اتریوم 

رشد قیمت اتریوم طی روزهای اخیر این گمانه را مطرح کرده که ارتقا و ادغام این شبکه در ماه سپتامبر دلیل اصلی افزایش تقاضا است.

فردای اقتصاد: رشد قیمت اتریوم و دیگر توکن‌های زیر مجموعه طی روزهای اخیر این گمانه را مطرح کرده که ارتقا و ادغام این شبکه در ماه سپتامبر مهمترین دلیل افزایش تقاضای کنونی است. 

بر اساس آخرین گزارش‌ها تاریخ ادغام این شبکه ۱۵ سپتامبر ( ۲۴ شهریور ماه ) خواهد بود. اتریوم تنها در طی یک ماه گذشته در حدود ۱۰۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. هرچند عمده این رشد مربوط به به روزرسانی پیش رو است اما تعدیل انتظارات تورمی و احتمال نرم‌تر شدن سیاست‌های انقباضی نیز در روند صعودی اخیر موثر بوده است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که روند رو به رشد قیمت اتریوم تا کجا ادامه دار خواهد بود؟

به روزرسانی جدید اتریوم معروف به Merge و یا همان ادغام چه اثراتی خواهد داشت و می‌تواند وعده‌های مطرح شده  توسعه دهندگان این شبکه را محقق کند؟

 روند صعودی اتریوم تا کجا ادامه دار است؟

در ادغام و مسیر انتقال به اتریوم ۲ ،‌ مکانیزم اجماع اتریوم از الگوریتم اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر پیدا می‌کند. طبق گفته توسعه‌دهندگان، افزایش قابلیت پردازش همزمان تراکنش‌ها، سرعت بالاتر، صرف انرژی کمتر و کارمزد ارزان‌تر، از جمله مزایای مهم ساختار جدید خواهد بود. اما این تغییرات جزئیات بیشتری نیز دارد که می‌تواند بر قیمت توکن اتریوم اثرگذار باشد.

با نزدیک شدن به تاریخ ۲۴این ادغام قیمت اتریوم نیز روند صعودی داشته است. افزایش تقاضا در بازار اسپات چندان تغییری نداشه بلکه عمده این رشد به سبب تغییر رفتار معامله‌گران در معاملات آتی رخ داده است. به طور کلی در مجموع روند صعودی اخیر بیش از اینکه حاصل اتفاقات و تغییرات شبکه اتریوم باشد، نتیجه انتشار اخبار مثبت است. 

با بررسی داده‌های مربوط به معاملات آپشن اتریوم به این نتیجه می‌رسیم که روند صعودی ایجاد شده تا زمان مرج اتریوم ادامه دار باشد.

رشد معاملات آپشن اتریوم از بیتکوین 

به گزارش سایت گلسنود به دلیل آپدیت Merge اتریوم در تاریخ ۱۹ سپتامبر، میان معامله‌گران آپشن اتریوم دیدگاه صعودی ایجاد شده و به اصطلاح روی افزایش قیمت آن شرط‌بندی می‌کنند. برای اولین‌ بار در تاریخ، حجم معاملات باز آپشن اتریوم (۶.۶ میلیارد دلار )از  حجم معاملات باز آپشن بیتکوین (۴.۸ میلیارد دلار) بیشتر است‌.

در بازار آپشن اتریوم در حال حاضر حجم قراردادهای  (خرید) Call به نسبت قراردادهای  (فروش) Put، بسیار سنگین‌تر است.

اما از طرف دیگر اگر شکل و میزان نوسان پیش بینی شده در ماه سپتامبر را با ماه اکتبر (پس از آپدیت Merge) مقایسه کنیم، خواهیم دید که سمت راست منحنی شدیداً به پایین حرکت کرده و سپس به شکلی مسطح تغییر پیدا می‌کند. همچنین نوسان پیش‌بینی شده آن ۱۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این نمودار نشان می‌دهد که پس از آپدیت Merge تقاضای بسیاری پایینی برای اتریوم وجود خواهد داشت و پس از فروکش کردن هیجانات، حجم معاملات Put یعنی فروش، افزایش پیدا خواهد کرد.

عامل واقعی رشد اتریوم 
نوسانات بازار آپشن اتریوم
منبع: گلسنود

عدم وجود تقاضای واقعی در بازار اسپات

با توجه به اینکه در بازار آپشن اتریوم دیدگاه به شدت صعودی شکل گرفته است، اما تقاضا در بازار اسپات این گونه نیست.

میزان اتریوم‌هایی خارج شده از صرافی‌ها، صرفاً ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. هرچند این عدد بسیار چشمگیر است؛ اما نسبت به خروج ۳ میلیارد دلار اتریومی که اخیراً به صورت ماهانه از صرافی خارج شده و ۶.۶ میلیارد دلار معاملات بازی که در بازار آپشن ایجاد شده، ناچیز به نظر می‌رسد.

حجم دلاری اتریومی که امروز به صورت ماهانه از صرافی‌ها خارج می‌شود، تنها ۲ درصد کل حجم معاملات فیوچرز است. در حالی که این حجم خروجی در آوریل ۲۰۲۲ و نوامبر ۲۰۲۱ به بیش از ۲۰ درصد کل حجم معاملات فیوچرز رسیده بود.

طبق نمودار زیر معامله گران فیوچرز ، پس از آپدیت اتریوم، قیمت بسیار پایین تری برای اتریوم پیش بینی می کنند.

اختلاف قیمت اسپات با با قیمت قراردادهای تقویمی تنها ۲.۲۷ درصد خواهد بود؛ اما این نکته نشان می‌دهد که بسیاری از قراردادهای تقویمی در ماه سپتامبر، معامله Short یا فروش

عامل واقعی رشد اتریوم 
منبع: گلسنود

  هستند. که نشان دهنده پیش بینی‌های قیمتی برای بعد از مرج اتریوم است.

به طور کلی مرج اتریوم باعث رشد قیمتی این رمزارز خواهد شد. اثرات مثبت رشد اتریوم و توکن‌های زیر مجموعه آن باعث حاکم شدن جو مثبت بر کلیه بازار خواهد شد و به این صورت احتمالا روند صعودی را حداقل در کوتاه مدت شاهد باشیم.

آیا وعده‌ها محقق خواهد شد؟

یکی از بزرگترین ایراداتی که بر اتریوم تا کنون وارد بوده است شامل هزینه بالا و سرعت پایین تراکنش‌ها می‌شود. شنیده‌ها حاکی از این هستند که در آپدیت جدید هزینه‌ها تا حدی کاهش خواهند یافت، اما به نظر می‌رسد این تنها یک امید است که تحقق آن در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد.

Merge یک تغییر مکانیسم توافقی است که بلاک چین اتریوم را از PoW به اثبات سهام (PoS) تبدیل می‌کند.

در عوض، کاهش هزینه‌های گاز در اتریوم مستلزم کار بر روی افزایش ظرفیت و توان شبکه است. جامعه توسعه دهندگان در حال حاضر روی یک نقشه راه جمع آوری محور کار می کنند تا تراکنش ها را ارزان تر کند اما در حال حاضر تا دستیابی به این هدف فاصله وجود دارد.

انتقال به PoS باعث افزایش ۱۰ درصدی در تولید بلوک می شود، این بهبود جزئی در افزایش سرعت تراکنش‌ها چندان چشمگیر نخواهد بود.

باقی ماندن مشکلات سابق اتریوم 

در پی ادغام اتریوم، میزان زیادی از سرمایه‌ها در این شبکه استیک شدند که امکان برداشت آنها میسر نبود. در طی زمانی که دارایی‌ها در فرآیند انتقال از اثبات کار به اثبات سهام، قفل بوده و امکان دسترسی به آنها وجود نداشت، اتریوم درصد بالایی از ارزش خود را از دست داد.

گمانه زنی‌ها حاکی از امکان برداشت دارایی‌ها بعد از مرج اتریوم بودند اما به نظر می‌رسد حتی بعد از تاریخ مذکور،همچین اتفاقی میسر نخواهد بود.

جامعه توسعه دهندگان تایید کرده اند که ارتقا این امکان را ایجاد نمی کند.

آزاد سازی و از استیک خارج کردن دارایی‌ها در ارتقای بعدی که به آپدیت شانگهای شناخته می شود،امکان‌پذیر خواهد شد. در نتیجه، دارایی ها برای حداقل ۶ تا ۱۲ماه پس از ادغام، قفل شده و غیر نقد خواهند ماند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار