۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
رشد دلاری بورس تا کجا ادامه دارد؟

مصطفی صفرزاده، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان یکشنبه بررسی شرایط این روزهای بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی آن پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان یکشنبه همراه با مصطفی صفرزاده، کارشناس بازار سرمایه بررسی شرایط این روزهای بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. در این گفتگو مهم‌ترین متغیرها و اخبار تاثیرگذار بر کلیت بازار سهام مورد بررسی قرار گرفت.
بورس تهران با قدرت کمتر نسبت به دیروز توانست به مسیر صعودی خود ادامه دهد و بار دیگر روی سبز خود را به سهامداران ارائه داد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با افزایش ۱.۶۶ درصدی بر ارتفاع یک و ۵۶۳ میلیون واحدی ایستاد و شاخص هم وزن نیز به تبع آن، رشد ۱.۴۲ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات ۷۴۲۰ میلیارد تومانی در کنار ورود پول ۲۱۲ میلیارد تومانی رونق در بازار سهام را تایید می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند فعلی بازار سرمایه اعتقاد داشت: رشد نرخ دلار در این روزها، به اصلی‌ترین محرک رشد قیمت در تمامی بازارها از جمله سهام تبدیل شده است و پس از معاملات پررونق دیگر بازارها در هفته گذشته، شاهد هجوم تقاضا به بورس تهران هستیم. در ابتدای روند صعودی جدید بورس ابتدا سهام با موجودی انبار بالا، خریداران مواد اولیه با ارز نیمایی و فروشندگان ارز در بازار توافقی مورد توجه قرار گرفتند و در ادامه سایر نمادها با موج صعودی همراه شدند. به نظر می‌رسد تا محدوده ۱.۶ میلیون واحدی، شاخص کل تحت تاثیر شعله انتظارات تورمی افزایش خواهد یافت و پس از آن روند بازار سهام براساس متغیرهای بنیادی تعیین خواهد شد.
وی در رابطه با تاثیر افزایش نرخ دلار بر شرکت‌های داخلی فروش اعتقاد داشت: در میان این شرکت‌ها، گروه‌هایی مانند سیمان که در بورس کالا عرضه دارند با افزایش رقابت مواجه شده که تاثیر مستقیمی بر سودآوری آن‌ها خواهد داشت اما در گروه دارویی و غذایی به دلیل افزایش سریعتر قیمت نهاده‌ها و در مقابل طولانی شدن دریافت مجوز افزایش نرخ، احتمالا صورت‌های مالی این شرکت‌ها تا فصل بهار سال آینده وضعیت مناسبی را تجربه نکند.
هیأت عامل بانک مرکزی در مصوبه خود به بانک‌ها اجازه انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام با نرخ ۲۳ درصد صادر کرد. این اوراق حداکثر یک ساله است، ولی برای راحتی کار به بانک‌ها اجازه داده شده در مدت کمتر از یک سال هم بتوانند اوراق منتشر کنند و اگر کسی قبل از سررسید بخواهد اوراق خود را به بانک برگرداند نرخ شکست ۱۰ درصد سالیانه برایش در نظر گرفته می‌شود. صفرزاده در رابطه با تاثیر این طرح بر بازار سرمایه گفت: همه بازارها در حال حاضر پرتلاطم دنبال می‌شوند و آرام شدن شرایط می‌تواند تاثیر این طرح‌ بر بازار سهام را پررنگتر کند چراکه با این افزایش نرخ بهره به صورت رسمی، باید منتظر رشدهای بیشتر در بازار غیررسمی باشیم. این افزایش نرخ بهره اثر کوتاه مدت بر بورس خواهد داشت اما با توجه به پتانسیل‌هایی که برای رشد بازار سرمایه وجود دارد، این افزایش نرخ نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر روند صعودی میان‌مدت و بلندمدت بازار داشته باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار