۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
کمبود انرژی اوضاع صنعت فولاد را بحرانی می کند

کسری غفوری مدیر عامل فولاد خراسان ضمن برشمردن ویژگی های بومی سازی و اتفاقات صورت گرفته در این حوزه در خصوص کمبود انرژی و عواقب آن در صنعت و بازار فولاد هشدار داد.

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در حاشیه جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با بیان اینکه در حوزه بومی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز در صنعت فولاد صرفه جویی خوبی حاصل شده است، گفت : در گذشته برای تامین قطعات و تجهیزات وابستگی به کشورهای خاص داشتیم که در انجمن فولاد تاکید بر این بود که در سال جاری وفاق و همدلی را بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان بیشتر کنیم که اگر تولید کننده ای هزینه های سخت تولید را به جان می خرد مصرف کننده آن نیز وجود داشته باشد به همین روی سعی کردیم امسال تفاهم نامه ها رنگ و بوی جدیتری داشته باشد.

غفوری ادامه داد :در سال جاری ۱۲۳ شرکت کننده در نمایشگاه فولاد داشتیم و در روز نخست این جشنواره نیز ۲۷ تفاهم نامه امضا شده که بیش از ۶۵۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی به همراه داشته این رقم در سال گذشته نیز یک میلیارد یورو بود و امیدواریم امسال نیز این عدد را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در حوزه بومی سازی قطعات گفت : میزان سرمایه گذاری که در حوزه بومی سازی صورت گرفته مشخص نیست دلیل آن نیز میتواند این باشد که ما در حوزه بومی سازی هنوز جوان هستیم و اغلب شرکت های فعال در این حوزه نیز متعلق به بخض خصوصی هستند لذا مجموع سرمایه گذاری این حوزه مشخص نیست.

غفوری تصریح کرد: واقعیت این است که شرکت هایی که در این مدت برای ساخت قطعات سرمایه گذاری کردند بسیار توانمند شدند و کارهای سخت و منحصر به فردی را انجام دادند که این اتفاق بسیار خوبی است و شرکت های دانش بنیان و فناور خط مقدم حوزه بومی سازی هستند.

وی در خصوص نحوه فعالیت مواجه شرکت فولاد خراسان با کمبود گاز اعلام کرد: در حال حاضر گاز فولاد خراسان بیش از ۴۰ روز است که قطع شده و متاسفانه علاوه بر آن قطعی برق نیز شامل حال ما شده و در حال حاضر تولید کاملا متوقف شده ونامه ای که به ما اعلام شده این قطعی ها تا اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به موقعیت کارخانه ما و اینکه زنجیره فولاد را به طور کامل داریم لذا این قطعی گاز و برق و توقف تولید بر وضعیت بازار نیز تاثیر گذار خواهد بودمیزان تولید گندله فولاد خراسان معادل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و آهن اسفنجی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و شمش فولادی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن در سال است.

وی با اشاره به مشکلاتی که ممنوعیت فروش خارج از بورس کالا برای شرکت ها بوجود آورده است گفت: از دیگر مشکلاتی که واحد های فولادی به خصوص نوردی با آن مواجه هستند این است که امکان فروش خارحج از بورس را حتی با وجود نداشتن مشتری ندارند که با مکاتبه ای که شورای آهن و فولاد با وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت داشتند و نظر مساعد وزیر به نظر می رسد امکان اصلاح این مورد وجود دارد.

مدیر عامل فولاد خراسان در پاسخ به این پرسش که اگر قیمت برق افزایش یابد تولید در صرفه اقتصادی خود را در فولاد خراسان حفظ خواهد کرد، گفت: تاکنون افزایش نرخ برق به واحد های فولادی ابلاغ نشده ولی ما در سال جاری بیش از ۵ ماه با قطعی برق و گاز مواجه هستیم در حالیکه قطعی برق و گاز نیز هزینه ای به این واحد تحمیل می کند و با بررسی هزینه و فایده آن شاید افزایش بهای انرژی به صرفه تر باشد.

کسری غفوری میزان گاز مصرفی واحد های فولادی را کمتر  از ۳۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت : میزان گاز مصرفی واحد های فولادی در شرایط کنونی کمتر از ۳۰ میلیون متر مکعب است که معادل ۳/۷ نیاز کل کشور است که به نظر می رسد با بهینه شدن قیمت گاز شاهد کاهش مصرف گاز به خصوص در بخش خانگی باشیم واین باعث بهبود وضعیت صنایع پتروشیمی، فولادی و سیمانی خواهد شد.

مدیر عامل فولاد خراسان با اشاره به قطعی گاز در صنعت فولاد وعواقب آن بر بازار گفت : همانطور که یک ماه گذشته در همایش انرژی گفتم قیمت ها با رشد و جهشی یکباره به خصوص در ابتدای زنجیره مواجه شد بلاشک اگر در حوزه انرژی افقدام موثری صورت نگیرد بحران جدی تر خواهد شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار