۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
پیش بینی بورس فردا ۳۰ مرداد ۱۴۰۱

آیا عقب‌نشینی ایجاد شده دربورس شنبه ادامه‌دار خواهد بود؟ چه روندی در انتظار بورس فردا است؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس روز گذشته رخ داد و انتظار اتفاقاتی را در بورس فردا داشته باشیم.

بورس امروز روندی نزولی به خود گرفت و برخلاف روزهای معاملاتی هفته گذشته، نوسانات در آن کمتر بود که می‌توان دلیل آن را در افزایش دوباره فاز انتظار بین فعالان بازار جستجو کرد.

همانطور که در پیش‌بینی روز گذشته نیز اشاره شد، خبرهای غیررسمی که از مذاکرات احیای برجام مخابره شد (به ویژه ادعای الجزیره درباره جزییات توافق) و همزمان فعال شدن موج از شناسایی سود پس از رشدهای بیش از ۲۰ درصدی در برخی سهام طی هفته‌های اخیر، موج مثبت ایجاد شده در بازار به خصوص در صنایع برجامی را به حاشیه برد تا بورسی‌ها شاهد عقب‌گرد نماگرهای بازار باشند. شاخص کل بورس امروز کاهش ۰.۸۷ درصدی را تجربه کرد و شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۴۲ درصدی مواجه شد. با این حال یکی از نکاتی که تاییدکننده افزایش مجدد احتیاط سهامداران بود، کاهش ارزش معاملات نسبت به روزهای کاری قبل است به طوری که این پارامتر امروز به سختی توانست وارد کانال ۳هزار میلیارد تومانی شود. از سمت دیگر خروج پول نیز دوباره شدت گرفت و بورس شنبه شاهد خروج بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بود.

حال سوال این است که آیا عقب‌نشینی ایجاد شده در تالار شیشه‌ای ادامه‌دار خواهد بود؟ چه روندی در انتظار بورس فردا است؟

شناسایی سود سهامداران خودرویی؟

لیدرهای صنعت خودرو طی سه هفته گذشته با رشدهای مناسبی همراه شده‌اند و این موضوع خود می‌تواند عاملی برای شناسایی سود در روز جاری تلقی شود. «خساپا» از ۹ مرداد تا چهارشنبه گذشته بیش از ۴۱ درصد افزایش قیمت داشت و «خودرو» نیز ۲۵ درصد رشد قیمت را ثبت کرد اما در روز جاری هر دو سرخ‌پوش شدند و شاخص این صنعت نیز ۲.۱۶ درصد عقب‌شینی کرد.  

نگاه بورس به سمت دلار می‌چرخد؟

امروز روند قیمتی دلار در بازار آزاد با تحولات زیادی همراه شد. این ارز که در روز آخر هفته گذشته حوالی قیمت ۲۹۸۰۰ تومان کار خود را به پایان رسانده بود، امروز با گپ منفی شروع به کار کرد و در همان معاملات اولیه حدود ۲۹۲۰۰ تومان قیمت خورد تا این روند نزولی ایجاد شده برای دقایقی دلار را تا زیر کانال ۲۹هزار تومان نیز برساند. از آنجا که بازار دلار همواره به عنوان بازاری هوشمند در برابر اتفاقات و خبرهای سیاسی شناخته می‌شود، این اتفاق در برهه حساس کنونی می‌تواند از خبرهای مهمی حول مذاکرات هسته‌ای حکایت کند.

نکته مهم اما بی‌توجهی بورس تهران به این اتفاق بود. اگرچه در شروع معاملات بازار ارز، گروه خودرویی که این روزها در صدر توجهات قرار دارد اندک واکنش مثبتی به این موضوع نشان داد اما وجود عرضه‌های نسبتا سنگین مانع از تداوم رشد قیمت سهام این گروه شد و نتوانست اتفاق مهمی را در روند معاملات بازار سرمایه رقم بزند.

در این میان واکنش احتمالی بورس فردا به روند قیمتی دلار را می‌توان از دو منظر بررسی کرد. ابتدا افرادی هستند که همچنان از گذشته به بورس تورمی اعتقاد دارند و کاهش قیمت دلار را به دلیل کم شدن انتظارات تورمی به ضرر بازار سرمایه می‌دانند. این افراد که احتمالا تعداد زیادی نیز ندارند، می‌توانند در بازار فردا در نقش فروشنده ظاهر شوند. در سمت مقابل اما دیدگاه بعدی احتمال احیای برجام را با این موضوع بالا می‌بیند و با توجه به تاثیرات مثبت این موضوع برای بسیاری از صنایع با چشم‌انداز افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، تسهیل تبادلات مالی و تجارت با کشورهای خارجی، کاهش هزینه‌های تولید و... چشم‌انداز خوبی را برای شرکت‌ها و بازار سرمایه در پسابرجام متصور هستند و می‌تواند در بازار فردا به خرید سهام بپردازند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که بورس فردا نیز بار دیگر میدان تقابل خریداران و فروشندگان سهام باشد.

تک‌سهم‌های بی‌حاشیه

در میان تمام این نوسانات ایجاد شده در صنایع برجامی و همچنین روند بی‌رمق صنایع و سهام بزرگ، برخی تک‌سهم‌ها که اغلب در صنایع کوچک بازار جای دارند، روند صعودی با ثباتی را تجربه می‌کنند. برخی نمادهای گروه زراعت، غذایی، دارویی، سیمانی، انبوه‌سازی و... که تحت تاثیر روند بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها نیستند و همچون گروه‌های برجامی نیز در انتظار خبر قطعی مذاکرات هسته‌ای ننشسته‌اند، این روزها تقاضای خوبی دارند. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گزارش‌های خوب در ماه‌های گذشته و چشم‌انداز مثبتی که برای ادامه مسیر عملیاتی خود دارند، دلیل این افزایش تقاضاست.

بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که بورس فردا با تقاضای بهتری نسبت به امروز همراه شود اما همچنان فروشندگان نیز فعال خواهند بود و به طور کلی به نظر روز متعادلی در پیش خواهد بود. در این بین اما انتظار می‌رود که برخی از تک‌سهم‌ها به روند صعودی خود ادامه دهند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار