۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
سبقت خودروهای داخلی از چینی در ریزش قیمت

امروز قیمت خودرو یک درصد کاهش داشت. البته داخلی‌ها همچنان سریع‌تر از چینی‌ها در حال افت قیمتند.

فردای اقتصاد: قیمت خودرو با شتاب در حال افت است و امروز از جدی‌ترین ریزش‌های خود را تجربه کرد. به طوری که شاخص کل قیمت خودروی بورسان نسبت به چهارشنبه گذشته افت یک درصدی داشت.

از این بین شاخص قیمت خودروهای داخلی بورسان که نماگری از میزان تغییرات خودروهای ایرانی است با ۱.۲ درصد کاهش به رقم ۹۸.۱ رسید. شاخص قیمت خودروهای چینی نیز که تغییر قیمت سبدی از خودروهای چینی مونتاژی را رصد می‌کند با افت ۰.۷ درصدی روی عدد ۱۰۱ ایستاد. در نمودار زیر روند تغییرات این سه شاخص را در مقایسه با نرخ دلار می‌بینید. برای مقایسه بهتر قیمت دلار نیز نرمال (بدون مقیاس) شده است. بر این اساس، با در نظر گرفتن ۳۱ اردیبهشت به عنوان مبدا، عدد شاخص‌ها و همچنین قیمت دلار (نرمال شده) در این مبدا رقم ۱۰۰ در نظر گرفته شدند و هر یک واحد تغییر نسبت به این مبدا نشانگر یک درصد تغییر در قیمت‌هاست. برای مثال دلار نسبت به اوج اواخر خرداد، یعنی زمانی که نرخ دلار به بیش از ۳۳ هزار تومان رسیده بود و عدد شاخص آن در اوج ۱۰۸.۵ بود، نزدیک به ۱۴ درصد افت کرده و به عدد ۹۴.۵ رسیده است.

کارنامه قیمت خودرو در سه ماه گذشته
روند شاخص‌های قیمت خودروی بورسان و نرخ ارز که برای مقایسه بهتر نرمال (بدون مقیاس) شده است

آخرین قیمت خودروهای چینی و داخلی در معاملات امروز شنبه ۲۹ مرداد را نیز در تصویر پایین مشاهده می‌کنید. امروز بیشترین افت قیمت را در میان خودروهای داخلی، خودروهای گروه پژو داشتند. در میان خودروهای چینی اما دیگنیتی که به تازگی در بورس کالا ارزان‌تر از قیمت بازار خود کشف قیمت و معامله شد، ریزش ۲.۸ درصدی را تجربه کرد. برای جزییات بیشتر از عرضه خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا گزارش شکست دلالان خودرو از بورس کالا را بخوانید.

کارنامه قیمت خودرو در سه ماه گذشته
قیمت خودروهای داخلی و چینی امروز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

با توجه به انتظارات برجامی، احتمال آزادسازی واردات خودرو و حذف تدریجی قرعه‌کشی خودرو که می‌تواند دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند، باید در انتظار افت‌های بیشتر در قیمت ماشین‌ها بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار