۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
دو سایه سنگین بر بازار کامودیتی‌ها

تقویت دلار و کاهش تقاضای چین سبب شد ت در هفته گذشته شاهد افت ۲ درصدی شاخص کالایی کیان باشیم.

فردای اقتصاد: شاخص کالایی کیان در هفته گذشته با کاهش حدود ۲ درصدی مواجه شد. آنگونه که آمارهای منتشر شده در گزارش هفتگی کیان نشان می‌دهد غیر از رشد ۲۰ درصدی در قیمت گاز طبیعی، روند بازار کامودیتی در هفته گذشته نزولی بود.

واقعیت این است که درحال نزدیک شدن به زمستان هستیم و برای تکمیل ذخایر گازی، کشورهایی آسیایی برای خرید محموله‌های LNG مجددا با اروپا وارد رقابت شده‌اند. روند نزولی بازار نفت و فلزات صنعتی به دلیل کاهش تقاضای صنعتی چین رقم خورد و نفت ۳درصد و سایر فلزات صنعتی بین ۰.۵ تا ۷درصد ریزش داشتند.
در این بین قیمت فولاد و سنگ آهن ریزش محسوس داشت و دلیل آن وضع مجدد محدودیت بر مصرف برق صنایع است که موج گرمای اخیر در چین دولت را مجبور به از سر گیری این سیاست کرد. غیر از وضعیت چین، شروع مجدد
رشد شاخص دلار فشار دیگری بر بازار کامودیتی‌ها و طلا بود و در بازار این روند را ادامه دار می‌بینند.

بر اساس آمارهای استخراج شده، در هفته‌ای که گذشت روی LME افتی ۶ درصدی را ثبت کرد و اوره نیز با کاهش ۳ درصدی موجه شد. مس LME و متانول هر کدام ۲ درصدی عقب‌شینی کردند و پلی‌اتیلن سگین و بیلت CIS نیز با کاهش هفتگی یک درصدی مواجه شدند.

دو سایه سنگین بر بازار کامودیتی‌ها
*شاخص کالایی کیان ابزاری است که تغییرات قیمتی سبدی از کالاهای اساسی در بازارهای جهانی را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص با در نظر گرفتن نیازهای خاص سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه ایران، تغییرات قیمت نفت برنت، شمش CIS، مس LME، روی LME، و سبد اوره جهانی (fertilizerworks)، متانول CFR چین Platts و پلی اتیلن سنگین دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی (CRN۱۰۰) را دنبال می کند. وزن هر محصول در سبد کالایی کیان، برابر با وزن صنعت مرتبط با آن محصول در شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تعیین شده است که هر سه ماه یک بار بازنگری می‌شود. مقدار شاخص در روز نخست محاسبات (اول فروردین ۱۳۸۷) برابر با ۱۰۰۰ تنظیم شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار