۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
همگرایی قیمت دلار آزاد و صرافی ملی/ مجازات خرید دلار در بازار آزاد چیست؟

در حالی دلار در بازار آزاد چند روز است در میانه بالایی کانال ۴۴ هزار تومان دادوستد می‌شود که دلار صرافی ملی در حال نزدیک شدن به آن است.

فردای اقتصاد: دلار در سقف قیمتی خود نوسان می‌کند. این شرایط در حالی ادامه دارد که اقدامات متعدد رئیس جدید بانک مرکزی هم جز در روزهایی محدود نتوانست مقدمات کاهش دلار را فراهم کند. این در حالی است که با گذشت حدود یک ماه از تغییر ریاست بانک مرکزی، حدود چهار میلیارد دلار ارز نیمایی عمدتا به نرخ ۲۸۵۰۰ به واردکنندگان تخصیص داده است. علاوه بر این، بیش از یک هفته است که دلار صرافی ملی در گامی رو به جلو تحت فرمان بانک مرکزی، در محدوده قیمتی ۴۳ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. با کاهش فاصله قیمتی میان دلار صرافی ملی و دلار بازار آزاد به نظر می‌رسد دیگر نرخ دلار بازار آزاد از نظر مدیران بانک مرکزی یک نرخ بی‌پشتوانه نیست و شاید بتوان آن را گام مثبت سیاستگذار در به رسمیت شناختن نرخ بازار آزاد دانست.

این در حالی است که امروز قیمت دلار کار خود را در نرخ ۴۴۶۰۰ تومان شروع کرد و برای ششمین روز متوالی است که در محدوده ۴۵ هزار تومان نوسان می‌کند. علاوه بر این، بررسی کارشناسان حاکی از آن است که اگر اصلاحی در مصوبات اخیر بانک مرکزی صورت نگیرد، تلاش اسکناس آمریکایی برای عبور از کانال ۴۵ هزار تومان ناکام نخواهد ماند. نکته مهم اما عدم نظارت در نرخ و کاهش عرضه ارز نیمایی به صرافی‌ها است که به نظر می‌رسد انحصار آن در صرافی‌های بانکی موجب تلاطم و به‌هم‌ریختگی بازار ارز شده است.

محمدجواد اسدی، وکیل و مشاوره حقوقی بازارهای مالی در گفت‌وگو با فردای اقتصاد به بررسی قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی خرید و فروش ارز پرداخت و گفت: «بر مبنای قوانین و مقررات به‌خصوص قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی خرید و فروش ارز خارج از مراکز قانونی از جمله صرافی‌ها و بانک‌ها قاچاق محسوب می‌شود و برای آن مجازات پیش‌بینی شده است. علاوه بر این، طبق آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پول‌شویی خرید و فروش ارز تنها در سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز با رعایت قوانین و مقررات مجاز است.»

وی تشریح کرد: «در مقیاس وسیع‌تر خرید و فروش عمده ارز که موجب اخلال در بازار ارز شود با مجازات سنگین اخلال‌گران در نظام اقتصادی مواجه خواهد شد. این در حالی است که استفاده از حساب ارزی همواره یکی از روش‌های نگهداری و جابجایی ارز مورد نظر سیستم بانکی بوده و در حال حاضر نیز در حال اجرا است. اما آنچه که باعث التهاب در بازار ارز می‌شود بیشتر جنبه روانی دارد که طبیعی است در شرایط اقتصاد تورمی افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود به نگهداری ارز اقبال نشان ‌دهند. همین مسئله باعث افزایش تقاضا برای ارز در مقایسه با نیاز واقعی کشور است که موجب افزایش قیمت دلار نیز خواهد شد.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار