۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
حبس دلار در کانال ۴۴/ سکه پاسوز طلای جهانی شد

دلار با دریافت سیگنال مثبت از برجام کمی کاهش قیمت داد و هر قطعه سکه امامی نیز ۸۶۰ هزار تومان کمتر قیمت خورد.

فردای اقتصاد: معاملات بازار ارز و طلا در حالی ادامه دارد که دیگر همچون گذشته اخباری از مذاکرات برجام مخابره نمی‌شود و با بن‌بست احتمالی مذاکرات، بازارهای مالی نیز حساسیت خود را نسبت به این مسئله از دست داده‌اند. این در حالی است که دیگر همچون گذشته فعالان بازار دیگر گوش به زنگ اخبار برجامی نیستند، چراکه با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای بارها به نقطه پایانی نزدیک شده و به‌رغم به پیشواز توافق رفتن بازارها توافقی در مذاکرات تاکنون حاصل نشده است.

با این حال به واسطه رویدادها و مناسبات سیاسی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم، اخبار نسبتا مثبتی از طرفین مذاکره‌کننده مخابره می‌شود. این در حالی است که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ال پائیس اسپانیا درباره آینده توافق هسته‌ای ایران، گفت: «توافق متوقف شده اما نمرده است. من در تلاشم آن را زنده نگه دارم، اما اتفاقاتی که در ایران می‌افتد کار را بسیار دشوارتر می‌کند.» از طرفی، پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن نزدیک به حزب نومحافظه کاران آمریکا در گزارشی نوشت که شخصیت‌های با نفوذ آمریکایی در تلاش برای حمایت از ائتلافی از فعالان به منظور لابی‌گری و تلاش برای احیای برجام هستند.

براین اساس، به‌نظر می‌رسد بازار ارز تحت تاثیر چنین اخباری از مذاکرات هسته‌ای فعلا از ادامه روند صعودی خود منصرف شده است. چرا که به‌رغم اینکه قیمت دلار به روند افزایشی خود ادامه می‌داد و حتی تا مرز ۴۵ هزار تومان نیز پیش رفته بود، با افت نیم درصدی در روز جاری دوباره به میانه کانال ۴۴ هزار تومان بازگشت و تا ساعت ۱۷ در محدوده قیمتی ۴۴۶۸۰ تومان معامله شد.

بنابراین در چنین شرایطی که اخبار ضد و نقیضی از روند مذاکرات وین مخابره می‌شود و طرفین مذاکره‌کننده اغلب نظری متفاوت و عکس هم به رویدادهای حاصله دارند، قیمت دلار کم نوسان ظاهر شده است. علاوه براین بازارهای موازی نیز سیگنال افزایش قیمت به تهران نمی‌دهند. چرا که درهم امارات و دلار سلیمانیه افت محدودی داشتند. اسکناس آمریکایی در معامات نقدی سلیمانیه تقریبا ۵۷۰ تومان ارزان‌تر از روز قبلی معامله شد. قیمت دلار در بازار هرات امروز نسبت به روز گذشته بیش از ۳۶۰ تومان کاهش را تجربه کرد و در سطح قیمتی ۴۴۲۴۰ تومان دادوستد شد.

کاهش سکه با اهرم فشار طلای جهانی

مشاهدات از بازار طلا و سکه نشان می‌دهد قیمت‌ها در بازار روز یکشنبه با کاهش قابل توجهی نسبت به روز معاملاتی قبلی همراه شدند. به طوری که برخلاف بازدهی هفتگی مثبت ۴.۵ درصدی سکه امامی، مسکوک یاد شده هفته معاملاتی خود را با کاهش حدود ۸۶۰ هزار تومانی آغاز کرد. به بیانی دیگر سکه امامی امروز معادل ۳.۶ درصد عقب‌نشینی کرد و در نرخ ۲۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان دادوستد شد. این در حالی است که قیمت طلای جهانی با انتشار داده‌های اشتغال آمریکا، افت قابل توجهی کرد و با شکست خط حمایت ۱۹۰۰ دلار برای اولین بار طی ۳ هفته اخیر به زیر سطح یاد شده رسید. تحت تاثیر چنین عواملی قیمت هر قطعه ربع سکه امروز با ۳.۱۶ درصد  کاهش از ۹.۵ میلیون تومان به ۹.۲ میلیون تومان رسید. درصد حباب از قیمت ربع سکه هم در سطح ۴۶.۵ درصد قرار گرفت. ضمن اینکه حباب هر قطعه سکه امامی در محدوده چهار میلیون و ۲۷۶ هزار تومان است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار