۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
ویروسی خطرناک‌تر از کرونا در راه است؟

 آنفولانزای پرندگان مدت‌هاست که در چشم‌انداز هراس دانشمندان قرار دارد.

فرارو به نقل از نیویورک تایمز: این پاتوژن به ویژه سویه H۵N۱ اغلب انسان‌ها را آلوده نکرده است، اما در صورت ابتلا ۵۶ درصد از افرادی که به آن مبتلا شده‌اند جان شان را از دست داده‌اند. تاکنون ناتوانی آن ویروس در انتقال آسان از فردی به فرد دیگر از تبدیل شدن آن به یک پاندمی جلوگیری کرده است. با این وجود، اکنون وضعیت در حال تغییر است.

این ویروس که مدت‌ها در میان طیور شیوع پیدا کرده بود پرندگان مهاجر را بیش از گذشته آلوده کرده و همین موضوع اجازه می‌دهد تا به طور گسترده تری حتی در میان پستانداران مختلف سرایت کند و این خطر را افزایش می‌دهد که سویه جدیدی از آن بین انسان‌ها سرایت کند.

این وضعیتی نگران‌کننده است. اخیرا گزارش شده که یک سویه جهش یافته H۵N۱ نه تنها راسوها را در یک مزرعه در اسپانیا آلوده کرده بلکه به احتمال زیاد در میان آنان گسترش یافته که امری بی‌سابقه در میان پستانداران محسوب می‌شود. «توماس پیکوک» ویروس شناس که آنفولانزای مرغی را مطالعه کرده به من گفت که حتی بدتر از آن دستگاه تنفسی فوقانی راسو برای عمل کردن به مثابه مجرای انسان بسیار مناسب است. در نتیجه، پیش از آن که سویه H۵N۱ شانسی برای تبدیل شدن به یک پاندمی مرگبار داشته باشد جهان باید هم اکنون وارد عمل شود.

بسیاری از ابزارهای مورد نیاز از جمله واکسن‌ برای مقابله با این بیماری وجود دارد. . آن چه اکنون کمبود آن حس می‌شود احساس فوریت و انجام اقدامات فوری است. بهترین دفاع در برابر یک پاتوژن کشنده جدید سرکوب تهاجمی شیوع اولیه است که ابتدا نیاز به شناسایی سریع آن احساس می‌شود. ایالات متحده، سازمان بهداشت جهانی و مقام‌های سازمان بهداشت جهانی درحال‌حاضر شبکه‌های نظارت بر آنفولانزا را در اختیار دارند، اما بسیاری از کارشناسان آنفلوانزای مرغی به من گفتند که فکر نمی‌کنند با توجه به سطح تهدید این شبکه‌ها به اندازه کافی خوب عمل کنند. در چنین نظارتی باید افراد فعال در صنعت مرغداری در اولویت قرار گیرند و به فراتر از آن نیز گسترش یابد.

این بار ما نه تنها هشدار بلکه بسیاری از ابزارهایی لازم برای دفع یک پاندمی را در اختیار داریم. در نتیجه، نباید صبر کنیم تا دیر شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها