۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
تورم ۱۸ درصدی در راه اروپا

تورم بریتانیا که ماه پیش برای اولین بار در ۴۰ سال اخیر دو رقمی شد بر اساس پیش‌بینی سیتی گروپ تا پایان سال به بیش از ۱۸ درصد خواهد رسید.

فردای اقتصاد: سرعت رشد قیمت‌ها در اتحادیه اروپا مدام در حال افزایش است به طوریکه حالا تورم حدود ۱۹ درصدی برای بریتانیا پیش‌بینی شده است. بانک سیتی‌گروپ بر اساس آخرین قیمت‌های بازار، به دلیل افزایش شدید قیمت‌های عمده‌فروشی گاز، پیش‌بینی کرده است که تورم بریتانیا در ژانویه به ۱۸.۶ درصد برسد؛ این نرخ بیشترین مقدار در حدود نیم قرن اخیر است. اما چنین رشد بالای تورم در افزایش قیمت انرژی ریشه دارد.

به گزارش فایننشال تایمز، بنجامین نابارو، اقتصاددان ارشد در سیتی در خصوص این پیش‌بینی گفته است: « انتظار داریم که تورم CPI در ژانویه به بیش از ۱۸ درصد برسد. بر اساس برآوردهای دفتر آمار ملی، این رقم بالاتر از اوج تورم پس از دومین شوک نفتی اوپک در سال ۱۹۷۹ خواهد بود که CPI به ۱۷.۸ درصد رسید.»

شوک قیمت انرژی در زمستان اروپا

این بانک سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده که سقف سالانه قیمت خرده‌فروشی انرژی در بریتانیا در ژانویه به ۴۵۶۷ پوند و در آوریل به ۵۸۱۶ پوند افزایش یابد. این در حالی است که در حال حاضر سقف سالانه قیمت خرده فروشی در این کشور ۱۹۷۱ پوند است. سقف قیمت خرده فروشی انرژی پارامتری است که در سال‌های اخیر در بریتانیا تعریف شده و به نوعی متوسط قهزینه‌ای که خانوارها برای مصرف برق و گرمایش می‌پردازند را محدود می‌کند.

تنظیم کننده انرژی (Ofgem) روز جمعه سقف قیمت انرژی را برای دوره اکتبر تا ژانویه اعلام خواهد کرد، اکثر تحلیلگران انتظار دارند برای یک خانوار با مصرف متوسط هزینه ​​انرژی به بیش از ۳۵۰۰ پوند افزایش یابد که افزایشی ۷۵ درصدی نسبت به سطوح فعلی دارد. بر اساس آخرین قیمت‌های عمده فروشی، سیتی انتظار دارد سقف هزینه انرژی در سه ماهه چهارم سال جاری به سطح بالاتری حدود ۳۷۱۷ پوند برسد و پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۲۳ "به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر" باشد.

قیمت عمده فروشی گاز طبیعی بریتانیا و اروپا در حال حاضر نزدیک به ۱۰ برابر سطح معمول معامله می‌شود و سایر موسسات و بانک‌ها نیز پیش‌بینی خود از تورم را افزایش داده‌اند. گلدمن ساکس و EY گفته‌اند که انتظار دارند نرخ تورم در ابتدای سال آینده حداقل ۱۵ درصد باشد و بانک مرکزی انگلیس در این ماه اعلام کرد که تورم در پایان سال از ۱۳ درصد فراتر خواهد رفت.

نابارو گفت که پیش بینی های جدید سیتی افزایش ۲۵ درصدی قیمت عمده فروشی گاز در هفته گذشته و افزایش ۷ درصدی قیمت عمده فروشی برق را در نظر گرفته است.

چنین نرخ تورمی درآمد خانوارها را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد و اقتصاد بریتانیا را بیشتر به سمت رکود سوق می‌دهد، اما نابارو بر این باور است که تورم احتمالی بانک انگلستان را مجبور به تشدید سیاست‌های پولی خواهد کرد.

نرخ تورم در بیشتر ماه‌های سال جاری از حد انتظار فراتر رفته است  و نرخ تورم در جولای به ۱۰.۱ درصد که بالاترین سطح در بیش از ۴۰ سال گذشته و بالاترین نرخ در میان کشورهای G۷ است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    ۱۸ درصد بچه بازیه بیا ایران ببین ۱۱۱۸ درصد تورم داریم .. ای ایران ای سرای امید .

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار