۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
محرک غیردلاری صعود بورس چیست؟

در برنامه زنگ پایان  سه‌شنبه همراه با فرزاد میدانی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط امروز بورس و صنایع مختلف پرداختیم و در نهایت نیز یک چشم‌انداز از آینده بازار سهام در سال ۱۴۰۲ ترسیم شد.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان  سه‌شنبه همراه با فرزاد میدانی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط امروز بورس و صنایع مختلف پرداختیم و در نهایت نیز یک چشم‌انداز از آینده بازار سهام در سال ۱۴۰۲ ترسیم شد. وی در رابطه با اخبار ضد ونقیض از عرضه خودرو در بورس کالا و نحوه قیمت‌گذاری در این صنعت مطرح می‌شود، عنوان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا موقتی بوده است و حذف آن نمی‌تواند تاثیر چندانی بر آینده خودرویی‌ها داشته باشد. مهم‌تر از نحوه فروش خودرو که از طریق بورس کالا به فروش برشد یا سامانه یکپارچه، قیمت فروش محصولات خودروسازان است؛ امروز نیز خبرهای جذابی به نقل انجمن قطعه‌سازان مبنی بر افزایش ۳۰ تا ۸۰ درصدی قطعات خودرو منتشر شد که نشان می‌دهد وزارت صمت و شورای رقابت به این جمع‌بندی رسیده‌اند که قیمت منططقی را برای خودروهای داخلی در نظر بگیرند و این موضوع می‌تواند موجب تحولات مثبت در این صنعت شود.

میدانی در ادامه به بررسی معاملات بورس کالا در این روزها که شاهد افزایش قیمت محصولات در تالارهای مختلف و همچنین روند صعودی ارزش معاملات هستیم، پرداخت و اعتقاد داشت: معاملات بورس کالا این سیگنال را مخابره می‌کند که پافشاری سیاست‌گذار بر قیمت‌گذاری دستوری کاهش یافته است و فارغ از افزایش نرخ ارز، بازار در طی کردن یک روند منطقی است و دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری به حداقل رسیده است. تجربه گذشته حاکی از آن است سپردن قیمت‌گذاری به نظام بازار همواره موفقیت آمیز بوده است و مزایای قابل توجهی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد داشت. با توجه به رونق معاملات بورس کالا در ماه‌های اخیر باید منتظر گزارش‌های ۳ ماهه هیجان‌انگیزی از شرکت‌های بورسی باشیم که می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند کلی بازار داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها به بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای بازار سهام و پیش‌بینی چشم‌انداز آتی آن پرداخت و گفت: ریسک سیاسی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین موانع همراهی بورس با انتظارات تورمی است که در گذشته نیز باعث جاماندن بورس از تورم و بازارهای موازی شده است. با توجه به تحولات بنیادی بازار سرمایه در زمینه عبور از قیمت‌گذاری دستوری و ارزندگی قابل توجه بورس نسبت به بازارهای دیگر به نظر می‌رسد با انتشار گزارش‌های ۳ ماهه باید منتظر یک روند صعودی قدرتمند باشیم و رسیدن شاخص کل به قله تاریخی در ۶ ماهه ابتدایی سال در دسترس خواهد بود. البته ریسک‌ افزایش نرخ بهره بدون ریسک نیز یک جدی برای بازار سهام است اما به نظر می‌رسد پتانسیل کافی در بورس تهران برای جذب پول‌های خارج از این بازار وجود دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار