۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶
واکنش دیروقت خاندوزی به تورم‌های نجومی + فیلم

دو هفته پیش خبرنگار رادیو اقتصاد در مورد التهابات بازار از وزیر اقتصاد سوالاتی که اما وزیر به سوالات پاسخ نداد و در برنامه حضور نداشت.

اقتصاد آنلاین: خاندوزی گفت: در کنار دستاوردها و نقاط قوتی که اشاره کردم امسال در بازارها شاهد التهابات و افزایش قیمت‌ها بودیم؛ موضوعی که در نشست قبل توسط خبرنگار رادیو اقتصاد در مقدمه سوال مورد اشاره قرار گرفت و بنده با ارایه پاسخ مفصل به سوال ایشان، عرض کردم که ناظر به مقدمه ایشان، امروز داده هایی را ارایه خواهم کرد که کمک می کند تحلیل درستی از شرایط داشته باشیم.

وی ادامه داد: روند کاهشی نرخ تورم در کشور، از ابتدای امسال با حذف ارز ترجیحی و جنگ اوکراین و صعود تورم در بازارهای جهانی متوقف شد و تورم نقطه به نقطه افزایشی شد. امروز در شرایطی هستیم که تورم در بسیاری از کشورها از یک و دو درصد و بعضا تورم منفی به بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

خاندوزی افزود: تورم غلات، نان، مواد پروتیینی در المان از نرخهای منفی سالهای گذشته، در ماههای گذشته به بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ همین گروهها در ایتالیا از تورم ۲ و ۳ درصدی به بیش از ۱۰ و ۲۰ درصد رسیده است؛ در همین کشور همسایه ما، ترکیه، تورم گروههای کالایی مذکور به بالای ۱۰۰ درصد افزایش یافت که البته در ماههای اخیر با اندکی تعدیل به حدود ۸۰ درصد رسیده است. البته مواردی که عرض کردم به معنای نادیده گرفتن خلاها و قصورهای احتمالی در داخل کشور نیست اما در تحلیل بازار داخلی، نمی توان واقعیت بازارهای جهانی را نادیده گرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها