۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
سیگنال سفته‌بازان به دولت سیزدهم

بازارهای سفته‌بازی برای دومین هفته متوالی از بورس جاماندند؛ عملکردی که نتیجه کاهش ریسک‌های سیستماتیک در کشور بود.

فردای اقتصاد: معاملات چهارمین هفته اسفند و آخرین هفته کامل سال ۱۴۰۱ برای سهامداران با رشد ۰.۲ درصدی شاخص کل و افزایش ارتفاع ۱.۶ درصدی شاخص هم‌وزن پایان یافت. در دیگر بازارها اما هر چند سکه امامی برخلاف روند طی شده در بازارهای سفته‌بازی در هفته‌ای که گذشت ۰.۴ درصد گران شد اما دلار ۷.۷ درصد کاهش قیمت داشت و به دنبال آن میانگین قیمت خودروهای ایرانی و چینی نیز ۴.۵ درصد کاهش یافت. عملکردی که نشان داد بهترین راه برای پایان دادن به سفته‌بازی، کاهش انتظارات تورمی و ایجاد ثبات در فضای کلان اقتصادی بوده که حل مسائل مربوط به تحریم و روابط بین‌الملل یکی از پیش‌نیازهای اصلی آن است.

برآیند سبز هفته پرنوسان بورس

شاخص کل بورس تهران که سه روز نخست هفته پیش را منفی آغاز کرده بود، در پایان هفته به مدار صعودی بازگشت تا ماحصل این رفت و برگشت، بازپس گیری کانال ۱.۸ میلیون واحدی و رشد ۰.۲ درصدی این نماگر باشد. شاخص کل هم‌وزن اما به واسطه عملکرد مناسب‌تر سهام گروه‌های کوچکتر بازار، ۱.۶ درصد در مقیاس هفته افزایش ارتفاع داد.

سیگنال سفته‌بازان به دولت سیزدهم

صعود بورس در آخرین روز از آخرین هفته کامل سال ۱۴۰۱، ‌پیام امیدوارکننده‌ای را به فعالان بازار سهام مخابره کرد که می‌توانند به بهبود چشم‌انداز این بازار در سال آینده امیدوار باشند. جایی که همزمان با شنیده شدن اخبارهای مساعد از فضای روابط بین‌الملل عموم بازارهای سفته‌بازی روندی کاهشی در پیش گرفته‌اند اما بورس با امید به حل مناقشات بین‌المللی و بهبود مراودات خارجی شرکت‌های صادرکننده و رسیدن به سودی واقعی (و نه ناشی از افزایش قیمت سود تورمی شرکت‌ها) بار دیگر مورد توجه صاحبان پول قرار گرفته است. به این ترتیب در روز پایانی هفته، شاخص کل سهام بیش از ۲ درصد افزایش ارتفاع داد و شاهد ورود پول بیش از ۶۷۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها به جریان دادوستد سهام بودیم.

سیگنال سفته‌بازان به دولت سیزدهم

نوسان دلار روی موج اخبار سیاسی

دلار معاملات هفتگی خود را در مرز ۵۰ هزار تومان آغاز کرده بود اما در میانه هفته تا ۴۳هزار تومان نیز عقب نشسته بود و در نهایت روز پنجشنبه، آخرین معاملات خود را در میانه کانال ۴۶ هزار تومان به پایان رساند. شنیده شدن اخبار مثبت از افزایش تعامل دیپلماتیک ایران در منطقه از مهمترین دلایل کاهش قیمت اسکناس آمریکایی در هفته گذشته بود. اخباری که احتمال از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برجام را در نگاه بسیاری از صاحبان سرمایه پررنگ کرده تا برای دومین هفته پیاپی شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار ارز باشیم.

پیروی خودرو از بازار ارز

قیمت‌ها در بازار ‌خودرو در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر کاهش قیمت ارز، روندی نزولی به خود گرفته است. این وضعیت طی هفت روز گذشته به‌گونه‌ای پیش رفته که قیمت‌ها اغلب افت قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. براین اساس، همگام با کاهش قیمت دلار در معاملات روزهای گذشته شاهد کاهش ۴/۴۸ درصدی شاخص کل خودروی فردای اقتصاد بودیم. در این میان، شاخص قیمت خودروهای داخلی با کاهش ۳/۸۴ درصدی حوالی عدد ۱۶۲/۵ قرار دارد. خودروهای چینی نیز در این برش زمانی، حدود ۵/۱۱ درصد ارزان‌تر شدند.

سیگنال سفته‌بازان به دولت سیزدهم

رفتار بازارها چه می‌گوید؟

هر چند بازارهای سفته‌بازی در یک برشی زمانی به واسطه افزایش انتظارات تورمی، بازده‌های مقطعی مناسبی را از آن فعالان خود کردند اما تا زمانی که پشتوانه حرکت صعودی این بازارها، عوامل ذهنی و غیراقتصادی است، هر رشدی می‌تواند بسیار شکننده باشد. از این رو اسکناس آمریکایی که هفته‌ها بود بی‌وقفه به رشد قیمتی ادامه می‌داد، با شنیده شدن خبرهایی که احتمال توافق هسته‌ای و احیای برجام را تقویت می‌کردند، به سرعت تغییر مسیر داد و بخش زیادی از این رشد قیمتی را خنثی کند.

در میان فعالان مالی اصطلاحی تحت عنوان «نسبت شارپ - Sharpe Ratio» وجود دارد. این نسبت نشان‌دهنده بازده سرمایه‌گذاری یک دارایی با ریسک بالا است. در واقع نسبت شارپ، به محاسبه بازده به ریسک می‌پردارد. بالا بودن میزان این معیار نمایانگر بازده به دست آمده، با تقبل ریسک کمتر است. در این میان به جرات می‌توان بورس را نسبت به دیگر بازارهای سفته‌بازی دارای ریسک‌های کمتری دانست که طبیعتا در شرایط فعلی از پتانسیل بیشتری برای رشد برخوردار است.

عملکرد بازارها طی دو هفته گذشته نشان داد بهترین راه برای پایان دادن به سفته‌بازی، کاهش انتظارات تورمی و ایجاد ثبات در فضای کلان اقتصادی بوده که حل مسائل مربوط به تحریم و روابط بین‌الملل یکی از پیش‌نیازهای اصلی آن است. در این شرایط، خود سفته‌بازها نیز دیگر مجالی برای جولان پیدا نخواهند کرد. آنجاست که قاعدتا پول‌ها به صورت خودجوش به سمت بازارهای سرمایه‌گذاری حرکت می‌کنند. مسیری که از تمام راه‌های رفته و آزمون و خطاهای انجام شده طی سالیان گذشته همچون اعمال سقف معاملاتی، تعیین مالیات یا برخوردهای امنیتی در بازار قوی‌تر عمل کرده و نتیجه‌ای تضمین‌شده خواهد داشت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار