۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
پرسپولیس هم از آسیا حذف می‌شود؟

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: الآن یک فضایی درست شده که اگر پول استراماچونی پرداخت شود استقلال به آسیا می‌رود و این یک توهم و بازی رسانه‌ای است که بعضی‌ها به راه انداخته‌اند.

پرداخت نشدن مطالبات آندرا استراماچونی دردسر بزرگی برای باشگاه استقلال به وجود آورده و قهرمان فصل گذشته لیگ برتر را در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار داده است. استقلال سال گذشته هم موفق به اخذ مجوز حرفه‌ای نشد و حالا برای دومین سال متوالی نمی‌تواند در آسیا به میدان برود. اتفاقی که حواشی زیادی را برای آبی‌های پایخت به وجود آورده است. امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل سابق استقلال اما معتقد است صرف پرداخت نشدن طلب استراماچونی باعث حذف آبی‌ها از آسیا نبوده و این باشگاه مشکلات دیگری هم برای اخذ مجوز حرفه‌ای دارد. مشکل مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس هنوز حل نشده و واعظ آشتیانی اعتقاد دارد این مسئله باعث حذف پرسپولیس هم خواهد شد.

چه عواملی باعث حذف استقلال شد؟

ببینید در اینک استقلال باید خسارت استراماچونی را پرداخت کند شکی نیست. این مبلغ باید پرداخت شود تا از کسر امتیاز و محرومیت‌های بعدی جلوگیری کند ولی حذف استقلال از آسیا برخلاف چیزی که در فضای رسانه‌ای مطرح شده صرفا به این خاطر نیست که طلب استراماچونی پرداخت نشده. نکته مهم این است که از نظر AFC مالکیت دولتی استقلال و پرسپولیس ایراد دارد. دوتا شاخص مهم شفاف نبودن حساب‌های آنها و مالکیت دولتی بود. آیا موضوع دولتی بودن درست شده است؟

نه هنوز زیر نظر وزارت ورزش هستند.

پس درست نشده است. با ۱۰ درصد سهام فروختن که دو باشگاه خصوصی نمی‌شوند و این مدنظر AFC هم نیست. الآن یک فضایی درست شده که اگر پول استراماچونی پرداخت شود استقلال به آسیا می‌رود. این یک توهم و بازی رسانه‌ای است که بعضی‌ها به راه انداخته‌اند. نکته مهم هم این است که سازمان خصوصی‌سازی مثل مدیران استقلال نتوانسته به وظایف خودش عمل کند. همانطور که مدیران استقلال با توجه به پولی که در اختیارشان بوده در پرداخت پول استراماچونی کوتاهی کرده‌اند، سازمان خصوصی‌سازی هم به نوعی کوتاهی کرده است. شما فرض را بر این بگذارید که همین الآن پول استراماچونی پرداخت شده باشد.آیا استقلال یا پرسپولیس به آسیا می‌روند؟ آیا موضوع دولتی بودن حل شده است؟

یعنی پرسپولیس هم در ادامه از آسیا حذف خواهد شد؟

دقیقا همینطور است. مگر اینکه AFC از موضع خودش کوتاه بیاید.

همان بحث مالکیت مشترک؟

بله. متاسفانه سازمان خصوصی‌سازی فرصت‌سوزی کرد. می‌توانستند یکی از این باشگاه‌ها را به یک حیاط خلوت دولت یا خصولتی‌ها به طور موقت منتقل کنند تا شرایط آن تیم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا فراهم شود. آن یکی هم که می‌ماند دیگر از نظر دولتی بودن آن اشکالی ندارد. چون بعضی کشورها هم باشگاه دولتی دارند ولی یک باشگاه بوده و دولت صاحب یک تیم است. از بین استقلال و پرسپولیس دولت مالکیت یکی را نگه دارد و دیگری را موقتا برای عبور از این مسئله به یک جایی واگذار کند. بعد در فرصت مناسب اقداماتی برای خصوصی‌سازی صورت دهد. یعنی در کوتاه‌مدت این کار را انجام دهد. من همان اوایل هم این پیشنهاد را دادم ولی آقایان گفتند می‌خواهیم سهام‌فروشی کنیم و زمان را به این شکل از دست دادند. شما یک سال پیش می‌توانستید این کار را انجام دهید و به مرور زمان دو باشگاه را با تدبیر بهتر و فرمول منطقی‌تر سهام یا بلوکش را واگذار کنید. آقایان زمان را از دست دادند و سهام‌فروشی کردند که پول آن تحت عنوان افزایش سرمایه بود و در کمتر از ۶ ماه این پول از بین رفت.

الآن در باشگاه استقلال از نظر مالی هم ابهام و آشفتگی زیاد است. آن ۵ میلیاردی که سازمان خصوصی‌سازی گفته مدیرعامل باید پس بدهد یا هزینه‌ها و قراردادهای ابتدای فصل که الآن خودش را نشان داده. به نظر شما چطور می‌شد جلوی این اتفاقات را گرفت؟

این برای جای تعجب است. مگر باشگاه‌ها نمی‌گویند ذی‌حساب در آنجا مستقر است؟ ذی‌حساب نماینده وزارت دارایی است و در تمام سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی یک ذی‌حساب از طرف وزارت دارایی مستقر است و روی ورودی و خروجی پول‌ها نظارت می‌کند. من سوالم این است که این ذی‌حساب در این داستان کجا بوده؟ متاسفانه وقتی نظارت نباشد این اتفاقات اجتناپ‌ناپذیر است. یکی از افرادی که در کارگروه هزینه این مبلغ بورس حضور داشته آقای پولادگر است. خب چرا او به وظیفه‌اش عمل نکرده و روی هزینه‌ها نظارت نداشته است؟ آیا به صرف اینکه دو باشگاه هیات مدیره دارند همه چیز درست است؟ خب نیاز به نظارت وجود دارد. باید اعضای هیات مدیره درست انتخاب شوند و افراد فکور، مدیر، مدبر و آگاه انتخاب می‌شدند. این حق هیات مدیره است که هر ماه تراز مالی بگیرد که اوضاع مجموعه چطور است. منتهی انتخاب اعضای هیات مدیره درست نیست.

ولی در سال‌های اخیر هیچوقت چنین اتفاقی نیفتاده است. نظر شما درباره اتفاقی که در فوتبال برتر افتاد و فتح‌الله‌زاده نتوانست جواب سوال قربان‌زاده را بدهد، چیست؟

وقتی مدیرعامل باشگاه این مسائل را نمی‌داند خب شما تصور کنید هیات مدیره چگونه است. در هر صورت یک موضوع انتخاب نادرست افراد است، یک موضوع عدم نظارت و نکته سوم نقش ذی‌حساب است که اهمیت دارد. متاسفانه نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد در فوتبال می‌چرخد ولی نظارتی روی آن وجود ندارد و در چنین اوضاعی باید منتظر این اتفاقات هم باشید. اگر نظارت صورت نگیرد در آینده اتفاقات بدتر هم رخ می‌دهد.

وزارت ورزش هم در این ماجراها هنوز واکنش خاصی نداشته و صرفا اعلام کرده که فتح‌الله‌زاده در استقلال می‌ماند.

نکته دیگری که ذهن من را درگیر کرده این است که سازمان خصوصی‌سازی علیه آجورلو شکایت می‌کند ولی وزارت ورزش به عنوان مالک دو باشگاه سکوت کرده و هیچ کاری نمی‌کند. وقتی در سطح مدیریت ارشد ضعف باشد خب به سطوح پایین‌تر هم می‌رسد و این اجتناب‌ناپذیر است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها