۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
چرا دلار تقویت شد؟

داده‌های قوی از بازار کار آمریکا، انتظارات برای افزایش نرخ بهره را بالا برد و باعث تقویت دلار شد.

فردای اقتصاد: پس از آن که داده‌های اشتغال در ماه مارس نشان داد که بازار کار همچنان فروکش نکرده است، بازده اوراق خزانه‌داری ایالات متحده و شاخص دلار در روز جمعه افزایش یافت و احتمال حداقل یک بار افزایش نرخ بهره دیگر را افزایش داد. با این حال برخی آمارهای مثبت از بازار کار، همچنان امیدها برای نزدیک شدن به اوج نرخ بهره را افزایش می‌دهند.

آمارها نشان می‌دهند که در ماه مارس، تعداد ۲۳۶ هزار شغل در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده که بسیار نزدیک به ۲۳۹ هزار شغل مورد انتظار اقتصاددانان است. داده‌های ماه فوریه نیز اصلاح شد تا نشان دهد که به جای ۳۱۱ هزار شغل که قبلاً گزارش شده بود، ۳۲۶ هزار شغل ایجاد شده است. این امر باعث شد تا نرخ بیکاری از ۳.۶ درصد در فوریه به ۳.۵ درصد کاهش یابد که نشانه‌هایی از بازار کار قوی بوده و می‌تواند منجر به افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه آینده شود. میانگین دستمزد ساعتی که منعکس‌کننده تورم دستمزد است، پس از افزایش ۰.۲ درصدی در ماه فوریه، در ماه مارس ۰.۳ درصد افزایش یافت که این امر نیز تقویت‌کننده انتظارات برای افزایش نرخ بهره است. در حالی که روز پنجشنبه تنها ۴۹ درصد احتمال افزایش ۲۵ واحد درصدی نرخ بهره وجود داشت، با انتشار این آمارها، این احتمال به ۶۷ درصد افزایش یافت.

داده‌های بازار کار ایالات متحده به طور کلی با انتظارات مطابقت داشت و از این دیدگاه حمایت می‌کرد که علیرغم تداوم سیاست‌های انقباضی و نگرانی از ثبات مالی، بازار کار به‌طور قابل‌توجهی قوی باقی ‌مانده است. در همین راستا، بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری با ۱۲.۳ واحد درصد افزایش به ۳.۴۱ درصد رسید و بازدهی اوراق دوساله که معمولاً مطابق با انتظارات نرخ بهره حرکت می‌کند، با ۱۷.۲ واحد افزایش به ۳.۹۹ درصد افزایش یافت. شاخص دلار نیز با ۱۹ واحد درصد افزایش، به ۱۰۱.۷ رسید.  

آمارهای مثبت از بازار کار

با این حال تحلیلگران بیان می‌کنند که هرچند گزارش مشاغل نشان‌دهنده بازار کار قوی است، اما بخش‌هایی مانند صنایع تولیدی و ساخت و ساز وجود دارند که کاهش متعادلی در ایجاد اشتغال داشته‌اند. این مورد می‌تواند نشانه دلگرم‌کننده‌ای برای فدرال رزرو باشد که برخی از اثرات سیاست پولی در حال اثرگذاری است.

همچنین میانگین دستمزد ساعتی به طور سالانه ۴.۲ درصد افزایش یافت که کمی کمتر از انتظارات ۴.۳% بود و نسبت به ماه گذشته نیز ۰.۳ واحد درصد کاهش یافت که نشان می‌دهد تورم دستمزدها در حال کاهش است و در نتیجه ممکن است نیاز آن‌ها برای افزایش بیشتر نرخ‌ها را کم کند.

مشارکت نیروی کار نیز با ۰.۱ واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۶۲.۶ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان از زمان همه‌گیری است. این آمار نیز خبر خوبی برای فدرال رزرو بوده چرا که نشان می‌دهد کارگران بالقوه بیشتری به نیروی کار باز می‌گردند و می‌تواند فشار تقاضا را در بازار کار کاهش دهد.  

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار