۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
پرتفوی ایده‌آل در دوره رونق بورس

در زنگ پایان شنبه همراه با سیدهادی میرعلمی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی شرایط جاری بازار سهام و متغیرهای تاثیرگذار و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم.

فردای اقتصاد: در زنگ پایان شنبه همراه با سیدهادی میرعلمی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی شرایط جاری بازار سهام و متغیرهای تاثیرگذار و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. وی در ابتدا به دلایل روند صعودی فعلی بازار سرمایه اشاره کرد و اعتقاد داشت: برای ارزیابی شرایط بازار باید در ابتدا به شرایط اقتصاد کلان توجه کرد که نگاهی به متغیرهای کلان حاکی از آن است که نقدینگی و نسبت پول به نقدینگی به سرعت در حال افزایش است و این موضوع حاکی از آن است که اعتماد مردم به سپرده‌های بانکی کاهش یافته است و انتظارات تورمی بالا در کنار قیمت‌های بالا در بازارهای موازی، سرمایه‌هیای خرد را به سمت بورس جذب کرده است که تاثیر آن در افزایش معاملات خرد مشخص است. بررسی روند تکنیکالی نیز نشان می‌دهد که در طول تاریخ بورس تهران، شاخص کل پس از عبور از سقف تاریخی هیچگاه به پایینتر از آن سطح برنگشته است که همین موضوع امیدواری‌ها به ادامه روند رو به رشد بازار سهام را افزایش می‌دهد.

وی در رابطه با نگرانی‌هایی که در رابطه با تکرار تجربه سال ۹۹ در بورس امسال وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد نمی‌توان شرایط فعلی بازار و اقتصاد را با سال ۹۹ مقایسه کرد و زمانی باید نگران روند صعودی حال حاضر بورس باشیم که رشد بازار بدون توجه به متغیرهای بنیادی صورت بگیرد اما در حال حاضر متغیرهای بنیادی تاثیرگذار بر بازار سرمایه مانند دلار بازار آزاد روند صعودی و با ثباتی را در پیش گرفته است و در کنار از سمت بازارهای جهانی نیز تهدیدی بازار سهام را به عنوان یک بورس کامودیتی‌محور تهدید نمی‌کند. پس با تمام این موارد روند فعلی رشد بورس منطقی است و این رشدها ادامه‌دار است؛ البته باید به این نکته توجه کرد که شاخص بورس در این مسیر اصلاحاتی دارد که می‌تواند فرصت خرید محسوب شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در رابطه با بازدهی سهام کوچک و بزرگ و اینکه کدام دست نمادها می‌توانند بازدهی بیشتری داشته باشند؟ خاطرنشان کرد: بازار سهام در این روزها در دوران رونق قرار دارد و از شرایط رکودی گذر کرده است؛ در شرایط رکودی، سهام بزرگتر و P/E به واسطه توزیع سود در مجامع انتخاب هوشمندانه‌تری هستند اما در دوران رونقی فعلی سهامداران می‌توانند با ریسک‌پذیری بیشتری به تشکیل پرتفوی خود اقدام کنند و در این بین نمادهای کوچک را با ۲ معیار جاماندگی از سایر نمادها و سهامی که دارایی قابل توجهی دارند، می‌توانند مورد اقبال سهامداران واقع شوند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار